Het is weer de tijd van het jaar waarin je overspoeld wordt door sentimentele tv-commercials over gezellig samenzijn. Wakker Dier haakt in op deze boodschap, met een eigen kerstcommercial waarin de dieren niet vergeten worden. De spot vertelt het emotionele verhaal van Anna en haar kalfje tijdens de feestdagen, begeleid door een cover van Gordon’s ‘Kon ik maar even bij zijn’. Een schril contrast met alle hartverwarmende verhalen in kerstcommercials van de supermarkten.
In de commercial ontmoeten we melkkoe Anna en haar pasgeboren kalfje. Vlak na de bevalling worden ze van elkaar gescheiden. Terwijl de feestdagen steeds dichterbij komen, zien we dat Anna haar kalf mist. Op kerstavond besluit ze naar hem op zoek te gaan. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘Gelukkig mogen deze koe en haar kalf in werkelijkheid bij elkaar zijn. Maar als ze tijdelijk worden gescheiden, is Anna echt in staat om de staldeur open te maken, net als in de commercial.’
Vroeg gescheiden
In de natuur brengen de meeste dieren enkele weken tot maanden door bij hun moeder. In de veehouderij worden ze vaak jong gescheiden van hun ouders, al ze die al te zien krijgen. Zo wordt een kalf meestal direct na de geboorte weggehaald bij zijn moeder en individueel opgesloten. Biggen blijven tot vier weken bij hun moeder, die maar beperkt voor ze kan zorgen omdat ze vast ligt tussen ijzeren stangen. Kuikens komen uit het ei in grote broedmachines en groeien op zonder moederzorg.
Het welzijn van zowel moederdieren als hun jongen verbetert als ze langer bij elkaar mogen blijven. Voor de moeder is zorgen voor haar kleintjes belangrijk natuurlijk gedrag. De jonge dieren leren van haar bijvoorbeeld wroeten of grazen. Ook voor de gezondheid van pasgeboren dieren is het beter om bij hun moeder te blijven. Dieren die vroeg van hun moeder worden gescheiden, krijgen vaker last van gezondheidsproblemen.
Wakker Dier strijdt voor een dierwaardig leven voor alle dieren in de veehouderij. Moederzorg is hiervan een essentieel onderdeel. Hilhorst: ‘Dieren verschillen veel minder van ons dan veel mensen denken. Ze zijn intelligent, sociaal en ondernemend. Onderlinge banden kunnen heel sterk zijn en jaren standhouden. En net als wij verdienen de dieren een kans om die relaties op te bouwen.’
De commercial is te zien op NPO1 en in diverse bioscopen. Bekijk ‘m hier.