• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Meditatie, hip voor jongeren

Meditatie, hip voor jongeren

22 september 2015 door Rianne Pelleboer

Meditatie is hip en dat is terug te zien in de meditatiecentra. In 2012 waren er volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) bijna negentigduizend boeddhisten in Nederland.* Deze groep bestaat niet alleen uit de oude garde maar ook uit een nieuwe lichting jonge mensen. Hoe kijken zij aan tegen de vaak eeuwenoude tradities en rituelen en hoe manifesteren zij zich binnen de boeddhistische gemeenschap?

Shambala Rotterdam jongerenbijeenkomst 21 september 2015 opname Michael Gomez
Shambala Rotterdam jongerenbijeenkomst 21 september 2015 opname Michael Gomez

De meditatiehype is terug te zien in de meditatiecentra van verschillende boeddhistische tradities in Nederland, waar steeds meer jongeren voor de deur staan om te leren mediteren. Om de dharma ook voor studenten toegankelijk te houden hebben veel sangha’s studentenkortingen ingevoerd, andere sangha’s organiseren voor deze groep speciale avonden en programma’s. Zo houdt Wake Up, de jongerentak binnen de traditie van Thich Nhat Hanh, in verschillende steden meditatieavonden, die meestal bij de deelnemers thuis plaats vinden. Daarnaast organiseert de organisatie maandelijks landelijke meetings, vaak met een specifiek thema, en in de zomer een langere retraite in Drenthe.

Netwerk van jongeren

Shambhala, een Tibetaans boeddhistische traditie die zich met name richt op het creëren van een verlichte samenleving, heeft verspreid over Europa en Noord-Amerika een netwerk van jongeren. Zij organiseert in verschillende steden meerdere keren per maand meditatieavonden. Daarnaast zijn er speciale jongerenweekenden en in de zomer en winter retraites in Duitsland en Frankrijk. Ook Soka Gakkai, een internationale organisatie met haar wortels in Japan, organiseert avonden speciaal voor jongeren. Speciaal is dat er aparte avonden voor mannen en vrouwen zijn. Voor meerdaagse programma’s is het Soka Gakkai Centrum in Londen beschikbaar of wordt een hotel afgehuurd in bijvoorbeeld Amsterdam. Ook Fo Guang Shan, bekend van de tempel op de Zeedijk in Amsterdam, heeft een aanbod aan culturele activiteiten en vrijwilligerswerk om de dharma direct in het dagelijks leven toe te passen.

Op initiatief van Jerry de Groot (35) vindt  komend weekeinde -26 en 27 september- WIDE AWAKE, een evenement speciaal voor jongeren plaats. Op die dag zullen zes verschillende sangha’s workshops aanbieden zodat jongeren die interesse hebben in boeddhisme kunnen snuffelen aan de verschillende tradities. Iedereen die ik vroeg was gelijk dolenthousiast,’ vertelt Jerry. ‘Toen wist ik meteen dat het de moeite waard was om dit idee door te zetten.’ Een echt doel heeft de organisatie van het evenement niet voor ogen. “Het voelde gewoon goed om dit te doen en het aan te bieden. We willen niet proberen jongeren boeddhist te maken maar gewoon laten zien wie we zijn,’ zegt Jerry. Tijdens dat evenement zullen verschillende groepen zich presenteren. De organisatie wil harten en deuren openen en een blik gunnen in bijvoorbeeld de relatie leraar-leerling binnen de verschillende tradities. Zo valt ook over rituelen, altaren en het gebruik van wierrook veel te zeggen.

Stephanie (24) komt al sinds ze tien jaar oud was bij Fo Guang Shan, een humanistische boeddhistische groep. Sinds 2013 is ze actief als vrijwilliger binnen de sangha. Met de rituelen had zij in het begin veel moeite. ‘Ik vond het gek om bijvoorbeeld te knielen. Ik doe dat hier in de tempel ook niet zo snel. Ik doe wel een halve buiging, dat is voor mij nu gewoon een soort respect naar de Boeddha toe, een manier om gedag zeggen, ‘vertelt ze.

Shambala Rotterdam jongerenbijeenkomst 21 september 2015 foto Michael Gomez
Shambala Rotterdam jongerenbijeenkomst 21 september 2015 foto Michael Gomez

Die weerstand tegen rituelen deelt Stijn (25) van European Zen Center niet met haar. ‘Het chanten en buigen roept voor mensen de associatie op dat het te maken heeft met devotie- onderwerping aan een godheid. Voor mij heeft dit het niet. Een buiging is een buiging, zonder verdere betekenis buiten de ervaring van die buiging.’ Rituelen zijn Carla met de paplepel ingegoten. Haar moeder studeerde bij Rigpa en zo is Carla er ook ingerold. ‘Ik ben gek op de Tibetaans-boeddhistische rituelen, zoals het Tsok feestmaal of Drupchen.’

Veel leraren ontmoet

Door het  jaarlijks onderricht dat Carla volgt in Lerab Ling, het retraitecenter van Rigpa in Frankrijk, heeft ze vele grote meditatiemeesters mogen ontmoeten. ‘Het helpt me erg om kennis te maken met deze leraren en hen te zien beoefenen omdat ik op deze manier een directe ervaring krijg van hoe de rituelen werken. Zo wordt het een levende ervaring en is het niet langer traditionele folklore.’ Jasper (22) mediteert sinds ongeveer twee jaren bij Wake Up en studeert sinds kort ook bij een zenmeester uit Taiwan. Hij is van mening dat leraren zeker respect en waardering verdienen, zonder hen zou de gemeenschap immers nooit zijn ontstaan.

‘Thich Nhat Hanh heeft bijna de status van een rockster, dus persoonlijk contact is alleen voor de monniken weggelegd’, vertelt hij. Toch maken zijn leraren altijd duidelijk dat je niet alleen op hen moet vertrouwen of ze op een voetstuk moet zetten maar moet weten dat realisatie vanuit jezelf komt. ‘Zo zei mijn zenmeester tegen mij dat hij niet weet hoe het is om Jasper te zijn, hij had nog nooit gejarsperd en de enige expert en Jasper dat was ik.’

Chanten

Van zen tot Tibetaans boeddhisme, chanten kom je vrijwel overal tegen. Fo Guang Shan staat erom bekend dat ze voornamelijk chanten, maar het tegenovergestelde is waar. “Iedereen denkt dat, maar dat doen we eigenlijk nauwelijks,’ zegt Stephanie. Reciteren gaat volgens Stijn vooral om de vorm. ‘De tekst die we zingen is in het oud-Japans waarvan Japanners zelf niet eens weten wat het betekent. Het zou net zo goed ‘Alice in Wonderland’ kunnen zijn in het Japans.’ Volgens hem gaat het niet zozeer om de woorden maar is het net als andere vormen van meditatie een middel om te komen tot inzichten.

Niemand kan de kracht van chanten meer beamen dan Cindy (31). Toch vindt zij dat de woorden en de betekenis ervan er zeker toe doen. Zo’n acht jaar geleden begon zij met mediteren bij Soka Gakkai. ‘Toen ik begon met chanten had ik erg weinig zelfwaardering. Mensen zagen het niet, maar ik voelde me heel onzeker en vaak waardeloos. Na twee weken vijf minuutjes per dag beoefenen merkte ik al een verschil. Toen ik een keer zelfstandig thuis aan het chanten was merkte ik een letterlijke verlichting van mijn zorgen. Het leek of er iets van mijn schouders viel en ik eindelijk de waarde van mijn leven voelde.’

Mediteren kan ontwrichten

Niet voor iedereen geschikt Meditatie is volgens Stijn niet voor iedereen de meest geschikte middel. ‘Veel op een kussen zitten mediteren kan ontwrichtend werken. Soms denken jongeren dat meditatie hun psychische problemen op kan lossen maar dat is niet het geval.’ Daarom is het volgens hem belangrijk dat je als aanbieder van meditatieavonden daarop let en je mensen ook verwijst naar professionele hulpverlening als dat nodig is.

Wanneer en hoe weet je dat je de juiste groep hebt gevonden, die het meest bij je past? ‘Voor mij was het een gevoel van thuiskomen,’ zegt Jasper. Iets wat past in onze westerse cultuur. Net zoals in de traditie van Thich Nhat Hanh zijn veel van de groepen maatschappelijk betrokken. En dat is volgens de organisatoren belangrijk omdat boeddhisme en het praktiseren ervan niet los moet staan van het dagelijks leven, want dan heeft het op de lange termijn niet zoveel zin.

Heftige allergische reacties op buigen en mantra’s mompelen zijn niet langer een excuus om het boeddhisme uit de weg te gaan, want voor iedereen is er wel een groep of traditie waarmee het klikt. Voor jongeren is er volop keus tussen de verschillende stromingen en jongerenavonden, retraites en evenementen, zoals Wide Awake. Ze hebben het kennismaken met sangha’s nog nooit zo makkelijk gemaakt.

*In november 2014 is dat aantal door het Centraal Bureau voor de Statistiek bijgesteld naar 57.500, een aantal dat door de Boeddhistische Unie Nederland is overgenomen.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: aanbieden, hulpverlening, jeugd, jonge mensen, meditatie, netwerken, psychische problemen, Rianne Pelleboer

Lees ook:

  1. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (2)
  2. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (4)
  3. Frans Langenkamp – Verlangens zijn de oorzaak van lijden
  4. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rianne Pelleboer

Rianne Pelleboer (24) is freelance journalist en schrijfster. Sinds 2010 beoefent ze bij de Shambhala Boeddhische traditie. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.