• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Radicaal moslim verzet neemt toe in Birma door bevrijdingsleger ARSA

Radicaal moslim verzet neemt toe in Birma door bevrijdingsleger ARSA

2 september 2017 door de redactie

Jarenlang hebben internationale mensenrechtenorganisaties, de Dalai Lama, de paus en andere religieuze leider, druk uitgeoefend op de regering van Birma om de burgerrechten van de Rohingya moslims in dat land te bevestigen. Dat is niet gebeurd. De Rohingya worden door veel inwoners en ook de regering van dat land als uitschot gezien en behandeld.

De hoop van de mensenrechtenorganisaties op verbetering van de positie van de ruim een miljoen Rohingya was gevestigd op de nieuwe democratische regering van Nobelprijswinnaar Aung San Suu Kyi, die aantrad in 2012. Als geen ander weet ze wat het is om buitengesloten te worden na jarenlang huisarrest, haar opgelegd door de militaire regering van Birma. Zelfs nu kan zij formeel geen posities bekleden in de huidige regering omdat zij kinderen met een buitenlandse nationaliteit heeft. De hoop dat zij voor meer democratie zou zorgen in Birma, de Rohingya tegemoet zou treden in hun gerechtvaardigde eis om erkend en gerespecteerd te worden, is vervlogen. Militairen zijn nog steeds de baas in Birma en nationalistische monniken gooien olie op het vuur van haat.

Tot nu toe waren de Rohingya letterlijk geen partij voor de Birmese regering. De vlam sloeg jaren geleden in de pan toen drie moslimmannen een boeddhistische vrouw verkrachtten, hetgeen leidde tot een golf van geweld. Boeddhisten plunderden winkels en bedrijven van moslims, brandden hun dorpen plat en verjoegen en doodden moslims. Over en weer vielen er slachtoffers, het leger keek toe maar trad niet op tegen de plunderaars en moordenaars. Maar was zelf geen actieve partij.

De Birmese regering zorgde na 2012, door de situatie rond de Rohingya te laten voortduren, zelf voor een voedingsbodem waarop radicaal verzet van de Rohingya vorm kreeg. Er is momenteel sprake van een begin van een gewapende strijd tegen de regering, het leger en ook de gewone boeddhistische burgers in Birma, die al eind 2016 vorm kreeg in aanslagen door het Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA). Geleid door Attullah Abu Ammar Jununi, geboren in Pakistan en opgegroeid in Saoedi-Arabië, voordat hij terug ging om in Birma de gewapende strijd te leiden. In het najaar van 2016 viel ARSA met nog primitieve wapens politieposten aan. De regering reageerde met pogroms, met inbegrip van aanvallen op burgers en brandstichtingen in Rohingya dorpen. En het geweld duurt voort en neemt in hevigheid toe. Tienduizenden Rohingya zoeken hun heil in Bangladesh op de vlucht voor het niets ontziende Birmese leger.

Bij de aanslagen op die politieposten kwamen bijna tachtig ARSA-strijders om. Het ging ARSA ook niet zozeer om een overwinning maar om een naam te vestigen als militante verzetsgroep en acties van het Birmese leger uit te lokken. Dat lukte. Zeker zesduizend burger vluchtelingen kwamen onder vuur te liggen van het Birmese leger toen ze de grens met Bangladesh wilden oversteken.

Wat er nu aan de hand is in Birma is niet alleen de miskenning van de rechten van de Rohingya maar ook de groei van een verzetsleger, de islamitische ARSA. Bij de Birmese regering bestaat de vrees dat de acties van het extreme ARSA een enorme aantrekkingskracht zullen hebben op wanhopige en militante moslims. Die zich al met tientallen tegelijk aanmelden en bereid zijn te sterven in plaats van zich af te laten slachten als schapen. Of een onderkomen te zoeken in de smerige vluchtelingenkampen in Bangladesh.

De regering van Aung San Suu Kyi noemt ARSA een extremistische Bengaalse terreurgroep. Overheidsambtenaren beschuldigen ARSA van het gebruik van geweld om een islamitische staat te vestigen in Birma. De strijders zelf ontkennen dat.

In een recente video maakt Attullah Abu Ammar Jununi duidelijk dat ARSA werd opgericht in reactie op schendingen van de rechten door de regering en het leger van de Rohingya. Zijn beweging zou geen banden hebben met internationale terroristische organisaties en geen financiële steun ontvangen van derden. In de negentien minuten durende video wordt de leider van de ARSA geflankeerd door zes gemaskerde en gewapende mannen en worden boeddhisten die in Rakhine staat leven- het gebied van de Rohingya moslims, gewaarschuwd dat zij de gevolgen zullen ondervinden als zij zich anti islam gedragen of de (para) militairen van Birma steunen.

Experts op het gebied van terrorisme vrezen dat ARSA- ook als zij zegt geen banden te hebben met terroristische organisaties, die steun zullen krijgen. De benarde situatie van de Rohingya is groot nieuws in de islamitische wereld, en roept felle reacties op. Indonesische autoriteiten hebben aanslagen op de Birmese ambassade in Jakarta door pro-IS-militanten voorkomen, waarbij de IS als motief verwijst naar de problemen met de Rohingya in Birma.

Voorlopig zal ARSA, zo menen deskundigen, zich blijven gedragen als een vrijheidsstrijder met acties die gericht zijn tegen veiligheidstroepen of boeddhistische burgerwachtorganisaties, om de belangrijkste geldschieters in de internationale gemeenschap niet van zich te vervreemden.

Boeddhistische nationalisten zijn woedend door de aanslagen, en eisen dat de veiligheidstroepen verdere maatregelen nemen, lees harder optreden. Boeddhistische hardliners, zoals Ashin Wirathu, hebben boeddhisten opgeroepen zich te verdedigen. ARSA laat in een interview in de Asia Times weten dat de gewapende strijd, een open war, zal voortduren tot de rechten van de Rohingya worden geaccepteerd. Voor de Birmese regering en de militairen zou daaraan toegeven een vernedering van de eerste orde zijn.

Bron RFA, Zachary Abuza hoogleraar aan de nationale militaire academie in Washington.

 

 

Categorie: Achtergronden, Nieuws Tags: Birma, gewapende strijd, moslims, Rohingya, stateloos

Lees ook:

  1. Rohingya moslims vrezen terugkeer naar Birma
  2. Boeddhisten spreken zich uit tegen haat tegen moslims
  3. Opnieuw demonstratie monniken tegen moslims in Birma
  4. Dalai Lama feliciteert Aung San Suu Kyi met overwinning

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.