• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Van zen naar zending, een franciscaanse impuls

Van zen naar zending, een franciscaanse impuls

25 november 2013 door Jules Prast

In een uitzending van de boeddhistische omroep bepleitte Jules Prast afgelopen zaterdag dat het westerse boeddhisme in zijn doorontwikkeling een ‘franciscaanse impuls’ absorbeert. In deze tekst licht hij zijn stelling toe.

Een gevaar dat onze beoefening kan bedreigen, is dat deze te individualistisch is. Het individualisme komt als het ware mee met de aanpassingen die het boeddhisme bij zijn modernisering heeft ondergaan. Alle boeddhisme gaat er linksom of rechtsom over om ons niet door onze geest te laten begoochelen. Het boeddhisme reikt methodes aan om de geest te zuiveren. Zuivering van gedrag hoort daar ook bij. Bevrijding van onwetendheid en andere vormen van begoocheling is een manier om jezelf in staat te stellen in vrijheid keuzes te maken en te werken aan de bevrijding van andere levende wezens. Dat leert mijn zenbeoefening me.

Franciscus van Assisi
Franciscus van Assisi

Hand in hand
Je beoefening is oefening voor het leven, niet alleen voor het kussen. Als je voldoende op streek bent met je eigen bevrijding dan kun je er werk van gaan maken om anderen te bevrijden. Deze beide gaan uiteindelijk hand in hand. Jouw individuele bevrijding zal nooit compleet zijn zolang niet alle anderen bevrijd zijn. Je bevrijdt jezelf eerst echt in de ander.

Ik las pas ergens dat boeddhisten de eerste zendelingen waren. Al lang voordat Jezus in de geschiedenis optrad, gingen boeddhisten met een boodschap van bevrijding op pad door en buiten India. Wij zeggen nu: “Dit is de plaats.” En dit is inderdaad de plaats. Daar kun je niets op afdingen. Boeddhistische leraren leggen hierop de nadruk om te voorkomen dat je je heil gaat zoeken in actie buiten jezelf. Opdat je jezelf niet verliest in een surrogaat voor de bevrijdingsimpuls die op de eerste plaats komt.

Je creëert de voorwaarden voor je eigen bevrijding en dan bevrijd je je in de ander, hier, onder je neus. In die volgorde. Je kunt je wel opwinden over onrecht elders, maar je eerste taak is om open te staan, te luisteren als een Kanzeon, voor wie zich hier en nu aandient: je familie, je collega’s, mensen met wie je in de trein of bus zit. De kleine dingen: dat is de plaats.

Maar verondersteld dát je met jouw bevrijding voldoende op streek bent, kun je dan de focus van je beoefening ook letterlijk verplaatsen naar elders? Naar gebieden waar dood en verderf heerst, of armoede of welke vorm van maatschappelijke ontwrichting dan ook? Dan is dat de plaats.

Vliegende brigades
Dit bedoel ik met een franciscaanse impuls. Je engagement laten spreken en als een franciscaanse missionaris jouw plaats maken van die plaatsen op de wereld waar er sprake is van maatschappelijke ontwrichting. Van zen naar zending, als het ware. Het is niet of-of, maar en-en. Én zenmeditatie op je kussen én sociaal geëngageerd boeddhisme. Als je het goed doet, dan is er geen tegenstelling.

Thich-nhat-hanh
Thich-nhat-hanh

Je hoeft niet altijd naar conflictgebieden; er zijn ook tussenvormen. Thich Nhat Hanh, die ik hier  al vaker met Franciscus van Assisi heb vergeleken, werkt in zijn Franse thuisbasis Plum Village aan verzoening tussen Israëli’s en Palestijnen, zoals ik op de radio opmerkte. Je kunt dit zien op de prachtige video ‘My life is my message’ over het leven van Thich Nhat Hanh.

Is een toekomst denkbaar waarin we meer, veel meer Thich Nhat Hanh’s hebben die als vliegende brigades klaarstaan om daar neer te strijken waar het boeddhisme een steentje kan bijdragen om noden te verlichten?

Ik vind dit een boeiende vraag. Boeiend mede omdat ik me afvraag wat een boeddhist concreet voor anderen zou doen in een situatie van maatschappelijke ontwrichting. Er zijn, ja. Luisteren. Maar hoever reikt vervolgens de hulp van de vele armen van Kanzeon? In het boeddhisme zit soms een residu van “jouw lijden is jouw lijden om een reden en het is aan jou om je daarvan te bevrijden.” Einde bericht.

Als het om de dood ging, dan was de Boeddha geen mooiprater, schreef André Baets onlangs in het Boeddhistisch Dagblad. Maar zou de Boeddha te midden van het lijden van maatschappelijke ontwrichting alleen individuele bevrijding gepreekt hebben? Of had hij zijn monniken daar ook de handen uit de mouwen laten steken?

Tegenwicht
Een franciscaanse impuls is een draai aan het boeddhisme om ook in een sociale dimensie jezelf in de ander te bevrijden. Zoals Thich Nhat Hanh in een door oorlog verscheurd Vietnam met andere monniken maatschappelijk werk ging organiseren, en onderwijsvoorzieningen. En wanneer het werk in het voortwoedende conflict ten onderging, dan opnieuw beginnen, en opnieuw, en opnieuw. Laat Kanzeon de handjes maar lekker laten wapperen.

Die sociale dimensie kan in ieders hier en nu gestalte krijgen. Je hoeft er zoals gezegd niet voor naar een conflictgebied af te reizen, maar het zou naar mijn gevoel wel goed zijn wanneer er binnen het boeddhisme meer beweging in die richting op gang zou komen. Als tegenwicht tegen een zeker individualisme, om te zorgen dat bevrijding niet alleen ónze bevrijding is.

Ik begrijp dat dit niet binnen ieders bereik is. Ieder moet allereerst doen wat binnen zijn of haar bereik ligt, al zit ook daar altijd een sociale dimensie aan. Die twee hoeven helemaal niet gescheiden te zijn. Individueel en collectief zijn twee zijden van één medaille.

Op een grotere schaal bezien zou ik hopen dat het sociaal geëngageerde boeddhisme in de tijd die voor ons ligt, een verhoudingsgewijs groter aandeel krijgt. Het moet ook mogelijk zijn deze ontwikkeling een handje te helpen, aan te jagen, zogezegd.

Dit wilde ik maar zeggen op de radio. De aanleiding voor het interview was een artikel in het Boeddhistisch Dagblad over de vraag wat boeddhisten zouden kunnen doen aan de situatie in Syrië. Ik schreef dat artikel in augustus van dit jaar, toen de buitenwijken van Damascus net getroffen waren door een aanval met chemische wapens. Door het radio-interview ben ik inmiddels beter de woorden gaan vinden voor dat wat ik met het artikel over Syrië wilde zeggen. Een mooi voorbeeld van ‘delen is vermenigvuldigen’.

Het radio-interview in het programma ‘Hemelsbreed’ van de Boeddhistische Omroep (Radio 5, zaterdag 23 november 2013, 15.00 uur) kun je hier terugluisteren.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Zen Tags: Dit is de p[laats, Franciscus van Assisi, Jules Prast, zendelingen

Lees ook:

  1. Wie is hij die ziek is?
  2. Dynamische dharma-pannenkoek (m/v) gezocht
  3. Een kostbaar kleinood
  4. Beroepsgelovigen en amateurzitters

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    25 november 2013 om 20:42

    Mooi stuk Jules, helemaal mee eens.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.