• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het dagboekje 7 – de villa

Het dagboekje 7 – de villa

10 december 2016 door Zeshin van der Plas

Toen ik negenentwintig jaar geleden voor de tweede keer naar het klooster Bukkoku-Ji in Japan ging heb ik een dagboekje bijgehouden. Het is geen dagboekje dat bedoeld was voor publicatie. Intimi die ik het boekje liet lezen wilden er graag een kopie van hebben, wat uiteindelijk heeft geresulteerd dat het nu op het Wereldwijde Web van Verwarring staat. Privézaken heb ik buiten deze publicatie gehouden. Soms schreef ik maar één enkele zin, het is in een soort stenostijl geschreven en is uiteraard behoorlijk gedateerd.

12-5-87

Het regent pijpenstelen. Vandaag ben ik hier drie maan­den.
Met mijn visum is alles toch nog in orde gekomen.
Vannacht is er iets raars gebeurd, waarschijnlijk is het een heftig soort droom geweest. Het was in elk geval behoorlijk angstig, maar ik heb het zonder verzet over mij heen kunnen laten gaan.

13-5

Na het avondeten heb ik in mijn uppie achter de zendo gezeten, en genoten van de ondergaande zon.
Het is nu 8 uur en ik voel mij ontzettend gespannen.
Ik ben bang van de kyosaku, ik ben nerveus, alert, elke keer als de ‘god’ achter mij langs loopt, verwacht ik een lel van hem.
Ik ben ook erg moe, wat een leven, dat zen gedoe, zit je een alle-jezus eind van Leiden vandaan.
Leiden zegt u? Wat is dat? Nog nooit van gehoord.
Het is al weer tijd voor de laatste ronde van vandaag.
Morgen is het badderdag, dat betekent in elk geval een uurtje langer uitslapen.
Ik ga maar naar de zendo.

15-5-87

04.45 u.

Kom je uit de zendo, zit er een levensgrote uil in de thee­kamer boven op de klok.
Nou, dat gaf weer de nodige opschudding, Roshi-Sama als gang­maker voorop. Iedereen stond het beest aan te gapen, en Giny rende weg om haar fototoestel te halen.
Ach, ik voel mij gewoon negatief, gespannen, kortom een stress­situatie.

Af en toe begin ik aan het hele gedoe te twijfelen. Ik begrijp er echt niks meer van. Je hebt nergens, maar dan ook nergens houvast aan. Alles staat op losse schroeven. Zodra je maar iets vastpakt, dondert het ogenblikkelijk in elkaar.
En daarbij ben ik nog zo gefrustreerd als een ouwe aap.

Als ik een koekje eet heb ik een halve dag lang last van een schuldgevoel, terwijl Gigen-San, Nagaoka-San en Phil achter de Zendo staan te roken als schoorstenen.
Hoe zouden die zich voelen? (waarschijnlijk als schoor­stenen.)

23-5

Regen, regen en nog eens regen.
Het regent al 2 dagen zonder ophouden, maar ik vind het goed.
Vandaag hoor ik of mijn visum definitief door gaat.
Ik weet haast wel zeker dat het goed zit.
En als het niet goed zit is het ook goed, Karma, ne.

24-5

Ik begin in de war te raken. Ik zing uit volle borst de ver­keerde sutra’s. Bij het knielen voor het Boeddhabeeld sta ik voor de 4e keer op, terwijl iedereen dan blijft zitten. Als ik de kamer binnen kom, draai ik het licht aan dat al brandt, Kimura-San kijkt mij heel raar aan als ik het weer aan draai, ik lijk wel een verstrooide professor, maar ik maak me er weinig zorgen om, want mijn humeur lijdt er absoluut niet onder. Ik loop constant te grinniken, en grappen met mijzelf te maken.

In de Kannon-do hangt een klok van het merk Citizen.
Een echte zen-klok dus, zou je ook een countryzen klok hebben?

Hans, een Duitser, was vandaag koksmaatje. Hij was bezig een soort gelatinepudding te maken. Toen Phil nieuwsgie­rig aan hem vroeg wat het was, zei Hans dat het Wackel­peter was. Ongelo­vig staarde Phil naar de voe­ten van Hans, hij was in de veron­derstelling dat er iets zwaars op zijn voeten was gevallen, en dat hij daarom van die rare keelklanken produceerde.

Over een goeie week begint de laatste sesshin. Daarna gaan we het 2 maanden rustiger aan doen. Het is dan te warm om er zo hard tegen aan te gaan.
Ik ben alvast begonnen om het tempo langzaam op te voeren, door ’s avonds door te blijven zitten.

dagboekje-7-liggend
de daiko san en ik.

29-5

Nou, ik ben nog steeds zo verstrooid als het zand van de Sahara.
Ik heb een andere kamer, nou ja, andere kamer, naar Bukkoku-Ji-begrippen is het een luxe vrijstaande villa.
Voordat het een villa werd, was het een schuurtje, waar hoofd­zakelijk spullen voor de keuken bewaard werden. Ik had het half in beslag genomen en er een werkplaats van gemaakt, want Roshi-Sama had gevraagd of ik wat kyo­saku wilde maken. Toen die klaar waren is het opruimen enigszins uit de hand gelo­pen.

In 1 dag tijd heb ik in totaal drie schuurtjes die op het tempelterrein staan overhoop gehaald, en alles uit mijn villa verdeeld over de andere 2 schuurtjes.
Half Bukkoku-Ji werd er gek van.

What are you doing? was constant de vraag, en ik maar volhou­den dat ik aan het opruimen was. Het had meer weg van een volksverhuizing.
Totdat Bushin-San, de hoofdmonnik, kwam kijken. Ik zei hem dat het misschien wel als noodkeuken kon dienen als onze oude keuken verbouwd wordt, maar hij zei mij dat dat pas volgend jaar zou gebeuren.
Toen kwam Roshi-Sama. What are you doing?
Cleaning, was mijn antwoord, en eh, misschien kunnen tijdens de sesshin hier wel mensen slapen, er komen deze sesshin veel mensen.
Zijn antwoord was kort en bondig. “You stay in it.”

Dus nu woon ik in een riante bungalow, heel Bukkoku-Ji is jaloers op mij. Ik heb wat oude tatami matten gevonden en die op de vloer gelegd, mijn futon er heen gebracht en een boeken­kastje gemaakt, en het geheel afgemaakt met een flink boeket veldbloemen.

Toen Tom kwam kijken, werd hij groen van jaloezie.

 

Categorie: Achtergronden, Zen, Zeshin van der Plas Tags: klooster, villa

Lees ook:

  1. Het dagboekje 9 – boog, pijlen en een handschoen
  2. De ziel kent geen woorden
  3. Het dagboekje 5 – Ik kom er nooit, uitzichtloos
  4. ‘Jij bent de waarheid, de weg en het leven’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.