• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (3)

Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (3)

29 maart 2019 door Edel Maex

De Gandhavyuha is het laatste hoofdstuk uit de Avatamsaka Sutra. Hij hoort bij die groep teksten die we de mahayana sutra’s noemen. Ze zijn geschreven aan het begin van onze tijdtrekening, dus enkele eeuwen na de historische Boeddha.(Vervolg van de commentaar bij de verzen uit de Gandhavyuha zoals ze gezongen worden in de Mahakaruna Chan traditie)

Dit is de plaats van hen, die aangekomen zijn bij het punt, waarop de grote geloften worden afgelegd.

Wat zijn de grote geloften? Het boeddhisme kent verschillende geloften. De meest kernachtige formulering vinden we in de vier geloften van de bodhisattva. De belangrijkste daarvan is de eerste:

Hoe talloos de levende wezen ook zijn ik beloof ze te bevrijden.

Het is niet voor niets dat we, als we de Avatamsaka zingen, uitgerekend deze gelofte als refrein gebruiken.

Veel mensen hebben moeite met deze gelofte. Vaak hoor ik iemand zeggen: ik kan toch niets beloven dat ik nooit kan waarmaken. Je kunt er op verschillende manieren naar kijken.

Een rituele tekst reciteren of zingen doet iets, ook al is de tekst op het eerste zicht ondoordringbaar. In het reciteren geeft hij langzaam zijn geheim prijs, soms over een verloop van jaren. Als je er echt moeite mee hebt hoef je je er niet eens mee te verbinden. Het is tenslotte de belofte van de bodhisattva. Het hoeft jouw belofte niet te zijn als je je er niet goed bij voelt. Trouwens in de oorspronkelijke Chinese tekst komt het woord ‘ik’ niet eens voor. Maar door het zingen gaat er iets resoneren. Misschien raakt de gelofte van die bodhisattva wel iets diep in jou. Misschien raakt het aan jouw mededogen, aan jouw verlangen naar het goede voor alle levende wezens.

Maar wat betekent dat eigenlijk, de gelofte alle levende wezens te bevrijden? Wie zijn alle levende wezens? De mensen, de dieren. Ook de planten? De mineralen? Of gaat dat te ver? En alle? Dat is toch onoverzichtelijk, daar is toch niet aan te beginnen.

Onze conceptuele geest begint meteen het probleem uit te tekenen. Over hoeveel gaat het? Over welke middelen beschikken we? Hoeveel tijd gaat dit kosten? De conclusie is snel getrokken: dit is inderdaad onbegonnen werk. Het is ‘meer dan een mens kan doen’.

Maar wat is een gelofte? Het Nederlands is hier wat onduidelijk maar ook wij kunnen een onderscheid maken tussen een gelofte en een belofte. Een belofte zou je kunnen zeggen, verbindt zich aan een resultaat, aan een target. Dit jaar moeten we de eerste tachtig procent halen, de volgende twintig procent doen we volgend jaar. Zo werkt het niet. Een gelofte is een intentieverklaring. Ze gaat niet over het te behalen resultaat maar over de richting waarin je je voorneemt te gaan.

Dit maakt deze bodhisattva-gelofte tot de enige meest belangrijke beslissing die je als mens te nemen hebt: kies ik ervoor te leven in functie van het welzijn van alle levende wezens of enkel in functie van mijn eigen behoeftebevrediging.

Wie zijn dan alle levende wezens? Wel, iedereen die op mijn pad komt. Telkens opnieuw stelt zich de vraag. Dit levend wezen, ga ik het aan mijn behoeften onderwerpen of benader ik het met liefde en mededogen.

Laat ons niet melig doen: het blijft een moeilijke vraag. Ik merk dat mijn kinderen een slak op de oprit voor het huis voorzichtig zullen oppakken en terug in het veilige struikgewas zetten. Dat doen ze van nature en ze zien het mij ook doen. Maar als onze mooie hortensia’s door honderden slakken kaalgevreten worden, strooi ik wel een verdelgingsmiddel, met pijn in het hart. Ik troost mij met de gedachte dat ik het op zijn minst niet achteloos doe. Het blijft onbegonnen werk.

Wat is bevrijden? Bevrijden staat tegenover onderwerpen. Maar er staat ook niet bevredigen. Sommige mensen denken dat mededogen betekent dat al je eigen verlangens opzij moet zetten en je onderwerpen aan het verlangen van de ander. Dit is het perverse mechanisme van veel vormen van misbruik: als je niet aan mijn verlangen toegeeft, maak je mij ongelukkig. Ook dit is geen bevrijden.

Daarom gaan mededogen en wijsheid hand in hand. Een van de belangrijkste inzichten van de Boeddha is dat behoeftebevrediging niet gelukkig maakt, niet bevrijdt. Mij niet en de ander niet.

Maar wat is mededogen, wat is wijsheid? Het blijft moeilijk. En ieder ogenblik opnieuw stelt zich de vraag. Het blijft onbegonnen werk.

Waar worden de geloften afgelegd? Dit is de plaats. Je kunt het doen met een ceremonie. Maar het is net als een huwelijk. Je kunt met een grootse plechtigheid en een groot feest elkaar eeuwige trouw beloven, maar je zult die gelofte iedere dag opnieuw moeten herhalen. Iedere ochtend als je naast je partner wakker wordt, ook als het moeilijk gaat, ook als je ruzie hebt, ook als je het niet ziet zitten. Wees gerust: je weet niet waar je aan begint.

Dit is de plek. Dit is de plek waar de grote geloften worden afgelegd. Ieder ogenblik opnieuw. Je weet niet waar je aan begint. Het is onbegonnen werk. Er is geen enkele illusie van lukken of mislukken. En toch: dit is de plek.

Dat geldt ook op je kussen: dit is de plek. Degene die je daar tegenkomt is jezelf, ook al is er geen enkel duidelijkheid wie dat eigenlijk is. Er komt rust en onrust, verlangen, boosheid, vreugde, verdriet … Alles wat menselijkerwijze ervaarbaar is komt. Dit is de plek, met een mateloos mededogen, alles wat komt welkom heten, bestaansrecht geven.

Dit is de plaats, waar alles enkel nog gezien wordt in het perspectief van liefde en mededogen.

Laat dit de grootste uitdaging van je leven zijn.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Edel Maex Tags: Avatamsaka, bevrijden, bodisathva, Edel Maex, gelofte, kussen, levende wezens, mededogen, rituele tekst, zitten

Lees ook:

  1. ‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
  2. Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
  3. Ik heb ooit mensen horen zeggen: ‘Ik ben het spuugzat, altijd weer dat mededogen’.
  4. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    29 maart 2019 om 12:03

    Liefde en mededogen. In 1974 deed Nick Lowe het in een liedje dat hij met zijn pub-rockband Brinsley Schwarz uitvoerde. Hier doet hij het 35 jaar later https://www.youtube.com/watch?v=XYVShm1MCvQ

  2. Gerben zegt

    29 maart 2019 om 20:54

    Mooie persoonlijke toelichting op de bodhisattva-gelofte. Behulpzaam, dank.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Universele verantwoordelijkheid Climate Meeting
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 155 – gevallen
    • Milieuorganisaties blij met vernietiging natuurvergunning Schiphol
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Guy – dhammazaadjes – Kamma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.