• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Taiwan: boeddhisme met opgestroopte mouwen

Taiwan: boeddhisme met opgestroopte mouwen

5 januari 2022 door de redactie

Boeddhistische organisaties in Taiwan leggen steeds de meer de nadruk op het helpen van mensen in nood. Monniken en nonnen helpen zelf en sturen vrijwilligers aan in centra waar arme mensen kleding en andere spullen aangeboden krijgen. Het bidden in tempels schiet er daardoor bij in.

‘Bidden is niet belangrijk, het helpen van mensen wel,’ zegt woordvoerder Hsiao van de boeddhistische vereniging Tzu Chi. Dat standpunt wijkt af van wat gangbaar is in de boeddhistische Chinese samenleving. Waar de dagelijkse beleving van het boeddhisme meestal gericht is op een beter leven nu en een nog beter straks, na de wedergeboorte. In Taiwan ontstaat een boeddhisme dat in de praktijk gericht is op het welzijn van de medemens. Het klassieke boeddhisme staat op zijn kop door  Hsiao Hsiu-chu voor Hsiao Hsiu-chu, hetgeen zoveel betekent als actie ondernemen in het boeddhisme in plaats van te bidden.

Het traditionele branden (offeren) van papiergeld en wierook wordt afgeraden – het is slecht voor het milieu. Het bezoeken van tempels heeft een lage prioriteit. Zelfs te veel bidden wordt afgekeurd. De nadruk ligt nu op, wat de Taiwanese boeddhistische actievoerders noemen het ‘humanistisch boeddhisme’ – zorg voor anderen en voor de samenleving. Het brengt boeddhisten weer terug naar de kernbeginselen van het boeddhisme – het spreken van goede woorden, het denken met goede gedachten en het doen van goede daden.

‘Volgens het boeddhisme is het onvoldoende om alleen voor je zelf voordelen te hebben, We moeten proberen om zoveel mogelijk mensen te helpen als we kunnen om het lijden op te heffen,’ zegt abt Hsin Bao van een andere belangrijke Taiwanese boeddhistische vereniging, Fo Guang Shan.

De praktijk van een humanistisch boeddhisme heeft tot een enorme groei geleid van  boeddhistische organisaties in Taiwan. Wereldwijd wordt het aantal boeddhisten door Fo Guang Shan op een aantal van vijfhonderd miljoen tot een miljard geschat. De Tzu Chi Foundation heeft zeven miljoen aanhangers, met inbegrip van twee miljoen overzee.

Haar 100.000 vrijwilligers in Taiwan zijn opvallend aanwezig in hun blauwe shirts en witte broeken. Ze recyclen plastic flessen om geld in te zamelen, controleren het welzijn van alleenstaande ouderen, verlenen steun aan arme en kansarme gezinnen, vangen kinderen op en verlenen hulp bij natuurrampen. Een andere invloedrijke Taiwanese boeddhistische groep, Dharma Drum Mountain, geeft regelmatig ‘boeddhisme 101-lessen’ om mensen te leren hoe ze de boeddhistische filosofie toe kunnen passen in hun eigen leven. In een recente bijeenkomst leerde een boeddhistisch psycholoog studenten hoe ze kunnen werken aan hun eigen negatieve emoties, en hoe ze moeten omgaan met moeilijke familierelaties. De organisaties sturen ook vrijwilligers naar scholen om kinderen in goed gedrag te onderwijzen door daar verhalen over te vertellen. Maar ze benadrukken dat er geen bekeringsdrang is.

Wat het Taiwanese boeddhisme uniek maakt is de sterke nadruk op het helpen van de samenleving. Tzu Chi bijvoorbeeld, heeft noodhulp verstrekt in meer dan vierentachtig landen, waaronder de Filippijnen, waar het indertijd vijftigduizend huishoudens hielp met de wederopbouw van hun huizen die verwoest raakten door de tyfoon Haiyan.

In Taiwan hebben de belangrijkste boeddhistische organisaties Tv-zenders, Da Ai tv is een Chinees-boeddhistische televisiemaatschappij in Taiwan, in 1998  opgericht door de boeddhistische organisatie Tzu Chi. Het heeft twee televisiezenders: Da Ai tv-1 en Da Ai tv-2. De voertalen zijn  standaardmandarijn en Taiwanees. Het station is ook in Nederland te ontvangen.

Vanaf het begin leerde Boeddha Shakyamuni zonder voorwaarden mensen te helpen, en niet daarvoor iets terug te krijgen, zo geloven ze in Taiwan. Boeddhisme met opgestroopte mouwen.

Bron BNN.

Categorie: Achtergronden, Dharma en filosofie, Opmerkelijk Tags: geld, humanisme, Taiwan, wierook

Lees ook:

  1. Boeddhisten van Tzu Chi in 47 landen actief als hulpverlener
  2. CCP: Koreaanse strips mogen geen ‘separatisme’ of religie promoten
  3. Gelukkig zijn … Middel? Doel? Of nog iets anders?
  4. De kracht van machteloosheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.