Zijn ‘religieuze’ boodschap concentreert zich op het vaststellen van de leidende rol van president Xi en zijn ideologie. Tibetanen weten wie hij is. Het is tijd om hem ook in het buitenland te ontmaskeren.
Soms zegt een foto meer dan duizend woorden. Als we naar de foto kijken zijn we meteen onder de indruk van de rode vlaggen en het gigantische portret van Xi Jinping. Dit is absoluut normaal bij alle evenementen die door de Chinese Communistische Partij (CCP) worden georganiseerd. Wat minder normaal is, is de aanwezigheid van Tibetaanse monniken. En de man die de bijeenkomst voorzit is de valse Panchen Lama.
In de Tibetaanse boeddhistische Gelug-traditie is de Panchen Lama de op één na belangrijkste figuur na de Dalai Lama. De 10e Panchen Lama stierf in 1989. De wereld weet dat de echte 11e Panchen Lama, Gedhun Choekyi Nyima, in 1995 op zesjarige leeftijd werd ontvoerd door de CCP, direct nadat hij was erkend door de Dalai Lama. Hij werd de jongste gewetensgevangene ter wereld. Als hij nog leeft, zoals de CCP beweert, is zijn huidige verblijfplaats onbekend.
Na het ontvoeren van de echte 11e Panchen Lama, ging de CCP verder met het installeren van een Tibetaans kind opgeleid in Peking, Gyaincain Norbu, als een valse 11e Panchen Lama van zichzelf. De valse Panchen Lama is nu ook vicevoorzitter van de door de CCP gecontroleerde Boeddhistische Vereniging van China en lid van het Permanent Comité van het Nationaal Comité van de Politieke Raadgevende Conferentie van het Chinese Volk.
Hoewel hij door de meeste Tibetaanse boeddhisten wordt veracht en zelfs belachelijk gemaakt, speelt de valse Panchen Lama een nuttige rol voor de CCP. Hij reist door China en de wereld als een valse vertegenwoordiger van het Tibetaanse boeddhisme, belastert de Dalai Lama en beweert dat Tibetanen religieuze vrijheid genieten. Hij vindt altijd religieuze leiders in het buitenland, naïef of royaal gefinancierd door de CCP, die hem serieus nemen.
De valse Panchen Lama heeft het veel moeilijker in Tibet, waar boeddhisten zijn spel perfect begrijpen. Maar hij blijft het proberen. Onlangs publiceerde de China Buddhist Association een geïllustreerd verslag van zijn propaganda-activiteiten in Tibet deze zomer.
Gyaincain Norbu zat verschillende conferenties voor waarvan de visuele omlijsting meteen duidelijk maakte waar het allemaal om ging. Er wordt ons verteld dat hij door Lhasa en andere delen van Tibet toerde om ‘het Tibetaans boeddhisme te promoten om zich aan te passen aan de socialistische samenleving en het nieuwe tijdperk van socialisme met Chinese kenmerken’. Hij benadrukte dat ‘de Tibetaanse boeddhistische gemeenschap de geest van het 20e Nationale Congres van de Partij grondig moet bestuderen en implementeren en de geest van het 20e Nationale Congres moet bevorderen’.
Zijn boodschap was gericht op de ‘Twee vaststellingen’, d.w.z. ‘stel de status van kameraad Xi Jinping vast als de kern van het Centraal Comité van de Partij en van de hele Partij; en stel de leidende rol vast van de Xi Jinping Gedachte over Socialisme met Chinese Kenmerken voor het Nieuwe Tijdperk.’
Opnieuw begrepen de Tibetanen dat de valse Panchen Lama slechts een reizende verkoper is van de communistische ideologie en de ‘Xi Jinping Gedachte’. Hij moet ook in het buitenland als zodanig worden ontmaskerd.
Ujukarin zegt
Het oordeel over de fake Panchen Lama, en de duistere krachten achter hem, klopt wel.
Maar deze Tibetaanse meneer en vele anderen in de diaspora komen met argumenten die helaas stijf staan van bijgeloof dat weinig met boeddhisme te maken heeft. En dat helpt de geloofwaardigheid binnen en buiten de sanghas niet.
Citaat uit mijn respons in een recente discussie:
“Dat is allemaal bijzaak veroorzaakt door het bijgeloof. Dat er 2 Panchen Lama’s zijn, de eerste vermoedelijk spiritueel genegen doch helaas in een cel in Bejing en de tweede Bejing naar de mond pratend en dus m.i. nauwelijks spiritueel, negeer je gewoon. Mocht je beiden ontmoeten, dan zou de eerste beduidend meer inspirerend zijn dan de tweede. ”
Beoordeel de pro-Bejing Lama op wat hij zegt en zijn daden, en dan prik je er snel genoeg doorheen. Niet op zijn titel en Tulku-model, dat is allemaal bijzaak en bijgeloof.
Met gevouwen handen,
Jan zegt
Als iedereen zegt: dit is geloof en dat is bijgeloof, zijn er ontelbare geloven en bijgeloven.
Hoe onderscheid je geloof van bijgeloof?
Iets is werkelijk als je er werkelijkheid aan toekent.
Daarom is geloof bijgeloof en bijgeloof is geloof.
Iedereen heeft gelijk en ongelijk tegelijk.
Tenminste als men het heeft over de “absolute” geloof.
Want de “relatieve” werkelijkheid draait rond in zijn tegenstellingen.
Als het ronddraaien stopt, heffen al de tegenstellingen elkaar op.
En keren terug naar het altijd niets: een bodemloze put.
Uitgeblust als een vlam door de wind: een volledige blackout.
Jan