• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘In de jaren dertig waren boeddhisten de meest vervolgde groep in de Sovjet-Unie’

‘In de jaren dertig waren boeddhisten de meest vervolgde groep in de Sovjet-Unie’

11 januari 2019 door gastauteur

De opvolger van de Sovjet-Unie, het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS), heeft van oudsher etnische Mongools-Tibetaanse boeddhisten binnen de grenzen. Na de val van het communisme vestigden zich er ook andere vormen van boeddhisme.

Een kort overzicht, gebaseerd op internetbronnen.

Traditioneel hingen de Mongolen het sjamanisme aan. In de 17e eeuw vestigden Mongoolse en Tibetaanse lama’s zich aan de oostelijke oevers van het Baikalmeer. Van daar verspreidde het boeddhisme zich over het huidige Boerjatië, Kraj Transbaikal, Tannoe-Toeva en de steppen. In de eerste helft van de 17e eeuw verlieten de nomadische Kalmukkiërs Mongolië en vertrokken naar het gebied aan de Kaspische Zee in Europa, het huidige Kalmukkië.

Geopolitiek en repressie

In het voetspoor van Kozakken, avonturiers en kolonisten breidde tsaristisch Rusland zich vanaf de 16e eeuw onstuitbaar uit naar het Oosten. Hierdoor kreeg het etnische Mongools-Tibetaanse boeddhisten uit Boerjatië en later uit Tannoe-Toeva als onderdanen binnen zijn grenzen. De Russisch-orthodoxe kerk ondernam pogingen om ze te kerstenen, maar over het algemeen waren de tsaristische autoriteiten tolerant ten opzichte van boeddhisten. In de concurrentiestrijd met het Japans Keizerrijk en het Britse Rijk had Rusland om geopolitieke redenen belang bij goede relaties met Mongolië en Tibet.

Na 1917 werden lama’s systematisch vervolgd, vermoord of verbannen als ‘Japanse spionnen’. Landerijen van boeddhistische kloosters (datsanen) werden onteigend, de kloosters zelf werden geplunderd, vernield of met de grond gelijk gemaakt. In de jaren dertig waren boeddhisten de meest vervolgde groep in de Sovjet-Unie. In 1941 verklaarde Stalin dat het boeddhisme er was uitgeroeid. Na de Tweede Wereldoorlog werd de houding van de Sovjetstaat milder ten opzichte van boeddhisten.

Begin 1944 zijn alle Kalmukkiërs die niet in het Rode Leger vochten, gedwongen verhuisd naar Centraal-Azië en Siberië. Ze werden beschuldigd van ‘collaboratie met de Duitsers’. Ongeveer de helft van de 98.000 gedeporteerde Kalmukkiërs was overleden toen ze in 1957 mochten terugkeren. Bij terugkeer ontdekten ze dat hun geboorteland bevolkt werd door Russen en Oekraïners, waarvan velen bleven.

Boeddhistisch Sint-Petersburg

Sint-Petersburg (in de Sovjettijd Leningrad geheten) is een boeddhistisch cultureel en wetenschappelijk centrum van wereldfaam. Het boeddhistische onderzoek aan de Universiteit straalde af op de stad Sint-Petersburg. Eind 19e eeuw was het al een de belangrijkste studiecentra. Sinds de eerste helft van de 19e eeuw werden er boeddhistische canonieke teksten vertaald en bestudeerd. Aanvankelijk werd alleen het Tibetaans-Mongoolse boeddhisme bestudeerd, later volgden ook andere levende boeddhistische tradities.

De oriëntalisten Fjodor Sjtsjerbatskoj en Sergei Oldenburg genoten groot aanzien. Zij stichtten in 1897 de Bibliotheca Buddhica. In 30 delen van deze serie verschenen tot 1937 de belangrijkste boeddhistische teksten in Sanskriet, Tibetaans en Oeigoer over boeddhistische filosofie, logica en dergelijke.

In 1915 werd de beroemde Datsan Goenzetsjonej ingewijd, ondanks het verzet van de Russisch-orthodoxe kerk tegen de bouw. Tsaristisch Rusland wilde de banden met de boeddhistische regeringen in Mongolië en in Tibet versterken.

In de Stalinistische tijd werden de universiteiten gezuiverd, waarbij de Universiteit van Sint-Petersburg niet werd ontzien.

De opleving van de boeddhistische studies in de jaren 1960 duurde tien jaar, gevolgd door een periode van staatsrepressie. Sommige wetenschappers kregen een beroepsverbod, anderen verlieten het land. Eind jaren 1980, begin jaren 1990 volgde een heropleving en met het einde van de Sovjettijd brak een volgende periode van bloei door.

Wederopstanding Mongools-Tibetaans boeddhisme

Begin jaren 1990 is de staatscontrole op het boeddhisme opgeheven. Het Mongools-Tibetaans boeddhisme leefde op. In Boerjatië, Kraj Transbaikal, Tannoe-Toeva en Kalmukkië zijn de vernielde datsanen herbouwd en vele nieuwe erbij gekomen. Boeddhistische organisaties als het Diamantweg-boeddhisme van Ole Nydal, de Kwan Um school of Zen en Soka Gakkai verspreidden zich over het Gemenebest. In iedere grote stad (zo’n 200) is er wel een boeddhistisch centrum. In Moskou zijn het er rond de twintig, allemaal behorend tot verschillende richtingen en scholen.

Over het aantal boeddhisten lopen de schattingen uiteen. Eén schatting is 1,5 procent van de bevolking. Traditioneel behoorden Russische boeddhisten tot Gelug, maar nu heeft Karma Kagyü (het Diamantweg-boeddhisme) de grootste aanhang.

Kraak noch smaak

Boeddhisme in Rusland.
Boeddhisme in Rusland.

In haar reportage Comrade Buddha (2012) haalt journaliste Olga Andreyeva uit naar het westerse boeddhisme. Volgens de journaliste, wier artikel ik hier vrij interpreteer, is het grote obstakel voor het boeddhisme in Rusland dat veel Russen het niet overgedragen krijgen van etnische boeddhistische leraren, maar uit de handen van Europese leraren. Hun westerse importboeddhisme heeft kraak noch smaak, is steriel en ruikt naar allesreiniger. Het is een zoveelste bijproduct van globalisering en een toegangsbewijs tot de grote Europese wereld, betoogt ze. Neen, het ‘eigen’, ruige en verheffende Mongools-Tibetaans boeddhisme is je ware. Het is vriendelijk ten opzicht van alle geloven, onzelfzuchtig, praktisch, anti-dogmatisch en anti-totalitair: een prachtig alternatief voor nationale trots!

Siberia – Burytian Buddhists – Russia


Bekijk: “Siberia – Burytian Buddhists – Russia” op YouTube

Tekst Kees Moerbeek. Dit artikel verscheen eerder op de site van Vrienden van het Boeddhisme

Bronnen:

  • O. Andreyeva. Comrade Buddha. Russia&India Report, October 16, 2012
  • E.A. Ostrovskaya jr. Buddhism in Saint Petersburg. Journal of Global Buddhism 5 (2004) (Research Article)
  • A. Terentyev. A History of Buddhism in Russia: The Sangha and the Soviets. International Buddhist Door, Features 2013 (vertaling T. Dykstra)
  • Bibliotheca Buddhica is a St. Petersburg Publication; scholars from many countries took part in the publications of the Buddhist texts. New East/Segodnya International Magazine, 2003?

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven Tags: Boeddhisme, GOS, Kees Moerbeek, Mongolië, Poetin, Sint-Petersburg, vrienden van het boeddhisme

Lees ook:

  1. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers
  2. Tulpenboeddhisme – hoe het boeddhisme in Nederland wortel schoot
  3. Kees Moerbeek – leven als boeddhist in Frankrijk
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    12 januari 2019 om 09:51

    Daar weet je toch allemaal niets van…bar interessant!
    Die onbekende namen van die landen alleen al. Boeiend.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.