• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een krant: artikelen, columns, cartoons en juist spreken

Een krant: artikelen, columns, cartoons en juist spreken

19 maart 2024 door Joop Ha Hoek

In het boeddhisme is juist spreken, niet kwetsen, een belangrijke voorwaarde om je te uiten. Maar hoe ga je daar als krantenredactie, als uitgever van het Boeddhistisch Dagblad mee om. Die intentie is er zeker bij de hoofdredactie, medewerkers, tekstschrijvers, columnisten en cartoonisten van de krant. Maar de praktijk lijkt anders uit te pakken. Regelmatig verandert de Nederlandse taal van inhoud en spelling. Geldt dat ook voor de norm van het juist spreken tussen 2600 jaar geleden en nu? Hoe druk je je uit in een moderne samenleving, kan je wel een krant maken zonder soms stevig taalgebruik als er misstanden, vernedering van mensen aan het licht gebracht worden. Mensen misbruikt worden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden?

Vorige maand schreef Hans van Dam in een serie over zenleraren en zenmeesters  in deze krant een column over een bekende Nederlandse zenleraar en ‘de teloorgang van anatman’. In zijn tekst verbuigde Van Dam enkele malen de naam van de zenleraar en kwalificeerde hem als ‘leerling van de omstreden leraren Rients Ranzen Ritskes en Nico Tenko Tydeman’.  Van Dam beschrijft hoe de zenleraar in een tekst van amper 500 woorden in het Boeddhistisch Dagblad uitdrukkingen bezigt als het Absolute, God, het Universele Principe, het ondoorgrondelijke.

Hans van Dam: ‘Zo komt God, doodverklaard door Nietzsche en heengezonden door de westpoort, via de oostpoort als bierdrinkende zenmysticus de kerk weer binnengeslopen.’ De geciteerde zenleraar schreef zelf: ‘Met dat pilsje voor mijn neus valt mijn oog plotseling op het wiegen van de takken’ (…) en ‘hier manifesteert zich de onuitputtelijke energie van de Wezer, waar ik zelf deel aan heb.’ Dat een boeddhist na tientallen jaren jaren van mindfulness en meditatie nog steeds in de greep van zijn geest is, in de ban van zijn piekervaringen en lievelingsgedachten, geeft te denken’, schrijft Van Dam.

De columnist kwalificeert niet alleen maar gaat ook inhoudelijk in op de teksten en de gedachten van de zenleraar. Andere leraren. Er komen enkele boze reacties binnen bij de hoofdredactie van het BD, die uitsluitend ingaan op het taalgebruik en de kwalificaties door de columnist, niet op de inhoud. De reageerders voelen zich gekwetst en nemen het op voor de overigens onomstreden zenleraar. Ze vinden dat er grenzen overschreden zijn.

Laat ik dichter bij huis blijven en mijn eigen teksten en columns in het BD tegen het licht houden. Is dat juist spreken? Als onderzoeksjournalist vind ik van wel. De afgelopen jaren schreef ik over boeddhistische leraren die hun handen niet konden thuishouden, zich schuldig maakten aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, machtsmisbruik, zakkenvullerij. In niet mis te verstane bewoordingen. Fel van toon ook in de zelfde orde en grootte als de misbruikers. Ik nam het op voor de slachtoffers die zichzelf in eerste instantie niet konden of durfden te uiten. Daarin gevoed door klokkenluiders en slachtoffers.

Ik schreef dat de daders bij schuldigverklaring de cel in moesten. Zich moesten verantwoorden, terwijl organisaties die zij hadden opgericht zich stilhielden. Verdienmodel? Maar boeddhisme is geen Haarlemmerolie. Wij sloten als krant  deze ‘leraren’ en hun organisaties buiten, voor hen was geen plaats meer in de kolommen van de krant. Is uitsluiten boeddhistisch? Is journalistiek (ver)oordelen boeddhistisch? Was ik meer onderzoeksjournalist dan een volger van de dhamma? Wilde ik geen zachte heelmeester zijn? Heb ik mijn macht als journalist misbruikt? In de jaren van het bestaan van het BD heb ik enkele keren een eind gemaakt aan een samenwerking met medewerkers omdat ze hun afspraken niet nakwamen. Of anderszins.  We gaan afscheid nemen, zei ik dan. Is dat boeddhistisch? Juist handelen?

In mijn columns noem ik de minister-president Mark Rutte een Vaste Torenbewoner of Haagsche Historicus en laak zijn (niet) handelen. Ik vind hem een politieke mislukkeling. En schrijf dat ook. Ook andere politici, zoals Wilders, komen in mijn kolommen voor. Ik omschrijf hun gedachten en gedragingen en plak daar een label op. Veroordeel. Is dat boeddhistisch?

Als hoofdredacteur plaats ik regelmatig kritische teksten over boeddhisme van derden in de krant. Onze eigen cartoonist Ardan maakt prachtige cartoons waarin hij met jaloersmakende lijntjes situaties en personen beoordeelt. Zakelijk, scherp en to the point. Taigu omschreef in zijn teksten leraren en situaties met scherpe pen. Boeddhistisch? Juist spreken? Juist tekenen?

Ik denk, ik stel, dat we op geen andere wijze deze krant kunnen maken. Het leven is wreed, mensen worden misbruikt in het boeddhisme, gekleineerd, geestelijk en lichamelijk afgemaakt. Zelfs het nu is bedreigend. Ontwart en ontwikkelt, is onze lijfspreuk. Columnisten zoeken grenzen op zonder de opzettelijke bedoeling te hebben te kwetsen. Ze spelen met woorden maar gaan ook een inhoudelijke beoordeling niet uit de weg. Wij geloven in juist spreken. En niet kwetsen. Soms lijkt het anders.

Is er plaats voor Youp van het Hek in het BD?

Als deze thema’s ter sprake komen moet ik altijd denken aan de helaas te vroeg overleden Jelle Seidel. Van hem is de uitdrukking: geen goeroe (leraar) zonder giro. Boeddhisme als verdienmodel.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Maatschappij, Media Tags: BD, cartoons, columns, God, grensoverschrijdend gedrag, juist spreken, kritiek, machtsmisbruik, oplichters, tekst, zakkenvullers

Lees ook:

  1. Op weg naar jaargang 8 van het BD – gelukkig nieuwjaar
  2. De vrienden van het boeddhisme – en het uitsluiten van Kees Moerbeek
  3. Duizend buigingen voor BD-donateurs
  4. De krant en de lezers – betrokkenheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter van Zuilekom zegt

    21 maart 2024 om 10:30

    Beste Joop en Hans,
    Ik,Peter van Zuilekom, wonende in Hilversum, wil jullie bedanken voor de pogingen ‘juist te spreken’ zoals jullie dat bijna dagelijks verwoorden in het DB.
    Voor mij zijn jullie pogingen heel helpend in deze vaak zo lastige materie. Maar hoe jullie beiden (en ook vaak veel anderen) dat doen in het BD werkt voor mij ‘verlichtend’ (in meerdere betekenissen). En ik kijk daardoor ,als zoeker op ‘het pad’, iedere dag met veel aandacht uit naar jullie woorden die mij helpen juister te spreken en vooral ook juister te denken. Waarvoor heel veel dank,
    Peter van Zuilekom.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.