• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » De sutra die je hart verwarmt (deel II) Bodai is jarig

De sutra die je hart verwarmt (deel II) Bodai is jarig

9 januari 2016 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Schaterend van de lach zei de meester: ‘Een klap met de stok en je slaat een levensgroot gat in de fantasie en door dat gat sijpelt de werkelijkheid binnen.’

‘Ik snap het meester, de oplossing is gewoon niets weten.’

‘Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel een monnik gekend met de naam de ‘wolk van niet weten’, maar het lijkt me toch knap lastig als je niets weet. Denk je niet dat je moet weten wat de werkelijkheid is, broeder Bodai?’

‘Nee, ik weet wat de werkelijkheid is. De werkelijkheid is verdriet om al mijn vriendjes die stenen moeten hakken.
‘Oké, dat is goed: verdriet om al je vriendjes die stenen moeten hakken.’

‘Meester’

‘Ja, Bodai’

‘Meester. Het is niet goed. Verdriet om mijn vriendjes: het doet pijn. Hoe kan ik die pijn weg krijgen?’
‘Het onder ogen zien, Bodai, niet proberen ervan weg te lopen. Ga stil zitten en probeer het te verdragen. Probeer te ontdekken wat pijn is en waar het vandaan komt.’

‘Maar kunt u het mij niet vertellen?’

‘Jawel. Ik kan je ook vertellen waar China ligt, maar als je erheen wilt zul je zelf moeten gaan lopen. En,..ik heb het al verteld: het onder ogen zien, niet proberen er van weg te lopen, stil gaan zitten en het proberen te verdragen. Proberen te ontdekken wat pijn is en waar het vandaan komt. Bodai, ik kan jouw pijn niet dragen, ik ben niet de weg, de waarheid of het leven. Jij bent de weg. Jij bent de waarheid. Jij bent het leven.’

‘Meester, ik wil niet meer leven. Leven doet zo’n pijn.’
‘Dat is dan jammer, dan moet ik die taart die ik voor je verjaardag heb gebakken helemaal alleen opeten.’

‘O ja, dat is waar: ik ben vandaag jarig.’

‘Kunnen en kennen zijn broer en zus van elkaar.
Als je iets kunt, dan ken je het ook.’

‘Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria, in de gloria, in de gloria Hieperdepiep Hoera, Hoera, Hoera.’ En terwijl Bodai aan tafel gaat zitten, komt de meester binnen met een taart met twaalf kaarsjes. ‘Ik heb nog een raadsel voor te verjaardag.’

‘Ja, meester? Vertel, vertel.’

‘Eerst de kaarsjes in één keer uitblazen.’

In één keer blaast Bodai alle kaarsjes uit en de kamer is aardedonker. Vanuit het donker klinkt de stem van de meester: ‘Bodai, hier is je raadsel, waar is het licht naartoe?’

‘Dat heb ik uitgeblazen, meester.’

‘Ik vraag niet of je het uitgeblazen hebt, ik vraag je waar het naartoe is.’

‘Het is weg..’

‘Waarheen?’

‘Dat weet ik niet.’

Als de meester het licht aandoet, zegt hij: ‘Kijk, nu is er weer licht alsof het nooit weg is geweest. Het is net alsof je een cadeautje voor je verjaardag krijgt. Je weet niet wat het is; het zit nog ingepakt. En als je het uitpakt: wauw, wat een gaaf cadeau. Als je het dan weer terug in de verpakking doet, is het niet verdwenen. Licht verdwijnt ook niet. Vergelijk het maar met een munt. De kop is duisternis en de munt is het licht. Hier komt het raadsel: Bodai, waar is je verdriet naartoe?’

‘Meester, dat zit achter het plezier verscholen.

Meester?’ ‘Ja, Bodai.’

‘Meester, hoe kun je ervoor zorgen dat het verdriet aan de achterkant blijft?’

‘2500 jaar geleden stelde Prins Siddharta diezelfde vraag en niemand kon hem daarbij helpen. Toen is hij op zoek gegaan naar mensen die het antwoord wisten. Maar hij heeft niemand kunnen vinden.. Dat is eigenlijk ook logisch: een antwoord moet jezelf vinden. Het is net zoiets als taart eten. Daar heb je niks aan als een ander dat doet, dan proef je niks. Taart eten moet jezelf doen en antwoorden moet jezelf vinden. Natuurlijk kwam hij wel mensen tegen die hem vertelden hoe hij het antwoord kon vinden, Maar uiteindelijk is hij met een paar vrienden samen gaan zoeken wat je aan je verdriet kan doen. Zes jaar heeft hij gezocht naar de oplossing en die zoektocht was zo zwaar dat hij er bijna dood aan is gegaan. En als je sterk naar deze oplossing verlangt, dan beloof je:

Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.’

‘Dat is wel heel erg moeilijk, meester.’

‘Bodai, vandaag ben je twaalf jaar geworden. Dat is een heel belangrijke leeftijd. Tot je zesde jaar heb je bij je ouders gewoond en daarna ben je van huis weggelopen. Nu woon je alweer bijna zes jaar in de tempel. Je moet nu heel goed je hart onderzoeken en ontdekken wat het liefste is waar jij je in je leven mee wilt bezighouden.’

‘Meester, waar kan ik dan uit kiezen?’

‘Ik heb gezegd dat je je hart moet onderzoeken. Diep in je hart weet je precies wat goed is en wat je wilt. Dat hoef je niet nu direct te doen. Je hebt er minstens een jaar de tijd voor. Maar dat wil niet zeggen dat je het moet vergeten. Binnen niet al te lange tijd komt het moment dat je iets moet gaan doen.’

‘Meester? Dit is alweer iets heel pijnlijks: als ik één ding kies, dan ben ik al het andere kwijt.’

‘Je zou graag alles willen hebben?’

‘Ja, meester, waarom mag je maar één beroep kiezen?’

‘Het is eigenlijk niet een kwestie van kiezen, Bodai. Het heeft meer weg van “herkennen wat jou kiest”. Als je oplettend bent, is alles wat je op je levenspad tegenkomt je lesmateriaal. De hele wereld is eigenlijk een school, een levensschool. De bedoeling is jezelf te leren kennen.’

‘Maar, meester, ik ken mijzelf toch? Ik weet wie ik ben.’

‘Luister, Bodai. Kunnen en kennen zijn broer en zus van elkaar. Als je iets kunt, dan ken je het ook. Weet jij wat je kunt?’

‘Ja, ik kan vegen, afwassen, het fornuis aanmaken en nog veel meer.’

‘Ja, dat is mooi, maar kun je ook iets aan je pijn en verdriet doen?’

‘Nee, meester, er gebeuren soms dingen die mij verdrietig maken, waaraan ik niets kan doen.’ ‘Dus, je hebt pijn en je kunt er niets aan doen. Wie is het die pijn voelt?’

‘Ik voel die pijn, meester.’

‘Ken je jezelf, Bodai?’

‘Ik weet het niet, meester. Ik denk dat ik weet wie ik ben, maar ook weer niet.’

‘Daarom heb ik ook gezegd dat je je hart moet onderzoeken. Ik zal proberen uit te leggen hoe je dat moet doen. Toen je begon met leren schrijven, dacht je af en toe dat je het nooit zou leren. Daar denk je nu niet meer over na. Je schrijft brieven, versjes, boodschappenlijstjes, enzovoort. Je kunt nu schrijven, maar je wist niet dat je het zou kunnen leren. Alles wat je wilt, dat kun je ook. Pijn en verdriet kun je laten verdwijnen.’

‘Dus ik kan leren om altijd gelukkig te zijn.’

‘Nou, dat is te zeggen: Bodai, waar is je verdriet naartoe? ‘

‘Shit,’ riep Bodai uit.

‘Er zijn dingen die je niet mag zeggen.’

‘Sorry, meester. U zegt dat ik alles kan, ook van mijn verdriet afkomen. Maar dan raak ik tegelijkertijd ook mijn plezier kwijt.’

‘Ja, dat klopt, maar wat zou je met plezier willen dat voor de helft uit verdriet bestaat?’

‘Ja, maar wat blijft er over als plezier en verdriet allebei verdwijnen? ‘

‘Zijn bomen en bloemen gelukkig of ongelukkig? Heb je een bloem wel eens horen klagen?’

‘Nee, meester, maar bomen en bloemen zijn geen mensen.’

‘Nee, dat is zo. Bloemen zijn veel sterker dan mensen omdat ze niet aan geluk of verdriet zitten vastgeklonken.’

‘Hè?’

‘Wat ‘hè’?’

‘Bloemen zijn niet sterker dan mensen. Je kunt ze zo plukken.’

‘Dat een mens bloemen kan plukken, heeft niks met kracht te maken. Heb je de narcissen gezien bij de poort, die zijn dwars door het asfalt heen gebroken. Kun jij het asfalt van de weg breken? Narcissen hebben een geweldige innerlijke kracht. Niet het brute geweld waar mensen prat op gaan. Narcissen zijn zachtaardig en kwetsbaar en hebben tegelijkertijd een kracht waar wij niet bij kunnen. Deze bloemen kennen geen angst, vreugde of verdriet. Ze hebben maar één doel, “narcis zijn”. Ze kunnen niet anders. Maar de mens wil nooit zijn wat hij of zij is. Ben je bang om je verdriet kwijt te raken?’

‘Nee, meester, maar wel mijn plezier.’

‘Dat is hetzelfde. Ben je wel eens een arm of een been kwijt geweest?’

‘Nee, natuurlijk niet, meester!’

‘Maar wel je verdriet of je plezier. Dan zijn plezier en verdriet niet werkelijk van jou. Wat werkelijk van jou is, kun je niet kwijtraken. Bodai, ken je het bord wat boven het altaar hangt.’

‘Ja, meester. Er staat op geschreven “geen start”.’

‘Juist, en als er geen start is, dan is er ook geen finish. Wat er eigenlijk staat, is geen begin, geen eind. Dat heeft te maken met de laatste regel van de sutra.

Hoe lang ik ook met dit alles zal bezig zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Maar ik kan het misschien duidelijk maken met het verhaal van meester Ikkyu. Zenmeester Ikkyu bezoekt een oude monnik die op sterven ligt. Ikkyu vraagt hem. “Zal ik u leiden?” De oude monnik antwoordt: “Wat valt er te leiden? Ik ben alleen gekomen en ik ga ook alleen. Hoe zou u mij kunnen helpen?” Waarop de meester Ikkyu antwoordt: “Als u denkt dat u komt en gaat, dan is dat een waanidee. Staat u mij toe het pad tonen waarop geen komen of gaan is.” Wat meester Ikkyu tegen de oude monnik zei, was zo duidelijk dat de monnik met een glimlach stierf.

Welgefeliciteerd, Bodai’

‘Meester?’

‘Ja, Bodai’

‘U heeft niet werkelijk een antwoord gegeven.’

‘Wat zou je met een antwoord willen, Bodai?’

Volgende week zaterdag deel drie uit een serie over Bodai.
Natuurgraf van Grietje.
Ik ben alleen gekomen en ik ga ook alleen.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: belofte, bevrijden, bodai, gelofte, plezier, verdriet

Lees ook:

  1. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (3)
  2. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (2)
  3. Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
  4. Van de dood een deugd maken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marco zegt

    9 januari 2016 om 11:00

    Dankjewel Leidse glibber (ohoh,mag dit wel)?

    • Joop Ha Hoek zegt

      9 januari 2016 om 11:36

      Bewaak je spraak, Marco.

  2. piet Nusteleijn zegt

    10 januari 2016 om 11:17

    Het Boeddhisme vertelt over een marathon, een loop zonder begin en zonder einde.
    Het Boeddhisme vertelt over een pad waarop geen komen en geen gaan is.
    Beide uitspraken lijken op elkaar qua betekenis. Bij nader inzien is er een groot verschil.

    • Zeshin zegt

      10 januari 2016 om 22:28

      h,mm lastig hoor als je het ongrijpbare wil vastleggen

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.