• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Discriminatie van het boeddhisme?

Discriminatie van het boeddhisme?

5 oktober 2016 door Zeshin van der Plas

Het boeddhisme is een van de vijf wereldreligies. In Nederland is het de jongste religie, goedbeschouwd wordt het pas veertig jaar beoefend. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er onder de Nederlandse bevolking –en ambtenaren, niet veel over het boeddhisme bekend is.

Op zich is dat natuurlijk geen probleem, maar als de overheid de Nederlandse wet en regelgeving toepast op boeddhistische tempels, dan ontstaat er een rechtsongelijkheid die in strijd is met artikel 1 van de Grondwet.

‘Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’

Onze regelgeving komt voort uit onze christelijke cultuur; deze wet en regelgeving laat geen ruimte voor andere denkbeelden. Als gevolg hiervan legt het ambtenarenapparaat deze op christelijke leest geschoeide wetten als blauwdruk op het boeddhisme en stelt aan de hand hiervan regels op, die onbedoeld een discriminerende uitwerking hebben.

Als voorbeeld:

Onze tempelleiding in Bemmel vult een bezwaarschrift in tegen de onroerendzaakbelasting (OZB). Alle religieuze instellingen zijn hiervan vrijgesteld, mits het gebouw, kerk, moskee, synagoge of tempel vrij toegankelijk is. Een ambtenaar komt aan de hand van dat bezwaarschrift poolshoogte nemen en vraagt wat wij in de tempelruimte doen. Het antwoord is: we houden er tempeldiensten, feestelijke bijeenkomsten, doop, trouw en rouwceremonies, geven er lezingen, eten er, drinken er thee, enzovoort.

zeshin-aan-tafelWe lopen verder en komen in de meditatieruimte. De vraag is: en wat gebeurt hier? Het antwoord is: ’hier wordt gemediteerd’. Daar kregen we geen ontheffing voor. Maar toen ik het woord meditatieruimte verving door gebedsruimte kregen we wel ontheffing. Het is nogal pijnlijk om via christelijke terminologie het boeddhisme te moeten verklaren. Als de term meditatie niet gebruikt kan worden dan bepaalt de overheid hoe het boeddhisme ingevuld dient te worden. Is er dan nog sprake van vrijheid van religie?

De kern van het boeddhisme is meditatie. Meditatie is een leermethode die zowel geestelijk als lichamelijk word beoefend. Voor een lange periode met gekruiste benen zitten vergt oefening. Er is dan ook sprake van beginners en gevorderden. Het is voor een beginneling niet raadzaam om aan een gevorderde meditatiesessie mee te doen, hoewel er uitzonderingen zijn. De vraag is: zijn wij vrij toegankelijk? Ja: mits iedereen zich aan de omgangsvormen houdt is iedereen meer dan welkom. Kan iedereen aan een meditatiesessie mee doen? Dat heb ik hierboven uitgelegd.

Wij houden twee keer per jaar een opendag, iedereen kan zo vrijblijvend kennis maken met onze rituelen, diensten en onze meditatiesessies. Naar aanleiding hiervan kan men besluiten om een beginnerstraining te volgen. Deze trainingen hebben een opbouw. Men begint met drie keer tien minuten meditatie wat in acht lessen opgetrokken wordt naar drie keer vijfentwintig minuten meditatie. In het verleden waren deze beginnerstrainingen gratis. Maar het resultaat was dat men naar believen weg bleef, er geen continuïteit was, wat weerslag had op de hele sangha (gemeenschap). Als gevolg hiervan was er geen sprake van een religieuze beleving. We hebben dit ondervangen door een bijdrage naar draagkracht te vragen waar na verloop van tijd ook de hand mee werd gelicht. Uiteindelijk hebben we een vast bedrag ingesteld voor de eerste acht sessies om continuïteit en motivatie te bewerkstelligen. Met uitzondering voor minder draagkrachtigen. Een deel van dit bedrag is onkostenvergoeding voor het lesmateriaal, thee en nieuwsbrief.

In de van oudsher boeddhistische landen wordt men onderworpen aan een proeve van motivering. Iemand die in wil treden in een tempel wordt vaak de toegang geweigerd. Pas na drie dagen voor de poort van de tempel gezeten te hebben krijgt men toegang.

zeshin-krant-in-zendo-waar-ooit-de-koeien-stondenIn het algemeen kun je zeggen dat men na ongeveer acht sessies enig idee heeft wat het boeddhisme inhoud. Na deze introductietraining staat het een ieder vrij om de training te vervolgen en naar eigen inzicht te doneren. Wij streven er naar om jaarlijks zeven retraiteweken te houden waarbij de deelnemers volledig intern zijn. We vragen voor een retraite van een week een onkostenvergoeding van tweehonderd euro per persoon.

Hoe vrij toegankelijk zijn wij? Er is nauwelijks een boeddhistische infrastructuur in Nederland, en alle gevestigde tempels kunnen als pioniers gezien worden die in de huidige wet- en regelgeving hun weg moeten zien te vinden. In het verre oosten is er uiteraard wel een infrastructuur en kun je elk moment, ook ’s nachts een tempel binnenlopen. Maar in onze veranderende westerse samenleving zijn kerken alleen nog tijdens kerkdiensten open. Misschien is in het zuiden, in kleine dorpjes hier en daar nog een kapelletje dagelijks geopend. Boeddhistische tempels kampen met het zelfde probleem als kerken. Overdag moeten zij hun deuren sluiten. De Chinese tempel in Amsterdam is alleen ’s middags open- dit dankzij een aantal suppoosten die er patrouilleren. Daarnaast vragen kerken geldbedragen voor het lidmaatschap van hun kerk waarbij er bij sommigen kerken sprake is van de 10e penning (tien% van het inkomen).

Kan de wet en regelgever van ons verlangen dat wij omwille van de regels ons zo moeten aanpassen dat er geen sprake meer van boeddhistisch religieus onderricht is?

Uiteindelijk gaat het ons niet om de aanslag, het geldbedrag dat betaald zou moeten worden. Maar om het niet-erkennen van het boeddhisme in de Nederlandse samenleving. Het niet-erkennen van het boeddhisme is het discrimineren van een van de vijf wereldreligies.

Monnikje

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Boeddhisme, discriminatie

Lees ook:

  1. Discriminatie van het boeddhisme?
  2. Naar een christelijk boeddhisme?
  3. Ksaf – Kernelementen van boeddhistische therapie (2 en slot)
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    5 oktober 2016 om 09:37

    Nog een voorbeeld. Ontspannen yoga doen valt in een hoog btw tarief en actieve yoga in een laag btw tarief. Er worden argumenten voor aangedragen die te maken hebben met een oordeel voor wat gezond is en wat niet.

  2. Klaas zegt

    6 oktober 2016 om 00:12

    Als penningmeester van een (boeddhistisch) meditatiecentrum heb ik me ooit in deze regelgeving verdiept. Sleutelbegrip bleek de term openbare eredienst – als hoofdfunctie voor een ruimte. Wij deden daar niet aan. In het boeddhisme worden officieel geen hogere machten vereerd. Daarmee valt ze buiten de vrijstellingsregeling voor OZB. Ik heb dat nooit als probleem ervaren. Westers boeddhisme lijkt me primair een oefenpad – zoiets als volwasseneneducatie.
    Ik vind het niet erg om niet op één hoop gegooid te worden met andere religies. En ik vind de boeddhistische centra die ik ken ook niet vergelijkbaar met een kerkgebouw, qua formaat, bedoel ik dan. Ik neem aan dat voor een boeddhistisch klooster wel dezelfde regels gelden als voor een RK klooster.

  3. zeshin zegt

    6 oktober 2016 om 00:43

    en die regels voor een RK klooster zijn?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.