• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Kees van den Muijsenberg – No mind. No self. True self.

Kees van den Muijsenberg – No mind. No self. True self.

30 april 2017 door de redactie

Onze levens zijn als planten
drijvend langs de oever
in het licht van de maan

zenmeester Ryokan (1758-1831), vertaling Kees van den Muijsenberg.

No mind. No self. True self. Bezien aan de hand van drie gedichten van Chinese zen-vrouwen.

Kees van den Muijsenberg: ‘De termen zoals in de titel genoemd worden in verschillende spirituele bewegingen gebruikt. In zen hebben deze termen een betekenis die direct verband houdt met de ervaring van non-dualiteit: Er is géén twee. Er is geen ik, afgescheiden van ‘de wereld’. Alles is één.

Dit wordt toegelicht aan de hand van drie korte gedichten van de Chinese zen-meesteressen Jizong en Chaoyan (omstreeks 1650). We lezen de teksten in het licht van ‘no self, no mind, true self’, en staan daarbij stil bij de draagkracht van de ervaring van non-dualiteit in het alledaagse leven.’

Op vrijdag 5 mei is Kapucijn en zenleraar Kees van den Muijsenberg te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen. Kees van den Muijsenberg is Kapucijn. Hij is geboren te Hoeven (Noord Brabant, Nederland, 1956) en trad in 1976 in bij de Orde van de Minderbroeders Kapucijnen.

Kees studeerde theologie in Tilburg en Franciscaanse spiritualiteit in Rome, werkte tien jaar in het basispastoraat, waarna negenjaar als bestuurder binnen de Orde. Sinds januari 2008 gaat hij de zen-weg. Hij werd twee jaar getraind door zenmeester Willigis Jaeger, die hem in december 2010 benoemde tot zenleraar in de zen-lijn leere wolke (Lege Wolk).

Kees begeleidt zencursussen in Breda, Tilburg en Den Bosch en sesshins in het stiltecentrum te Ranst (België) en in de Abdij Slangenburg te Doetinchem (Nederland). Kees verzorgt ook begeleiding in de koan-scholing.

Hij schreef het boek Woorden waarvoor geen woorden zijn. Gedichten van kluizenaar zenmeester Ryokan, gelezen als gids op de weg. Uitgeverij DABAR-Luyten, Heeswijk, 2015.

Praktisch: Vrijdag 5 mei 2017 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

 

Categorie: Achtergronden, Nieuws, Zen Tags: Een, tweeheid, zelf

Lees ook:

  1. De psychologie van het ‘niet-zelf’
  2. De man zonder hoofd
  3. Zen is een afkorting: zonder enig nut
  4. Wat de Boeddha niet gezegd heeft

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    1 mei 2017 om 11:05

    Welke ervaring dan ook, satori, non-dualiteit, Nibbana, jhana, welke dan ook, het gaat er volgens mij uiteindelijk om wat dat met je doet op het vlak van de persoonlijkheid. Dus op het vlak van de neigingen die je bij jezelf in werking kunt zien treden, dagelijks, je eigen conditioneringen.

    Bevrijden die ervaringen je wel van hebzucht, haat of begoocheling, of, en dat kan natuurlijk ook, doet het dat niet?

    Met ervaringen kan het ook alle kanten opgaan. Niet alleen veel studeren kan leiden tot nog meer eigendunk, evengoed ook ervaringen.

    De sutta’s geven ook aan dat een ervaring van Nibbana niet perse bevrijdt.

    Misschien wordt iemand nog wel opgeblazener en trotser door bepaalde ervaringen? Misschien wordt verlangen naar die ervaringen wel heel sterk? Misschien ontstaat uit het niet kunnen herhalen van ervaringen wel ergernis?
    Misschien vraagt iemand dankzij bepaalde ervaringen wel meer aandacht en erkenning dan ooit voor zichzelf?
    Misschien dicht iemand zichzelf wel een status toe op basis van bepaalde ervaringen dan eigenlijk passend is?

    Uiteindelijk gaat het er toch om wat voor effect ervaringen nou echt op iemand heeft. Verzwakt of beeindigt het hebzucht, haat en begoocheling of …wat gebeurt er eigenlijk?

    groet,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan je God vinden door je ziel leeg te maken?
    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.