• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Toneelstuk Basho in de Banne

Toneelstuk Basho in de Banne

14 oktober 2024 door de redactie

Kijkers van een toneelstuk zien altijd het resultaat, het eindproduct van een repetitieproces. Ze kijken, voelen en beoordelen: wat heeft de regisseur bedoeld?

Hoe hebben de spelers het gedaan? En wat vond ik van de muziek, de scènes, het decor? Vragen die elke regisseur zich ook stelt, maar dan vooraf. Als voorspel. Het begint echter met het idee. In dit geval bij de keuze van regisseur Karel Witteveen voor de 17e eeuwse haikumeester Basho als hoofdpersoon. Hij schreef er het verhaal bij: The making of Basho in de Banne. Saskia Pfaeltzer maakte de tekeningen.

Al geruime tijd wilde Witteveen een verhaal maken rondom deze beroemde Japanse haikudichter. Het ging hem vooral om de renga, het kettingvers dat in Basho’s tijd met jonge dichters werd gespeeld in steden als Kyoto, Osaka en Edo (huidige Tokio). Basho werd vaak als haikumeester gevraagd zo’n renga te leiden. Een renga is op te vatten als een stille dialoog; dichters reageren beurtelings op elkaars vers onder het toeziend oog van een meester.

Renga

Dat wilde Witteveen ook, een renga laten spelen, maar dan op het toneel met buurtbewoners uit zijn wijk de Banne in Amsterdam-Noord. Dat was hem in 2022 goed bevallen; het stuk over taoïsme en geluk werd maar liefst vijf maal opgevoerd in twee buurttheaters in Noord. Spelers van het nieuwe stuk noemden juist het onderwerp als keuze om mee te willen doen: een Japanse haikumeester die naar Amsterdam komt om een renga te leiden tussen twee partijen. Met de vraag Hoe kunnen oude en nieuwe Noordelingen elkaar ontmoeten? Een thema dat al lange tijd speelt in Noord.

In het begeleidend, ruim geïllustreerd boekje krijgt de lezer uitleg over het ontstaansproces van het stuk. Van de inspiratiebronnen van de regisseur, het schrijfproces, de zoektocht naar een theater tot het decor en de getuigenissen van de spelers; in korte hoofdstukken wordt de lezer wijzer over het ontstaan van dit toneelstuk, gemaakt met bewoners. Zo blijkt de Ark, de gereformeerde kerk in de Banne die inmiddels een sociale functie vervult, de beste plek om het stuk te spelen. Maar een haikumeester uit Japan in een Hollandse kerkzaal, hoe werkt je dat?

Bende van de Banne

Om de man een achtergrond te geven, bedacht de regisseur een bevriend Chinees-Japans echtpaar; ze vragen Basho en zijn kamerheer naar Noord te komen. Een vreemde uit het Verre Oosten zou weleens de partijen bij elkaar kunnen brengen in een dichtwedstrijd, was de gedachte. In het boekje schrijft de regisseur dat drama botsing nodig heeft tussen spelers onderling. In dit geval is dit de Bende van de Banne die de haikumeester gaat dwarsbomen. Als knipoog naar de Japanse maffia, de Jakuza. De leden ontvoeren een verslaggeefster van de krant van alle Amsterdammers. Zij wilde dolgraag de haikumeester interviewen. In ruil voor haar vrijlating eisen de bendeleden het vertrek van Basho naar Japan; hij heeft hier niets te zoeken. Toch wordt de renga gespeeld, maar met een geheel andere uitkomst dan de haikumeester kon bevroeden.

The making of Basho in de Banne, Karel Witteveen (tekst) en Saskia Pfaeltzer (tekeningen), uitgave Theatergroep Banne6, 2024. Informatie en bestellen: bashoindebanne@gmail.com.

Het toneelstuk Basho in de Banne wordt op 15, 16 en 17 november gespeeld in de Ark, Amsterdam-Noord. Voor informatie en tickets: bashoindebanne@gmail.com.

Tekening scène uit het boekje, Saskia Pfaeltzer, 2024.

 

Categorie: Achtergronden, haiku's, Kunst Tags: amsterdam, Banne, Basho in de Banne, haikumeester Basho, Jakuza, Karel Witteveen, Renga, Saskia Pfaeltzer, The making of Basho in de Banne

Lees ook:

  1. Boeddhisten en islamitische soefi’s – ‘Interfaith Retreat’ in Loenen
  2. ‘Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allen te bevrijden…’
  3. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers
  4. Yogaconcerten in de Jungle, Amsterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.