• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Mindfulness is niet: ‘loslaten’

Mindfulness is niet: ‘loslaten’

24 maart 2017 door Edel Maex

Nog een vaak gehoorde instructie Is: ‘Laat het los’. Ik noem het mijn lijstje van misbruikte woorden: aanvaarden, loslaten, relativeren, verwerken … Er zijn er meer.

Ze zijn gemakkelijk te herkennen. Als iemand tegen je zegt: ‘Je moet dat kunnen loslaten, aanvaarden, relativeren …’ Je voelt je meteen niet begrepen. Het zijn beleefde manieren om tegen iemand te zeggen: ‘Zwijg erover.’

Het beste recept voor mislukking is iets proberen wat onmogelijk is. Je kunt een industrie bouwen op goedkope raad en valse beloften. Als het niet werkt ligt de fout bij de ander.

In mindfulness gaan we altijd op zoek naar wat wel mogelijk is. Waar zitten we wel aan het stuur? Waar zit onze interface met de werkelijkheid?

Als het ons niet loslaat, wordt de vraag: hoe kan ik mij ertoe verhouden?

 

Deze tekst maakt deel uit van een serie over wat mindfulness niet is. Alle afleveringen van deze serie.

 

Omslagfoto Arrèt sur image, Erik Pevermagie, CC SA 04 door Onlysilence.

 

Categorie: Achtergronden, Edel Maex, Mindfulness Tags: loslaten, mindfulness, mindfulness is niet

Lees ook:

  1. Mindfulness is niet: ‘rustig ademen’
  2. Mindfulness is niet: ‘groepstherapie’
  3. Mindfulness is niet: ‘boeddhisme’
  4. Mindfulness is niet: ‘waardevrij’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    25 maart 2017 om 08:50

    “Met mindfulness op zoek naar wat mogelijk is”, dus niet het vinden van onontgonnen, latente mogelijkheden en eigenschappen, en het vergroten van capaciteiten en mogelijkheden.

  2. Ellen Deimann zegt

    25 maart 2017 om 19:51

    Volgens mij is het misbruikte woord : moeten, of : moeten kunnen. Aanvaarden is voor mij heel belangrijk…….

  3. Bart Verberkt zegt

    25 maart 2017 om 21:03

    Aanvaarden en accepteren klinkt m.i. nog iets teveel als een soort actie, iets doen. Volgens mij gaat ’t er om iets er te laten zijn. Laat het waar zijn dat het er is, het is er immers toch :).

  4. Volker Hinten zegt

    26 maart 2017 om 12:23

    Het is belangrijk om als de 8 factoren (Acceptatie, loslaten, niet oordelen, geduld, frisse blik, compassie, niet streven, vertrouwen)aan de orde komen binnen de mindfulness training, dit goed uit te leggen als een werkzame kracht die zich uitdrukt in openheid. Dat daar dus geen “doen” aan te pas komt. Net zo min als dat je je haar “doet” groeien, of het hart “doet” kloppen. En dat is voor velen een lastige omdat we gewend zijn acties te koppelen aan hetgeen we willen bereiken. Liefst met een certificaat aan het einde. Ik overweeg daarom ook om als grapje een certificaat uit te geven waarop staat;

    ” Certificaat voor de beste conceptualisering van de oorspronkelijke geest..”

    VH

    • Siebe zegt

      26 maart 2017 om 14:17

      De boeddhistische training in mindfulness wordt bijvoorbeeld hier verwoord: http://www.sleuteltotinzicht.nl/d22.htm

      Ik vind zelf een belangrijk element daarin dat het bij mindfulness kennelijk draait om ‘een weet hebben van’.

      Er is een weet hebben van (bijvoorbeeld) dat de ademhaling kort is of lang, een weet hebben van wanneer geest verkrampt is of open, afgeleid of niet-afgeleid. Er is een weet hebben van wanneer er hindernissen aanwezig zijn in de geest, zoals kwade wil en ook wanneer dat niet zo is, etc.

      Je kunt je afvragen of dit ‘weet hebben van’ een activiteit is of niet. Ik denk het wel. Dit weet hebben van is wat anders dan keusloos gewaarzijn. Dit weet hebben van is een cognitief actieve staat van her-kennen. Het is verbonden met conditionering, met leren identificeren, herkennen, herinneren, lijkt me.

      Bijvoorbeeld, je leert eerst wat ‘afgeleide geest’ is en leert wat ‘boosheid’ is of ‘zorgelijkheid’ oid , en vervolgens kun je dit her-kennen wanneer het zich voordoet bij jezelf en anderen. Het weet hebben van is zo bezien een actieve zaak waarbij herinnering een belangrijke rol speelt.

      Mindfulness lijkt misschien een passief niks doen maar ik denk dat er in werkelijkheid heel veel mentale activiteit is om überhaupt mindful te kunnen zijn. In ieder geval kun je je afvragen in hoeverre her-kennen een niks-doen is.

      Dat wat her-kent kan geen oorspronkelijke geest zijn.

      Een andere element van mindfulness in de boeddhistische training is dat mindfulness hierin vooral bedoeld is als een soort bewaker of poortwachter van de geest. Het heeft een signalerende functie.

      In beginsel is het in de training niet de bedoeling alles maar te verwelkomen, zoals driftigheid, agressie, hebzucht, traagheid etc. Dus mindfulness is niet alleen een weet hebben van welke gasten de geest binnenvallen, en zich dreigen te vestigen,
      maar het staat ook in verbinding met kennis over welke gasten welkom zijn en niet, en hoe je ongenade gasten verjaagt en zorgt dat ze zich niet vestigen. Het staat dus in verbinding met Juiste IJver en vaardige middelen.

      Daarom staat er bij mindfulness training ook zaken bij als: …”Hij begrijpt hoe het opkomen van kwade wil dat nog niet is ontstaan tot stand komt; hij begrijpt hoe het opgeven van reeds opgekomen kwade wil tot stand komt; en hij begrijpt hoe de opgegeven kwade wil in de toekomst niet meer tot stand zal komen.”

      Dat er geen ‘doen’ aan te pas komt bij mindfulness, daar kun je je op bezinnen.

      Mindfulness is niet hetzelfde als een keusloos gewaarzijn, lijkt me.

      groet,

    • Siebe zegt

      28 maart 2017 om 11:31

      In antwoord nog op Volker Hintens lijst met 8 factoren die aan de orde komen bij mindfulness training, waaronder niet-oordelen en niet-streven:

      1. Mindfulness verbonden met oordelen
      Mindfulness heeft in de boeddhistische training een soort functie als poortwachter van de geest. In die zin is het toch ook wel verbonden met oordelen.

      Een sutta waarin mindfulness als poortwachter wordt opgevoerd is Anguttara Nikaya 7.67, waar de geest wordt vergeleken met een fort.

      De poortwachter mindfulness bewaakt de ingang van dat fort. Kenmerk van deze poortwachter is juist diens discriminerend vermogen. Hij maakt onderscheid in welkome en onwelkome gasten. Hij is niet totaal open, in de zin dat een poortwachter niet iedereen maar binnenlaat of zich laat vestigen.

      2. Mindfulness verbonden met streven/ijver
      Mindfulness is naast met oordelen ook verbonden met streven of ijver. “Met mindfulness als poortwachter doet de edele leerling afstand van wat niet heilzaam is, ontwikkelt wat heilzaam is, doet afstand van wat niet vaardig is en ontwikkelt wat vaardig is, doet afstand van wat laakbaar is en ontwikkelt wat onberispelijk is en handhaaft zichzelf in zuiverheid”.

      Je ziet dus dat in de boeddhistische training van de geest mindfulness als poortwachter optreedt en een signalerende functie heeft en wel of niet aanzet tot ijver. Misschien is dit anders bij andere mindfulness trainingen zoals in het bedrijfsleven of mindfull in de natuur wandelen.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wees geen kruis voor jezelf
    • Het jaar 2025 – dag 143 – journalistieke eenzaamheid
    • The Rights Forum – Peiling: samenleving wil dat regering optreedt tegen Israël
    • André De Nys, de stilte, boeddhisme en christendom
    • Een nieuw boek over Tibetaanse schrijfsters in ballingschap

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.