• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Japan: het meest religieus atheïstische land

Japan: het meest religieus atheïstische land

1 april 2019 door gastauteur

Toen het Agentschap voor Culturele Zaken opdracht gaf een rapport over religieuze overtuigingen in Japan te maken, was men aanvankelijk door de resultaten verrast. In verhouding tot het aantal mensen die tot een bepaalde religieuze groep in Japan behoorden, kwam men tot het resultaat dat 209 miljoen mensen religieus waren aangesloten. Het probleem? Dit was bijna twee keer de bevolking van Japan!

Deze anomalie leek te suggereren dat Japan zeer religieus is. Uit verder onderzoek is echter gebleken dat dit vreemde resultaat werd veroorzaakt door het meervoudige stemgedrag van de ondervraagden. Veel mensen hadden meerdere mogelijkheden aangekruist. Immers, zoals het oude gezegde gaat: een Japanner is geboren met Shinto riten, getrouwd met christelijke en begraven met boeddhistische riten.

Tekst Matthew Coslett

Echter wanneer in een aparte bevraging gepolst werd naar “atheïsme”, ontdekte men dat 31% van de Japanners ook bereid was om de ‘overtuigde atheïst’ aan te kruisen. Als de term ‘religieus niet-gebonden’ werd gebruikt in plaats van ‘atheïst’, was het ja-resultaat zelfs 57%.

Hoe kan een land tegelijkertijd zo atheïstisch en zo religieus zijn?

Volgens de ideeën ontwikkeld door wetenschappers als professor Phil Zuckerman en dr. Nigel Barber, is dit resultaat niet verwonderlijk. Immers, atheïsme wordt meestal beïnvloed door verschillende factoren, waarvan de meeste in Japan terug te vinden zijn. Bekijk de lijst maar eens: het kapitalisme (check), economische stabiliteit (check), politieke stabiliteit (check), existentiële stabiliteit (check).

“Mensen die minder gevoelig zijn voor de vijandige krachten van de natuur voelen zich meer in controle over hun leven en hebben minder behoefte aan religie”, legt dr. Barber uit. Net zoals er ‘geen atheïsten in schuttersputjes’ zijn, gelooft hij dat er minder atheïsten zijn als de wereld relatief stabiel is. “Atheïsme floreert te midden van welvaart, waar de meeste mensen zich economisch veilig voelen.”

Dus wat is er aan de hand? Als we aannemen dat Japan een perfecte voedingsbodem voor een atheïstische gedachte is, hoe kunnen zo veel mensen beweren eveneens religieuze overtuigingen te hebben? Hoe kan een land tegelijkertijd zo atheïstisch en zo religieus zijn? Immers, als je je door de menigte gewrongen hebt op 初 詣 (Hatsumōde – het nieuwjaarsbezoek aan een shinto-tempel), is het moeilijk te geloven dat statistisch gezien een aanzienlijk percentage van die wachtenden zichzelf identificeerden met een ‘overtuigd atheïst’.

“Veel van wat wordt gedaan op Nieuwjaar en お 盆 (het O-Bon festival ) vereist geen voorafgaande of vaste religieuze betrokkenheid van de deelnemers”, verklaart Ian Reader, hoogleraar Godsdienstwetenschappen aan de Lancaster University. “De goden en Boeddha’s worden gezien als ondersteunend en men kan tot hen bidden, zonder de verplichting om zich bij een religieuze organisatie aan te sluiten. Of zelfs zonder geloof in hun bestaan te bevestigen.”

Foto Ilya Konter.

Als auteur van talrijke boeken over het onderwerp, is professor Reader van mening dat de vraag of Japan al dan niet atheïstisch, buiten de kwestie is. “Enquêtes bevragen meestal een bepaalde religieuze overtuiging (shūkyō shin 宗教心 – het hebben van een religieus gemoed), maar dat kan door gewone mensen worden geïnterpreteerd als vragen of ze vertrouwen hebben in een ‘specifieke religieuze organisatie’. De meesten zouden ontkennend antwoorden”, legt hij uit. “Het betekent niet dat ze ‘atheïst’ zijn, in termen van het ontkennen van het bestaan van een god. Deze studies wijzen eerder op een ‘niet helemaal zeker’ houding dan op een vaste regel.”

Zeker een van de grote problemen met te zeggen dat de Japanners ‘atheïst’ zijn, is dat het atheïsme bepaalt dat er een ‘god’ is om niet in te geloven . In plaats daarvan spreken Japanse religies zich niet uit over deze kwestie. Immers, zijn de kami, geesten en groepen voorouders die deel uitmaken van de Japanse inheemse geloofsovertuiging, echt gelijk aan de god van de Abrahamitische religies?

In zijn boek ‘Rush Hour of the Gods’ zegt Neill McFarland dat het heel moeilijk is om de definitie van kami te categoriseren. Elementaire grondbeginselen van het leven, hemellichamen, natuurkrachten, topografische kenmerken, natuurlijke objecten, bepaalde dieren, de geesten van de doden en zelfs invloedrijke mensen kunnen allemaal zonder probleem worden opgenomen in een beknopte omschrijving van de kami. Het is een beetje moeilijk om te zeggen dat je niet gelooft in de ‘natuurlijke krachten’ en ‘fundamentele levensprincipes’!

In plaats daarvan gelooft Ian Reader dat je de Japanse cultuur en religie moet beschouwen als één geheel en dat je beter niet het een van het ander probeert te scheiden. “De Japanse samenleving en cultuur zijn onlosmakelijk verweven met religieuze thema’s”, schrijft hij. “Japanse religie is een diepe en aanhoudende stroom van religieuze motieven verweven met, in plaats van los van, andere aspecten van het Japanse leven en de Japanse maatschappij.”

Met andere woorden, de religie in Japan is niet iets dat je kunt opdelen in ‘geloven’ of ‘niet geloven’. Het is zo overheersend en allesomvattend dat het ene niet kan bestaan zonder het andere. Misschien had de filosoof Daisetsu Suzuki vele jaren geleden toch gelijk. Hij beweerde dat religie zo in de Japanse cultuur verweven zat dat je bijna automatisch deel ging uitmaken van deze ‘religie’ omdat je als Japanner geboren werd en zo deel ging uitmaken van de rituelen en vieringen. Toegegeven, hij had het waarschijnlijk over de Zentraditie, maar iets soortgelijks kan worden gezegd van het shintoïsme.

“De religie-seculiere tweedeling werkt gewoon niet bij de analyse van de Japanse instellingen. Ritueel is alomtegenwoordig op elk niveau van de samenleving. Een overtuigender model is dat van een familie met overlappende rituele gebruiken die ideeën over wederkerigheid, zelfopoffering en afhankelijkheid delen.” Dr. Timothy Fitzgerald van de Universiteit van Sterling stelt: “In een dergelijk breder perspectief, bevrijd van de drang om rituelen en ervaringen in ofwel een ‘religieuze’ of ‘seculiere’ tas te steken, worden bepaalde conceptuele verwarringen voorkomen.”

Bron kwartaalblad Eko nr 38, jikōji – Tempel van het Licht van Mededogen, Pretoriastraat 68 – B-2600 Berchem, België.

 

 

Categorie: Achtergronden, Atheïsme, Japans boeddhisme Tags: atheisme, Japan, Onderzoek, religie, tempel van licht van mededogen

Lees ook:

  1. Is de Dalai Lama atheïst geworden?
  2. Britse boeddhist maakt 1600 kilometer lange voettocht
  3. Taede A. Smedes – religie na de dood van God
  4. Het gevoel van niets te hoeven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    1 april 2019 om 19:27

    Toen ik mijn visa in Japan moest verlengen kreeg ik een verblijfsvergunning. Een blauw boekje met op de kaft in gouden letters ‘Alien paspoort’ Het woord voor buitenlander is ‘Gaijin'(外, “buiten”) en jin (人, “persoon”).Vrij vertaalt ‘Buitenstaander’. Zelfs als je vloeiend Japans spreekt ben je nog buiten gesloten omdat ‘Giri’ niet te leren is. Giri is de taal van Japan en die bestaat uit: ‘Tussen de regels door’ En nu wil ene professor Zuckerman en kompanen uit vissen hoe religieus Japan is. Ik ken een zenmeester die thee schenkt en de kommetjes laat overstromen, net zo vol als de hoofden van meneer Zuckerman, dr. Nigel Barber,enz. Ik lach me gek en al die Japanners ook, maar dat zie je niet, als ze lachen houden ze hun hand voor de mond.

  2. Pieter van der Zouwen zegt

    2 april 2019 om 09:32

    Boeddhistisch Dagblad: Ontwart en ontwikkelt: Waarom niet genoemd: Spiritualiteit? Met aandacht voor ervaren krachten en invloeden ook zonder een heersende godheid (zoals in theisme en religie)? Lijkt me belangrijk voor Japanners.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.