• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zelfverbranding is niet om eer of persoonlijke glorie

Zelfverbranding is niet om eer of persoonlijke glorie

29 mei 2012 door de redactie

Met de zelfverbranding van twee boeddhistische monniken, afgelopen zondag in de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, is het aantal Tibetanen die zichzelf sinds vorig jaar maart in brand staken maart gestegen tot 34. Zeker 24 van hen zouden zijn overleden. Eén van de monniken in Lhasa is dood, de ander ligt gewond in een ziekenhuis. Niet alle gevallen zijn door de Chinese autoriteiten in Tibet bevestigd. Wel die van zondag.

China noemt de zelfverbranders ‘terroristen en criminelen’. Volgens de autoriteiten in Peking zijn de protesten in Tibet een gevolg van het verzet van in het buitenland wonende Tibetanen, en hun geestelijk leider de Dalai Lama. De Chinezen noemen Tibet een provincie van China. Tibetaanse organisaties spreken van een bezetting en uitbuiting van hun land, en beschuldigen China ervan de Tibetaanse cultuur en identiteit te vernietigen.

‘Ik offer mijn lichaam om solidair te zijn met hen in vlees en bloed, en om vergiffenis te zoeken door deze hoogste tantrische eer om je lichaam te offeren. Dit is niet om persoonlijke faam of glorie te krijgen.’

Tientallen boeddhistisch tempels zijn kapot gemaakt en monniken en nonnen vermoord of gevangen gezet. Er is een enorme emigratiestroom op gang gekomen van Chinezen naar Tibet, die de autochtone inwoners in aantal verdringen.

De in ballingschap levende Dalai Lama sprak zich in het verleden uit voor een vreedzaam dialoog met China over de onafhankelijkheid van zijn land. Jonge Tibetanen zijn niet tegen elke vorm van geweld. Sinds 2008 nemen de protesten in Tibet zelf toe tegen de ondermijning van de Tibetaanse cultuur en het Tibetaans boeddhisme. Sommige monniken en nonnen zien geen andere uitweg dan voor zelfverbranding te kiezen. Omdat China de Dalai Lama tot agressor heeft bestempeld, worden de buitenlandse reizen van deze geestelijk leider altijd omgeven met zeer strenge veiligheidsmaatregelen. Zoals vorige week in het Belgische Huy. Tijdens dat bezoek zei de Dalai Lama dat hij gelijk is aan iedereen. En met iedereen mogelijk ook China bedoelend. Het dualisme daarmee afwijzend.

Tsering Jampa, directeur van de in Amsterdam gevestigde Nederlandse stichting Campaign for Tibet, zegt dat de monniken die zichzelf in brand steken, daarmee de Chinese regering en ‘haar wanbeleid in Tibet aan de kaak stellen’. ‘Daarnaast leggen ze op pijnlijke wijze het onvermogen van de Chinese autoriteiten bloot om een menselijke oplossing te vinden voor de problemen. In plaats van te zorgen dat Tibetanen zich prettig voelen in Tibet en deel uit willen maken van China, grijpt dit machtige land terug op dwang, onderdrukking, geweld, isolatie, leugens en verdachtmakingen.’

Tibetanen zijn volgens Tsering Jampa, zelf een Tibetaanse, onverzettelijk als hun kernwaarden op het spel staan. ‘De groeiende reeks misstanden na de Chinese bezetting- zoals hongersnood, verwoesting van kloosters tijdens de Culturele Revolutie, heropvoedingscampagnes, het demoniseren van de Dalai Lama, gedwongen herhuisvesting van nomaden, economische marginalisatie en de aantasting van het milieu- hebben geleid tot bitterheid onder het Tibetaanse volk. Het verzet van de Tibetanen tegen het onrecht is echter niet gebroken.’

Door de zelfverbrandingen wordt de nijpende situatie in Tibet onder internationale aandacht gebracht. Het Europees Parlement nam eind 2011 een resolutie aan die (de oorzaak van) de zelfverbrandingen veroordeelde. Nederland is ‘begaan met het lot van de Tibetanen’, zei minister Rosenthal vorig jaar. De VN ‘Working Group on Enforced of Involuntary Disappearances’  riep de Chinese autoriteiten op om informatie te verstrekken over verdwijningen in China, onder wie Tibetaanse  monniken van wie lot en verblijfplaats onbekend is. De speciale VN-rapporteur voor geloofsvrijheid, Heiner Bielefeldt, benadrukt dat ‘intimatie van de leken- en kloostergemeenschap in Tibet voorkomen moet worden en de rechten van de kloostergemeenschappen en de bredere gemeenschap om vrij hun godsdienst uit te oefenen, volledig gerespecteerd en gegarandeerd moet worden door de Chinese regering.’ Nu is zelfs al het in bezit hebben van een foto van de Dalai Lama strafbaar en worden kloosters gedwongen foto’s op te hangen van Chinese leiders.

Hoe zijn de zelfverbrandingen door Tibetanen in het licht van hun cultuur en religie te verklaren? Sonam Wangyal Sopa Rinpoche, die op 8 januari 2012 overleed na zelfverbranding, zei het zo in een nagelaten audiodocument: ‘Ik offer mijn lichaam om solidair te zijn met hen in vlees en bloed, en om vergiffenis te zoeken door deze hoogste tantrische eer om je lichaam te offeren. Dit is niet om persoonlijke faam of glorie te krijgen.’

De Vietnamese boeddhistische leraar Thich Nhat Hanh, die de zelfverbrandingen in zijn land in de jaren 60 verklaart, schreef in en brief aan Martin Luther King jr. in 1965: ‘Ik geloof met heel mijn hart dat de monniken die zichzelf verbranden, zich niet richten op de dood van hun onderdrukkers, maar alleen op een verandering in hun beleid. Hun vijanden zijn  niet de mens zelf, maar de intolerantie, fanatisme, dictatorschap, hebzucht, haat en discriminatie besloten in het hart van de mens.’

Hoogleraar Aziatische religies van de Radboud Universiteit Nijmegen prof. Paul van de Velde stelt dat in het algemeen zelfmoord in het boeddhisme streng wordt veroordeeld. ‘Je brengt en groot wezeen, namelijk jezelf, grote schade toe. Bovendien dood je of schaad je alle wezeens die van jou afhankelijk zijn of van je houden. Echter, er kan een goede intentie achter je daad zitten. Zo kun je denken aan het voeden van anderen door jouw lichaam aan te bieden aan een hongerig persoon. Of kun je anderen redden door zelf voor jouw dood te kiezen. En bodhisattva kiest er soms voor om zichzelf te doden en daardoor anderen te redden. De zelfverbrandingen van Tibetanen zijn gruwelijk. Het laatste wat ik hoorde is dat de Dalai Lama het niet veroordeelt of zich op de vlakte houdt. Misschien is hij inmiddels van mening veranderd. Ik hoop het laatste. Er zijn Tibetaanse politici en ook een zangeres die vragen de bevolking op te houden met dit zinloos leed- geen zelfverbrandingen meer. Je kunt voor een waarheid sterven, je kunt er ook voor leven. Ik zou wel willen weten welke fractie onder de Tibetanen precies achter deze zelfverbrandigen zit.’

Foto’s ICT
savetibet.nl

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: China, International Campaign for Tibet ICT, Paul van der Velde, printbatch1, Thich Nhat Hanh, Tibet, zelfverbranding

Lees ook:

  1. Onrust breidt zich uit naar Lhasa
  2. SP-kamerlid Van Bommel eist eerlijke behandeling Tibetanen
  3. Peking: ‘Tibetaanse zelfverbranding is moord’
  4. Tibetaanse regering herdenkt slachtoffers zelfverbranding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. paul duckaert zegt

    28 september 2012 om 14:30

    naar mijn mening is, er voor te leven meer doelgericht!

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens