• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De psychologie van het ‘niet-zelf’

De psychologie van het ‘niet-zelf’

29 maart 2015 door de redactie

De Boeddha wijdde zijn tweede rede aan een van de moeilijkere begrippen uit zijn doctrine, het ‘niet-zelf’. Hij concludeerde dat het bestaan van een ‘zelf’ een illusie of waanbeeld was, vandaar het begrip ‘niet-zelf’.

Ehipassiko no selfTraditioneel werd in het Westen aangenomen dat het ‘zelf’ een centrale, bewuste psychische eenheid is die toelaat om op rationele gronden beslissingen te nemen. Sigmund Freud was de eerste die een alternatief model ontwikkelde, een waarin rationaliteit een beperkte rol speelt. Sindsdien zijn meer geavanceerde modellen  verschenen, zoals het concept van de modulaire geest. Dit model leidt in grote mate tot dezelfde conclusie, zij het langs andere wegen, als die van de Boeddha, namelijk dat het ‘zelf’ zoals traditioneel gedefinieerd, niet bestaat. Bovendien helpt het concept belangrijke problematieken zoals gebrek aan zelfbeheersing (zoals verslaving) beter te begrijpen en, onder andere in combinatie met meditatie, efficiënter te behandelen. Hetzelfde geldt voor een beter begrip van de persoonlijke ervaring van het ‘niet-zelf’ door gevorderde mediteerders.

Industrieel ingenieur Freddy Saelens (70)  is op vrijdag 3 april te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen. Saelens werkte tien jaar als software ingenieur in Zuid-Afrika, Japan en Taiwan, vijf jaar als docent bedrijfskunde in België en Engeland en twintig jaar als bedrijfseconoom in Japan en Nederland.

Zen en oorlog logo zenSaelens: ‘Op jonge leeftijd bestudeerde ik allerlei filosofieën, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat spiritualiteit niet een kwestie is van ‘weten’, maar van ervaren. Ik beoefende verschillende soorten meditatie (TM, zen, vipassana) met wisselende zij het interessante resultaten. Voor mij bestaat spiritualiteit hoofdzakelijk uit het me meer en meer bewust worden van de psychische vervormingen die het gevolg zijn van mijn persoonlijke geschiedenis, de cultuur waarin ik opgroeide en het feit dat ik gewoon mens ben. Deze invloeden neutraliseren om zo te komen tot mijn ware natuur/aard/identiteit is zonder twijfel een moeizame klus, maar, althans voor mij, een belangrijk levensdoel. En dus blijf ik er verder aan werken.’

Vrijdag j 3 april 2015 van 20.00 tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19, 2018 Antwerpen.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Nieuws Tags: Antwerpen, Boeddha, Emmaho, Freud, niet zelf, tweede lering, zelf

Lees ook:

  1. Met de Boeddha 2600 jaar terug in de tijd
  2. Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha
  3. Besta ik, of besta ik niet?
  4. Wat de Boeddha niet gezegd heeft

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    29 maart 2015 om 23:37

    Het bovenstaande verleid mij tot een exercitie om te proberen mijn eigen gevoelens en gedachten van dit moment over dit onderwerp te ordenen. Ik probeer een antwoord te formuleren op hoe ik mijzelf op dit moment tot deze vraag verhoud.

    “ZELF”, de titel van het verhaal in een taal waar karakter, eigenschappen en persoonlijkheid door mensen aan zichzelf en elkaar worden toegeschreven.
    Een dynamische en gebrekkige kaart in het platte vlak van de taal om de weg te vinden in tijd en ruimte en ons daarin te verhouden tot onszelf, elkaar en de materiële- en bio-psycho-sociale realiteit waarin we menen te leven en die we voor werkelijkheid houden.
    Zolang we onszelf en elkaar eigenschappen blijven toedichten, blijft deze(gedeeltelijke) zonsverduistering ons parten spelen.
    Of een zelf al dan niet bestaat lijkt me een onmogelijke vraag, zonder antwoord. Het is een vraag in dezelfde categorie als vragen naar de aard, de reden en de zin van leven en dood.
    Ik zie het als vragen die buiten het domein van de taal vallen en die ook niet vanuit dat domein te beantwoorden zijn.
    Hetzelfde domein als de vraag naar het bestaan van een god of een boeddha.

    Voor het praktisch vinden van de weg in de omgang met onszelf en elkaar is het gebruik van bovenstaande kaart overigens een gebrekkig, maar op dit moment nog onmisbaar instrument om de weg te vinden.

  2. Kees moerbeek zegt

    30 maart 2015 om 19:34

    Die Mara toch :-)

    • Sjoerd zegt

      30 maart 2015 om 23:52

      Die Mara past in de orde van Wittgenstein: ” Waarover wij niet kunnen spreken, daarover zullen wij zwijgen.”

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.