• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver?

Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver?

10 november 2015 door Zeshin van der Plas

Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver? Ik hoop een steen in de vijver en dat de sommige artikelen uw gemoed flink door elkaar schudden. Maar ook als u denkt ‘Wat goeeeed, wat een mooi artikel’. Zo is het Boeddhistisch Dagblad namelijk een virtuele dharmaleraar. Wat doen al die artikelen met uw emotie? Een mooie bijnaam voor het Boeddhistisch Dagblad zou ‘sanduko’ zijn. Sanduko zijn de drie boeddhistische vergiften:

begeerte (verlangen, verslaafdheid, inhaligheid, gierigheid, gehechtheid)
aversie (haat, boosaardigheid, afkeer)
onwetendheid (waan, dwaling, dwaasheid, verblinding)

Als het BD dat bij u oproept, mooi! dan heeft u materiaal om mee te werken. Zenmeesters gebruiken een katsu om voorop gezette meningen en vastgeroeste ideeën door elkaar te schudden, katsu betekent letterlijk schreeuwen, brullen, ook een leuke naam voor het BD. Ik ben in het zenboeddhisme opgevoed en weet uiteraard dat er meerdere vormen van boeddhisme zijn, geen enkele vorm is minder of beter dan een andere vorm.

Zeshin van der Plas
Zeshin van der Plas

Je kunt misschien voor- of afkeer voor een richting hebben maar daarmee is de ene of andere vorm niet beter, en…vergeef me mijn vertrekpunt is zen. Zen is nogal radicaal, gaat buiten geschriften om en zit vol humor. Maar terug naar het BD. waar artikelen over seks, macht, en andere zaken in staan waar u misschien een mening over heeft. Wist u dat Japanse boeddhistische tempels van vader op zoon overgaan, dat die vaders keurig netjes in de boeddhistische bloedlijn zijn opgenomen. Wist u dat Sakyamuni Gautama een vader en moeder had? Dat Sakyamuni Gautama zelf ook een zoon had? Weet u wat zich in de slaapkamer van Sakyamuni Gautama heeft afgespeeld? Zou hij er misschien ook een maîtresse op na gehouden hebben? In die tijd, en in zijn kringen?

Hij was van origine hindoe, kent u de Kandariya Mahadevatempel? Ik wil met deze voorbeelden misbruik niet goed praten, ik wil veel eerder uw zelfbewustzaamheid aanwakkeren, zowel van uzelf als ten aanzien van de driften van een ander. Wat is het verschil? Maar uiteraard ook zaken ten aanzien van dierenleed, zeker als je de bodhisattvagelofte onderschrijft: ‘Ik beloof alle levende (voelende) wezens te redden’, alle bio varkens, koeien, kippen enz. Mocht u er zo tegen aan kijken, wist u dat er proeven gedaan zijn met planten om te testen of zij bewustzijn hebben, of planten gevoel hebben? Volgens de testen hebben planten gevoel, heel simpel op Google te vinden.

Ik beloof alle levende wezens te redden, maar natuurlijk niet op te vreten, ja toch? Maar wat moet je dan eten? Denk er eens over na als u aardappels vilt sorry (schilt) en kookt. Haal rustig adem, tel nu van 1 t/m 10 als u nog steeds emotioneel bent herhaal de procedure tot u weer rustig bent zelfs als u er een nachtje over moet slapen.

Maar vooral…, wees stil,…. er zijn twee dingen die je nooit kunt omkeren: een kogel uit een geweer en wat uit je mond komt en eventueel op papier zet. Grrrrrrin, dit even voor mijzelf want doe ik nu niet hetzelfde? Jawel maar ik neem mijzelf niet zo serieus, maar hopelijk neemt u mij wel serieus, en wacht met een reactie op hen die u zelf op een wankel voetstuk hebt gezet. Dit uit respect voor alle levende wezens, alle levende wezens, alle levende wezens alle levende wezens, enz, enz, enz.

Gassho Zeshin

P.S. Niet verder vertellen,….. we zitten met z’n allen opgesloten in het samsara gevang, maar ehhh,… ik heb een ontsnappingsplan gevonden van ene Varado, als je mee wilt wees dan stil.

Zeshin van der Plas is boeddhistisch monnik en beoefent sinds 1978 zenboeddhisme. Na verscheidene Europese leraren werd hij in 1986 als leerling van de abt Tangen Harada Roshi opgenomen in het klooster Bukkoku-Ji in Japan. In 1988 ontving hij zijn boeddhistische wijding en in 1992 werd hij monnik. Hij is de grondlegger van Stichting Soto-Zencentrum ‘Suiren-Ji’. Hij staat bekend als een rebelse monnik en leraar.

 

Categorie: Achtergronden, Dharma en filosofie, Zen Tags: BD, levende wezens, maitresse, misbruik, stil, zegen, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. De dharma
  2. Nobody knows
  3. Zen is een afkorting: zonder enig nut
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd Windemuller zegt

    10 november 2015 om 23:57

    Zonder doel.

    Mijn vertrekpunt
    de baarmoeder van mijn moeder,
    een zwaard
    en een lege hand.

    Ik heb er een hark aan overgehouden.
    een schoffel, een snoeischaar,
    Langzaam los ik op in mijn dagelijkse arbeid.
    Steeds helderder mijn geest
    Als een stromend beekje.

  2. J. Bokhoven zegt

    11 november 2015 om 04:16

    Typefoutje: de 3 vergiften worden Sandoku genoemd. Leuk stuk!

  3. zeshin zegt

    11 november 2015 om 04:38

    Sorry Jeroen je hebt gelijk mijn Japans is wat roestig geworden, heb de dictionary er op na moeten slaan.
    Thanks.

    De redactie heeft een correctie van de schrijfwijze van dit woord toegepast.

  4. wv zegt

    11 november 2015 om 07:39

    Ik las ergens dat de Boeddha gezegd zou hebben dat niet wat de mond in gaat je kan vergiftigen, maar wat er uit komt. M.a.w. vlees eten levert op zich geen negatief karma op, wel kan wat je zegt je vergiftigen (in spirituele zin).

    • Robert Keurntjes zegt

      11 november 2015 om 09:39

      Matteus 15, vs 11: Niet wat de mond in gaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uit komt, dat maakt een mens onrein.

  5. Arjan Schrier zegt

    11 november 2015 om 08:44

    Leuk artikel. Een beetje anarchie is af en toe onmisbaar in de samenleving. De Boeddha was ook rebels. Hij nam afstand van het Brahmanisme. Onder invloed van het ‘boeddhisme’ ontwikkelde zich dat tot het hindoeisme. In de oude veda’s komen begrippen als kamma nauwlijks aan de orde. De stelling dat de boeddha hindu was klopt dus m.i. niet. De katthiya’s (edelen) hadden last van de sommige brahmanen die claimden hoger te zijn als hen (geboren uit de mond van brahma), terwijl de kathiya’s uit de armen van Brahma geboren zouden zijn. De Boeddha jatte de term Brahmaan en gebruikte het om iemand die zich van alle sanduko’s heeft ontdaan aan te duiden.

    Een vlink met legendes doorspekt maar wel oud verhaal over de Boeddha’s geboorte is overigens hier te vinden:
    http://www.bartleby.com/45/3/102.html

    Deze stelling:
    Ik ben in het zenboeddhisme opgevoed en weet uiteraard dat er meerdere vormen van boeddhisme zijn, geen enkele vorm is minder of beter dan een andere vorm.

    Stelt dat alle vormen van boeddhisme gelijkwaardig zijn. Volgens mij moet je elke losse uitspraak zonder aansziens des sprekers op zijn merites beschouwen. Of iemand nu uit deze of die school komt of klapt.

    Banzai! oftewel lang leven :-)

  6. zeshin zegt

    11 november 2015 om 10:37

    Hallo Arjan,
    Ik zie alle boeddhistische vormen als gelijkwaardig, zo als elke kom, beker, of glas een vorm of container is,
    kan volgens mij elke boeddhistische vorm de Dharma overdragen
    Dank voor je warme reactie

  7. Carla zegt

    11 november 2015 om 12:53

    Wat een (h)eerlijke bijdrage van Gassho Zeshin.
    Ben groot gebracht binnen de Christelijke traditie, maar laat me graag inspireren door het Boeddhisme. Daarom lees ik o.a. deze krant. En zo’n gedachtengang van Gassho Zeshin te mogen lezen, doet een duit in het bekende zakje.
    Bedankt.

  8. G.J. Smeets zegt

    11 november 2015 om 23:40

    Beste Zeshin van der Plas,
    het is onzin te stellen, zoals jij in je blogstuk doet, dat wat uit je mond komt niet omkeerbaar zou zijn. Elke uitspraak is te herroepen c.q. te corrigeren.

    Je stelt dat jij jezelf niet zo serieus neemt (letterlijk jouw woorden) en dat je erop hoopt (letterlijk jouw woorden) dat de lezer jou wel serieus neemt (letterlijk jouw woorden). Het is ’t klassieke lerarenpraatje waar Jules Prast in zijn paralel lopend blogstuk over integriteit vraagtekens bij zet.

    So what’s up, buddhy?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.