• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Hoe beperkt is zen?

Hoe beperkt is zen?

9 mei 2024 door gastauteur

Een BDE (bijna-doodervaring) kan leiden tot een ervaring van ‘het Licht.’ Maar het geneuzel van veel zen-beoefenaars gaat enkel over het leven, hier en nu. Op die manier wordt er iets ontkend. Maar er zijn ook ‘Licht-aanbidders’ die graag oneindig neuzelen over licht en liefde, zonder ook maar een moment geheel naakt hier en nu te zijn. Bij zen staan niet de vele woorden over het leven centraal maar het leven, het moment, zelf.

Maar zoiets kan ook leiden tot navelstaren, wat in mijn ogen levensgevaarlijk kan zijn. Want geluk heeft ook helemaal niets met het leven te maken. Niets met het bedwingen van de geest. Niet met hier en nu zijn. Want ‘bestaan’, ‘leven’, ‘hier en nu’ zijn omschrijvingen, begrippen en daarom heel, echt heel gemakkelijk bepaalde concepten. Zen is op die manier volledig tegenstrijdig aan wat het probeert te zijn: Niets.

Goed, iemand heeft een BDE. En dat zijn er door de geschiedenis heen heel wat geweest. Gelovige en volstrekt ongelovige mensen overkwam het. En het was niet altijd licht wat zij zagen. Ook vertellingen, verslagen over de meest verschrikkelijke en diepste duisternis.

Kan de lezer bewijzen dat een BDE (on)waar is? Daarom is het goed om echt te luisteren naar hen die zulke ervaringen hebben gehad. Het zijn vaak zeer wijze lessen, vooral over de waarde van liefde in ons leven. Ook zenmeesters hebben hun verhalen over zazen en hun ervaringen, inzichten daarbij. Hoe belangrijk meditatie in ons leven is.

Er was eens een drukbezette huisvrouw en moeder. Ze hield van haar man en kinderen. Ze bestond er geheel voor. Toen ging ze (bijna) dood en kwam in het Licht. En daar wilde ze nimmer meer vandaan. Ze ervoer zulk oneindige hemelse liefde. Ze vergat direct haar leven op aarde. Zij moest echt herinnerd worden door een hemels wezen dat ze terug moest, nog een taak te volbrengen had. Natuurlijk begreep ze dat maar ze was wel even volslagen los geweest van het leven, het bestaan op aarde.

Denk maar eens aan hoe serieus je misschien een keer was, misschien een lange periode en plotseling verliefd raakte. Je vergat plotseling helemaal het aardse, simpele, nuchtere, eenvoudige bestaan. ‘Wat, hier en nu zijn?’ … ‘Ik ben verliefd’.

Goddank, ben ik nergens tegen. Niet tegen het gewaarzijn van de natuur, niet tegen mindful de afwas doen. Maar ook niet tegen het lekker wegdromen. Het verhaal gaat dat Jiddu Krishnamurti er behoorlijk van langs kreeg, als kind, als hij zat te dromen in de klas. Ook de geweldige woordkunstenaar Godfried Bomans droomde nog wel eens tijdens de lessen.

De prachtigste dingen kunnen ontstaan tijdens of na een droom. Denk maar eens aan het advies: ’Slaap er eens nachtje over.’

Altijd maar weer je aandacht sturen kan leiden tot een bepaalde vorm van krankzinnigheid of moet ik het gespletenheid noemen? Als je echt ziet dat de denker en het denken niet verschillend zijn maar een en hetzelfde, wie beheerst dan wat?

Bij een BDE ga je helemaal los, zul je je zo vrij als een vogeltje in de lucht voelen. Niet langer gebonden aan een of ander zwaar anker. Maar blijkbaar kun je er ook voor kiezen voor anker te gaan. Om hier en nu te zijn. Je denken te overstijgen.

Zijn dromers beter af dan mediterende mensen of net andersom? Of omvat nu eenmaal ons leven meer dan welke keuze we ook zullen maken? Het medicijn is daarom dan ook keuzeloos gewaarzijn. Daarin bestaat geen (innerlijk) conflict. Ontvang de kracht van een helende droom, een hemelse ervaring. Ontvang de kracht van het hier en nu zijn. Licht en liefde zijn wonderbaarlijke verschijnselen in niemandsland.

Ik ben niets en daarom alles.

Tekst Nathan Rozenhart

Categorie: Achtergronden, Columns, Nathan Tags: BDE, dromen, gewaarzijn, licht, liefde, Nathan Rozenhart

Lees ook:

  1. Nathan Rozenhart – Het lijdzaam ondergaan
  2. Nathan – De geest als illusie
  3. Nathan – Zen zonder zen
  4. ‘Een cursus in bladzijden’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Pijls zegt

    10 mei 2024 om 09:00

    Zelf heb je ook een BDE gehad?

  2. Nathanji Rozenhart zegt

    10 mei 2024 om 15:59

    Beste Peter,

    Geen BDE maar wel een bewuste uittreding.

    Namaste

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 juni 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn
  • 21 juni 2025
    JATAKA Het bange haasje
  • 22 juni 2025
    Waardig Sterven een universele verantwoordelijkheid
  • 23 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het einde van Israëlisch exceptionalisme – De westerse proxystaat brandt op
    • The Rights Forum – ‘Israëls aanval op Iran is een afleidingsmanoeuvre’
    • The Dawn of Awareness: An Upadesha Tantra of the Great Perfection 
    • VrijdagZindag – Het (bijna) gemiste moment
    • Wapenboycot tegen Israël?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.