• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zelfverbranding is niet om eer of persoonlijke glorie

Zelfverbranding is niet om eer of persoonlijke glorie

29 mei 2012 door de redactie

Met de zelfverbranding van twee boeddhistische monniken, afgelopen zondag in de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, is het aantal Tibetanen die zichzelf sinds vorig jaar maart in brand staken maart gestegen tot 34. Zeker 24 van hen zouden zijn overleden. Eén van de monniken in Lhasa is dood, de ander ligt gewond in een ziekenhuis. Niet alle gevallen zijn door de Chinese autoriteiten in Tibet bevestigd. Wel die van zondag.

China noemt de zelfverbranders ‘terroristen en criminelen’. Volgens de autoriteiten in Peking zijn de protesten in Tibet een gevolg van het verzet van in het buitenland wonende Tibetanen, en hun geestelijk leider de Dalai Lama. De Chinezen noemen Tibet een provincie van China. Tibetaanse organisaties spreken van een bezetting en uitbuiting van hun land, en beschuldigen China ervan de Tibetaanse cultuur en identiteit te vernietigen.

‘Ik offer mijn lichaam om solidair te zijn met hen in vlees en bloed, en om vergiffenis te zoeken door deze hoogste tantrische eer om je lichaam te offeren. Dit is niet om persoonlijke faam of glorie te krijgen.’

Tientallen boeddhistisch tempels zijn kapot gemaakt en monniken en nonnen vermoord of gevangen gezet. Er is een enorme emigratiestroom op gang gekomen van Chinezen naar Tibet, die de autochtone inwoners in aantal verdringen.

De in ballingschap levende Dalai Lama sprak zich in het verleden uit voor een vreedzaam dialoog met China over de onafhankelijkheid van zijn land. Jonge Tibetanen zijn niet tegen elke vorm van geweld. Sinds 2008 nemen de protesten in Tibet zelf toe tegen de ondermijning van de Tibetaanse cultuur en het Tibetaans boeddhisme. Sommige monniken en nonnen zien geen andere uitweg dan voor zelfverbranding te kiezen. Omdat China de Dalai Lama tot agressor heeft bestempeld, worden de buitenlandse reizen van deze geestelijk leider altijd omgeven met zeer strenge veiligheidsmaatregelen. Zoals vorige week in het Belgische Huy. Tijdens dat bezoek zei de Dalai Lama dat hij gelijk is aan iedereen. En met iedereen mogelijk ook China bedoelend. Het dualisme daarmee afwijzend.

Tsering Jampa, directeur van de in Amsterdam gevestigde Nederlandse stichting Campaign for Tibet, zegt dat de monniken die zichzelf in brand steken, daarmee de Chinese regering en ‘haar wanbeleid in Tibet aan de kaak stellen’. ‘Daarnaast leggen ze op pijnlijke wijze het onvermogen van de Chinese autoriteiten bloot om een menselijke oplossing te vinden voor de problemen. In plaats van te zorgen dat Tibetanen zich prettig voelen in Tibet en deel uit willen maken van China, grijpt dit machtige land terug op dwang, onderdrukking, geweld, isolatie, leugens en verdachtmakingen.’

Tibetanen zijn volgens Tsering Jampa, zelf een Tibetaanse, onverzettelijk als hun kernwaarden op het spel staan. ‘De groeiende reeks misstanden na de Chinese bezetting- zoals hongersnood, verwoesting van kloosters tijdens de Culturele Revolutie, heropvoedingscampagnes, het demoniseren van de Dalai Lama, gedwongen herhuisvesting van nomaden, economische marginalisatie en de aantasting van het milieu- hebben geleid tot bitterheid onder het Tibetaanse volk. Het verzet van de Tibetanen tegen het onrecht is echter niet gebroken.’

Door de zelfverbrandingen wordt de nijpende situatie in Tibet onder internationale aandacht gebracht. Het Europees Parlement nam eind 2011 een resolutie aan die (de oorzaak van) de zelfverbrandingen veroordeelde. Nederland is ‘begaan met het lot van de Tibetanen’, zei minister Rosenthal vorig jaar. De VN ‘Working Group on Enforced of Involuntary Disappearances’  riep de Chinese autoriteiten op om informatie te verstrekken over verdwijningen in China, onder wie Tibetaanse  monniken van wie lot en verblijfplaats onbekend is. De speciale VN-rapporteur voor geloofsvrijheid, Heiner Bielefeldt, benadrukt dat ‘intimatie van de leken- en kloostergemeenschap in Tibet voorkomen moet worden en de rechten van de kloostergemeenschappen en de bredere gemeenschap om vrij hun godsdienst uit te oefenen, volledig gerespecteerd en gegarandeerd moet worden door de Chinese regering.’ Nu is zelfs al het in bezit hebben van een foto van de Dalai Lama strafbaar en worden kloosters gedwongen foto’s op te hangen van Chinese leiders.

Hoe zijn de zelfverbrandingen door Tibetanen in het licht van hun cultuur en religie te verklaren? Sonam Wangyal Sopa Rinpoche, die op 8 januari 2012 overleed na zelfverbranding, zei het zo in een nagelaten audiodocument: ‘Ik offer mijn lichaam om solidair te zijn met hen in vlees en bloed, en om vergiffenis te zoeken door deze hoogste tantrische eer om je lichaam te offeren. Dit is niet om persoonlijke faam of glorie te krijgen.’

De Vietnamese boeddhistische leraar Thich Nhat Hanh, die de zelfverbrandingen in zijn land in de jaren 60 verklaart, schreef in en brief aan Martin Luther King jr. in 1965: ‘Ik geloof met heel mijn hart dat de monniken die zichzelf verbranden, zich niet richten op de dood van hun onderdrukkers, maar alleen op een verandering in hun beleid. Hun vijanden zijn  niet de mens zelf, maar de intolerantie, fanatisme, dictatorschap, hebzucht, haat en discriminatie besloten in het hart van de mens.’

Hoogleraar Aziatische religies van de Radboud Universiteit Nijmegen prof. Paul van de Velde stelt dat in het algemeen zelfmoord in het boeddhisme streng wordt veroordeeld. ‘Je brengt en groot wezeen, namelijk jezelf, grote schade toe. Bovendien dood je of schaad je alle wezeens die van jou afhankelijk zijn of van je houden. Echter, er kan een goede intentie achter je daad zitten. Zo kun je denken aan het voeden van anderen door jouw lichaam aan te bieden aan een hongerig persoon. Of kun je anderen redden door zelf voor jouw dood te kiezen. En bodhisattva kiest er soms voor om zichzelf te doden en daardoor anderen te redden. De zelfverbrandingen van Tibetanen zijn gruwelijk. Het laatste wat ik hoorde is dat de Dalai Lama het niet veroordeelt of zich op de vlakte houdt. Misschien is hij inmiddels van mening veranderd. Ik hoop het laatste. Er zijn Tibetaanse politici en ook een zangeres die vragen de bevolking op te houden met dit zinloos leed- geen zelfverbrandingen meer. Je kunt voor een waarheid sterven, je kunt er ook voor leven. Ik zou wel willen weten welke fractie onder de Tibetanen precies achter deze zelfverbrandigen zit.’

Foto’s ICT
savetibet.nl

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: China, International Campaign for Tibet ICT, Paul van der Velde, printbatch1, Thich Nhat Hanh, Tibet, zelfverbranding

Lees ook:

  1. Onrust breidt zich uit naar Lhasa
  2. SP-kamerlid Van Bommel eist eerlijke behandeling Tibetanen
  3. Peking: ‘Tibetaanse zelfverbranding is moord’
  4. Tibetaanse regering herdenkt slachtoffers zelfverbranding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. paul duckaert zegt

    28 september 2012 om 14:30

    naar mijn mening is, er voor te leven meer doelgericht!

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
31 mrt
Online service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
31 mrt 23
01 apr
Energiecentra in balans | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
1 apr 23
01 apr
Ontdek het Boeddhisme
1 apr 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen zijn en denken vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 89 – 1aprilkikkerinjebil
    • Extinction Rebellion bezet stadhuis bij actie tegen Amsterdamse kolen  
    • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (65)
    • Tibetaanse schrijver veroordeeld tot 4 jaar voor verdediging Tibetaanse taal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens