• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nirvair over hippies, boeddhisme en het centrum in Hantum

Kaarten Hantum

Nirvair over hippies, boeddhisme en het centrum in Hantum

7 september 2014 door gastauteur

Nirvair Kaur Curtis de Ruiter woont sinds 1980 in Australië en volgt het boeddhistisch pad dankzij de inspiratie van hen die oorspronkelijk verantwoordelijk waren voor het ontstaan van het boeddhistisch centrum Karma Deleg Cho Phel Ling in Hantum. In 2012 vertelt Nirvair over het ontstaan van het centrum.

‘Ik herinner me de dag dat het centrum, toen een boerderij, deze naam kreeg. Het behoorde aan hippies, boeddhistische hippies weliswaar. George ( Sjors) en Ageeth Fransen om precies te zijn! Twee geweldige mensen die veel mensen /vrienden introduceerden in het boeddhisme. Ageeth woont nog steeds in Hantum, maar heeft zo geloof ik geen of nauwelijks kontakt met de mensen in het centrum. George zusje Sonam ( Nicolien) werd later een boeddistische non die vele jaren samen met lama Gawang in het centrum woonde.

Ik was een van die vrienden die samen met George en Ageeth in 1974 in de Kosmos in Amsterdam de eerste Black Crown ceremonie met HH.de 16de Gyalwa Karmapa bijwoonde. Een novice in het boeddhisme die gedurende de ceremonie in volkomen ongeloof een van de meest diepe ervaringen in m’n leven ervoer.

George overleed kort daarna na een auto-ongeluk en toen de Lama’s zijn geest voorbereidden voor de reis door de bardo’s, ervoeren velen van ons die daar bij waren voor een eerste keer een andere benadering naar de dood en stervensbegeleiding. Tot op heden is het dankzij die ervaring dat ik mijn familieleden, vrienden of patiënten (goed) heb kunnen bijstaan tijdens hun sterven. Elk jaar is de eerste retraite hier in het regenwoud van Australia de Death and Dying Retreat, indirect gebaseerd op die ervaring!

In de tijd voordat de boerderij veranderde in een boeddhistisch centrum, was het een plaats van geestelijke ontdekking, waar er altijd muziek klonk, vers brood werd gebakken en waar de kinderen van George en Ageeth, Laksmhi en Dhyana met bloemen in hun haar echte flower power kinderen waren. Laksmhi is getrouwd met Tharpen, de zoon van Gegen Lama, een van de beste Tibetaanse thangka schilders en stupa architecten in geschiedenis. ‘Van de grens van Tibet naar Suburbia Hantum’, zij beiden geven les in Tibetan Thangka painting. Ik zag Dhyana vele jaren geleden op een bijeenkomst in België (in Huy) in het Tibetaanse kasteel (van het Tibetaans Instituut), waar zij een lezing vertaalde van het Tibetaans naar ‘t Frans en Nederlands, voor de Dalai Lama! Dhyana was een van de eerste jonge mensen die vloeiend Tibetaans sprak,  geleerd als kleuter en kind, en vertaalde voor de lama’s die Nederland bezochten.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Nieuws Tags: boeddhistisch centrum, Friesland, Gawang Rinpoche, Hantum, hippes, Kosmos, Nirvair Kaur Curtis de Ruiter

Lees ook:

  1. ‘Wat voelde ik me ongelukkig in dat boeddhistisch centrum’
  2. De stoepa in Hantum, een bevorderaar van altruïsme, harmonie, welvaart en gezondheid
  3. Vera van Bruggen plotseling overleden
  4. Belangrijke periode na overlijden van Chödje Lama Gawang Rinpoche afgesloten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ageeth Fransen zegt

    12 september 2014 om 11:22

    Nu het artikel van Nirvair Kaur Curtis voor de tweede maal geplaatst wordt wil ik graag even een paar dingen aanvullen of rechtzetten.
    Nirvair heeft dit vol liefde geschreven uit haar warme hart. Maar sommige herinneringen van haar zijn iets anders in werkelijkheid en sommige zijn veranderd.

    Ageeth woont niet in Hantum maar in Dokkum al sinds lang.
    Ze heeft sinds langere tijd wel contact met de mensen in het Centrum en had dat ook met Lama Gawang maar ze staat volledig buiten de organisatie van het Centrum en heeft ook nooit een bestuursfunctie gehad.
    Georges overleed in mei 1977. Hij en Ageeth hadden toen twee maanden daarvoor toevlucht bij Lama Gawang genomen.
    Tharphen (nu zelf een gerenommeerd thankha schilder)is de zoon van Gega Lama.Hij geeft inderdaad les en werkt ook aan een nog niet uitgegeven script van z’n vader.
    Lakshmi geeft geen les maar zorgt voor inkomen als stewardess.
    Tenslotte, Diana heeft veel talenten maar heeft nooit voldoende kennis van de Tibetaanse taal gehad om er in te vertalen.

    Ageeth Fransen

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Nieuwe schrijnende berichten uit Myanmar (Birma)
    • Part of Me… Shaping Mental Spaces
    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens