• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Paul Van hooydonck – boeddhistische geestestraining

Paul Van hooydonck – boeddhistische geestestraining

3 april 2016 door de redactie

In meditatie is er steeds vaker het binnentreden in een dimensie van tijdloosheid.
Alle grenzen tussen mij en ‘alles’ lossen op.
Geen tijd, geen ruimte.
Dit gebeurt als de diepe concentratie stabiel is.

(Thailand 1997)

Vruchteloos is het zoeken naar blijvend geluk in bezit, macht, sociale status, relaties en succes.
Al deze dingen hebben een vergankelijke aard.
De enige plek waar stabiel geluk te vinden is, is in diepe meditatieve stilte.

(Nepal 1999)

Drijvend op de golven
Van een zee van tijd
Alle drukte, ‘moetens’ en haast achter me latend,
In de eenvoud van een bestaan
Zonder overbodige luxe
Vrij van complicatie
Leef ik dit leven
Ben ik
Dat is alles

(Sri Lanka 2005)

Uit de Aziatische dagboeken van Paul Van hooydonck

Op vrijdag 8 april 2016 geeft Paul Van hooydonck in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in het Vlaamse Deurne een dhammatalk over boeddhistische geestestraining.

Het edele achtvoudige pad naar geluk dat de Boeddha presenteerde bestaat uit drie grote delen: wijsheid, moraliteit en meditatie. Na eerdere dhammatalks over wijsheid en moraliteit heeft Paul het deze avond over meditatie, meer bepaald over de drie deelaspecten ervan: heilzame inspanning, heilzame mindfulness en heilzame concentratie.

Het Pali woord ‘bhavana’ betekent letterlijk ‘het cultiveren of ontwikkelen van de geest’. ‘meditatie’ is een westers woord en een wat ongelukkige vertaling.

We vervangen de 1001 gedachten aan een denkbeeldige toekomst en verleden door concentratie op het meditatie-object (de adem of de bewegingen van de voeten in loopmeditatie). De impact van het onbewuste denken neemt langzaam af. Het geestelijke lawaai verstomt. De innerlijke dialoog ebt weg. Er ontstaat ruimte tussen gedachten. Dat brengt een rust en vervulling zonder gelijke ‘in de wereld’.

In een bekende toespraak, de ‘Satipatthana Sutta’ (toespraak over de vier grondslagen van opmerkzaamheid) raadt de Boeddha ons aan de aandacht te richten naar deze ‘vier fundamenten van mindfulness’: het lichaam, gevoelens, de geest en geestesobjecten. De richtlijnen in deze toespraak, die de grondslag vormen voor alle vormen van boeddhistische geestestraining laten ons toe om contact te houden met de realiteit en ons niet te verliezen in illusie. We laten ons niet meeslepen door de creaties van ons denken, door de constructies van onze verbeelding maar blijven verankerd in de eenvoud van de dingen zoals ze zijn.

We zien langzaam:

Ik ben niet deze gedachten.
Ik ben niet deze emoties.
Ik ben niet dit lichaam.
Ik ben niets van deze vergankelijke, tijdelijke dingen.
We maken contact met onze natuurlijke staat.
We ontdekken ons ‘ware gelaat’.
Tijdloos, grenzeloos, ongeboren, onsterfelijk.
In deze staat is er volledige vervulling.
Niets ontbreekt.
We hebben de andere oever bereikt.
We zijn heel.

Paul Van hooydonck portretPaul Van hooydonck verbleef twaalf jaar in boeddhistische kloosters in Nepal, India, Sri Lanka, Birma, Thailand en Engeland. Hij werkte als meditatieleraar in een Tibetaans centrum in Nepal (Ganden Yiga Chözin), in het Nilambe meditatiecentrum in Sri Lanka en aan de Peradeniya University, de grootste universiteit van Sri Lanka. In 2007 werd hij tot monnik gewijd (Bhante Vayama) in de traditie van het Theravada boeddhisme (de oude school). Terug in België richtte hij Ehipassiko op. Hij leidt het centrum verder als leek.

Vrijdag 8 april 2016 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

Categorie: Achtergronden, Theravada Tags: concentratie, inspanning, meditatie, Paul Van hooydonck

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Hojoki – aantekeningen uit mijn kluizenaarshut (II)
  3. Paul Van hooydonck – meditatie in een druk bestaan
  4. Het gebruik en weer loslaten van hulpmiddelen in de vipassana meditatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.