• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

15 januari 2023 door Kees Moerbeek

Erode Venkata Ramasamy Naicker (1879–1973), door bewonderaars Periyar (‘grote leider’) genoemd, richtte in 1925 de Self Respect Movement op. De organisatie werd de hoeksteen van een levendige anti-kaste, anti-brahmanistische maatschappelijke beweging in Tamil Nadu. Alle huidige belangrijke politieke en maatschappelijke organisaties zijn er geworteld in de organisaties die Periyar oprichtte of hebben zijn standpunten overgenomen. Dit artikel geeft een beeld van zijn leven en werk.

Periyar E.V. Ramasamy werd geboren in het huidige Erode District in Tamil Nadu, in Zuid-India. Zijn ouders waren vermogende Vishnu-aanbidders en behoorden tot een familie van zakenlieden met aanzien. Hij kwam op 10-jarige leeftijd bij zijn vader in de zaak en was zelf ook een succesvol zakenman. Toen hij 19 was trouwde hij met de 13-jarige Annai Nagammai (1885-1933).

Varanasi 1904

Door een voorval tijdens zijn pelgrimage naar de heilige stad Varanasi in 1904 keerde hij zich tegen het kastesysteem. Kamlesh Verma schrijft: ‘When he was 25, Periyar visited Varanasi (Kashi), where he was thrown out of a dharamshala built by a Dravidian trader because food was provided only to Brahmins there. Starving, Periyar ate the leftovers discarded outside the hostel. He also developed disgust for Varanasi, a city that endorsed the caste system. It was in Varanasi that he realized how the Aryans were treated differently from the Dravidians. This turned Periyar into a strong critic of the Brahmins, who believed that they were superior. He decided to struggle all his life against casteist arrogance.’

Protesten en acties

De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

De Periyar Self Respect Propaganda Institution geeft in haar artikel een overzicht van Periyars ‘Protests & Agitations’, hieronder enkele voorbeelden.

Vaikom Satyagraha

De Vaikom Satyagraha was een Gandhiaanse geweldloze protestactie en de eerste grote protestbeweging van de Dalits in Zuid-India, waarbij vrouwen een grote rol speelden. De Travancore Devaswom in de huidige deelstaat Kerala had de vrije toegang tot de vier straten rond de aan Shiva gewijde Sree Vaikom Mahadeva-tempel, verboden voor Dalits (‘scheduled castes’) en lagere kasten. De Travancore Devaswom is een onafhankelijke raad die toezicht houdt op het functioneren van 1200 Hindoetempels in Zuid-India. De geweldloze acties tegen dit verbod vonden plaats van 30 maart 1924 tot 23 november 1925.

Omdat alle leden van de Congrespartij in Kerala die deelnamen aan de actie gevangen zaten, werd Periyar gevraagd de actie te leiden. Het protest ging door onder zijn leiding en hij speelde een vitale rol. Hij was 147 dagen in Vaikom, werd twee gearresteerd en bracht 74 dagen door in de gevangenis vanwege zijn historische ‘Vaikom struggle’. Zijn partner Annai Nagammai leidde de vrouwen tijdens de protesten en werd ook gearresteerd.

De Vaikom Satyagraha bereikte een compromis waarbij Dalits toegang kregen tot de tempel via drie van de wegen. De vierde weg en toegang bleven verboden. Het onderliggende probleem is het kastesysteem dat ondanks de Indiase grondwet nu nog steeds grote invloed heeft op iemands kansen wat betreft bijvoorbeeld huwelijk, werk, onderwijs, huisvesting en politiek.

Anti-Hindi acties

De premier van de ‘Madras presidency’ en lid van de Congrespartij stelde in 1937 Hindi-onderwijs verplicht op staatsscholen. Periyar voerde hiertegen actie en een groep actievoerders arriveerde in Madras. Veel leiders ervan werden gearresteerd en sommigen stierven. De verplichting werd ingetrokken.

Hetzelfde probleem stak in 1948 weer de kop op onder een andere premier en weer voerde Periyar actie hiertegen en verplicht Hindi-onderwijs werd weer ingetrokken.

In 1952, 1953 en 1954 leidde Periyar protesten tegen mededelingenborden in Hindi op treinstations. Het Hindi werden weggehaald.

In 1955 kondigde hij aan de Indiase nationale vlag te verbranden, nogmaals als protest tegen het opdringen van Hindi-onderwijs. Uiteindelijk werd aangekondigd dat het Hindi niet dwingend opgelegd zou worden. Tamil kreeg de voorkeur op treinstation borden. Met een simpele mededeling gaf Periyar het verbranden van de vlag op.

Verbranding afbeelding Rama

De held Rama van het hindoeïstische epos Ramayana en de zevende avatar van Vishnu wordt afgeschilderd als de beschermer van de kasten en het Hindoeïsme. Als veroordeling van zijn onhebbelijke gedrag in het epos werden op 1 augustus 1957 overal in Tamil Nadu zijn afbeeldingen en portretten verbrand.

Schrappen hotel voor ‘brahmanen’

Op veel van de borden van hotels waarvan met brahmanen eigenaar waren, stond ‘hotel voor brahmanen’. Periyar steunde de actie om het woord ‘brahmanen’ weg te halen, omdat dit kasteoverheersing uitdrukte. De actie in Madras, die werd gehouden voor ‘Murali Brahmins’ café’ duurde 210 dagen en 837 actievoerders werden gearresteerd. Tenslotte werd de eis van de actievoerders ingewilligd.

Vrouwen

De belangrijkste onderwerpen waarvoor Periyar streed waren de zelfrespectbeweging en vrouwenemancipatie. Hij stelde: ‘Man treats woman as his own property and not as being capable of feelings, like himself. The way man treats women is much worse than the way landlords treat servants and the high-caste treat the low-caste’, schrijft Suchitra in het artikel Periyar EV Ramasamy: A rationalist, a feminist.

In 1938 verschenen meer dan duizend vrouwen in de straten van Madras, die leuzen riepen tegen de verplichting van Hindi in het onderwijs. In totaal werden 73 vrouwen gearresteerd vanwege hun protest, 37 van hen gingen met hun baby’s de gevangenis in. Anagha Smrithi schrijft in haar artikel: ‘Deze gebeurtenis is misschien niet bekend, maar is historisch voor de manier waarop vrouwen in de openbaarheid en de politiek kwamen. Het was een deel van de omvangrijkere zelfrespectbeweging die tot leven kwam in Tamil Nadu.’

Zij noemt de geest van de zelfrespectbeweging van groot belang voor het huidige feminisme ‘vooral als we kijken naar Periyar’s krachtige steun voor contraceptie, het recht op scheiding van vrouwen, en de verandering in de taakverdeling van de huishoudelijk werk in heteroseksuele relaties.’

Zelfs Periyar moest echter tijdens de grafrede voor zijn vrouw toegeven: ‘Ik schaam me om hier te zeggen dat ik nog geen honderdste van wat ik preekte over vrouwenemancipatie thuis toepaste met Nagammai.’ Fijntjes merkt Anagha Smrithi op dat feministische en anti-kaste politiek niet iets louter voor de bühne is, maar om echt van invloed te zijn moet dit doordringen in ons dagelijkse en persoonlijke leven. Zie ook Periyar: Anti-caste reformer and iconic thinker

Oppositie tegen Gandhi

Periyar was zo teleurgesteld in de Congrespartij en Gandhi dat hij de dag van de onafhankelijkheid van India op 15 augustus 1947 een ‘zwarte dag’ noemde. Echter, al voor de onafhankelijkheid voerde hij een felle oppositie tegen Gandhi en zijn bewegingen. Terwijl hij in 1957 opriep om afbeeldingen van Gandhi te verbranden zei hij: ‘We were cheated by Gandhi. Our land (the Tamil land) has been ­enslaved to the Northerners and Brahmins by Gandhi. It is because of Gandhi that people lost all great qualities they had…(and) it is now impossible to live without being ­immoral, dishonest, deceitful and traitorous.’

Ooit was Periyar een fan van Gandhi, maar de breuk was zo diep dat hij vlak voor zijn overlijden in 1973 zei: ‘These are our five principles—the annihilation of God, the annihilation of religion, the annihilation of Gandhi, the annihilation of Congress and annihilation of Brahmins…Before we could annihilate Gandhi, the Brahmins did the task for us.’ De laatste zin is een verwijzing naar de moordenaar van Gandhi.

Ook Dr. B.R. Ambedkar, de hoofdarchitect van de Indiase grondwet en India’s eerste minister van justitie, deed vernietigende observaties over Gandhi. Over Gandhi’s Quit India Movement in 1942 zei hij: ‘The Quit India Movement is both irresponsible and insane, showing bankruptcy of statesmanship. Freedom Struggle led by the governing class, from the point of view of the servile class, is selfish and a sham struggle. Gandhi is the prophet of a Dark Age.’  Zie het artikel How Ambedkar, Communists, Periyar, and Muslim League opposed the Quit India movement and Gandhi.

Tijdens de vergadering van het All India Congress Committee in Bombay op 8 augustus 1942 richtte Gandhi de Quit India Movement. Dit comité is het presidium van de partij. De Mahatma eiste in 1942 het einde van de Britse overheersing en riep op tot massa actie. De Britten grepen snel en hard in.

Dravida Nadu

Periyar en Ambedkar waren invloedrijke anti-brahmanisten. ‘By Brahminisme, they didn’t mean Brahmins as a caste or community. They meant the domino effect, what Ambedkar called the ‘infection of imitation’, that the caste that first ‘enclosed’ itself – the Brahmins – set off. ‘Some closed the door,’ he wrote, ‘others found it closed against them’,’ schrijft Arundhati Roy in haar boek The Doctor and the Saint.

In 1916 organiseerde de anti-brahmanisten beweging zich politiek in de Justice Party, die bestond uit niet-Brahmanen. De partij wordt gezien als het begin van de Dravidian Movement. Toen de Rechtvaardigheidspartij in 1920 aan de macht kwam in de Madras Legislative Council van de Madras Presidency (Madras Province) werd de invloed van de brahmanen beperkt. In 1938 werd Periyar voorzitter van de partij, die met de zelfrespectbeweging fuseerde. In 1944 veranderde de naam van de partij in Dravidar Kazhagam. Deze keerde zich tegen de sociale, politieke en rituele brahmaanse dominantie in Zuid-India en haar hoofddoel was de onafhankelijkheid van een Dravidische Republiek, Dravida Nadu.

In de jaren 1940 tot 1960 was de beweging op haar hoogtepunt. Echter, de eis van onafhankelijkheid werd in 1960 ingetrokken, omdat er te weinig steun voor was. Bovendien verklaarde de Indiase regering afscheiding illegaal waardoor van de onafhankelijkheid van Dravida Nadu uiteindelijk de Indiase deelstaat Tamil Nadu overbleef.

Hindoenationalisme

De emancipatiestrijd van Periyar en van Ambedkar is nog niet gestreden. Het kastesysteem is springlevend en de opvolgers van Periyar en Ambedkar hebben nu ook te kampen met een aan invloed winnend hindoe nationalisme, ‘hindutva’ (Eng: ‘hindu-ness’) genoemd.

In de 19de eeuw, begin 20ste eeuw ontstond dit hindoetva en werd een deel van de Indiase onafhankelijkheidsbeweging. Vinayak Damodar Savarkar was van brahmaanse afkomst en ontwikkelde in 1922 deze hindoe nationalistische politieke ideologie. Dit predikt de overheersing van het hindoeïsme in India en beoogt het stichten van de etnisch-religieuze hindoestaat Hindu Rashtra (Eng.: ‘Our Hindu nation’), in plaats van de huidige seculiere staat India. Volgens deze opvatting zijn hindoes een etnische groep, geen religieuze gemeenschap.

De Rashtriya Swayamsevak Sangh (Eng.: ‘National Volunteer Organisation’) (RSS), opgericht in de jaren 1920, is een paramilitaire hindoe nationalistische organisatie, telt vijf miljoen leden en is de basis van ‘hindutva’. De RSS is verschillende keren verboden, onder andere na de moord op Gandhi door een lid van de RSS in 1948. Uit deze RSS ontstond de huidige regerende partij in India de Bharatiya Janata Party (Eng.: ‘Indian People’s Party’) (BJP). De BJP en de RSS zijn nauw verbonden.

Onder leiding van Narendra Modi kreeg de BJP bij de parlementsverkiezingen van 2014 de absolute meerderheid en breidde bij de parlementsverkiezingen van 2019 haar absolute meerderheid verder uit. Op 30 mei 2019 werd Modi voor de tweede ambtstermijn beëdigd als premier.

Sinds de BJP in 2014 aan de macht kwam worden moslims aangevallen en gedood in de naam van bescherming van koeien. Dit gebeurt met name in de noordelijke staten waar de BJP veel steun heeft. Sommige hindoe nationalistische groepen en personen zijn betrokken bij de ghar wapsi (Eng.: ‘returning home’), de bekering tot het hindoeïsme van Dalits (Sheduled Casts), moslims, christenen en inheemse groepen.

Deze inheemse groepen (Sheduled Tribes) vormen 8,6% van de totale bevolking, in 2011 waren dit ongeveer 104 miljoen mensen. Ze worden Adivasi, letterlijk ‘oude bewoners’ genoemd en beschouwd als de oorspronkelijk inheemse bewoners van het subcontinent. Ze spreken verschillende talen en dialecten die tot verschillende taalfamilies behoren, vooral de Dravidische talen, Austroaziatische talen en de Tibeto-Birmaanse talen.

Opmerkingen

De huidige bevolking van het Indiase subcontinent heeft een gemengde genetische oorsprong, afkomstig van Zuid-Aziatische jager-verzamelaars, van neolithische West-Aziatische boeren uit Iran en van semi-nomaden van de jamnacultuur. Deze cultuur bestond van ongeveer 3.600 v.o.j. tot 2.300 v.o.j. in het gebied tussen van de Zuidelijke Boeg, de Dnjestr en de Oeral.

Dravidische talen

De oorsprong van de sprekers van Dravidische talen, die Dravidiërs worden genoemd is gecompliceerd. Zij zouden de inheemse bewoners zijn van het Indiase subcontinent. Ook is geopperd dat zij uit westelijk Azië komen, of dat zij hierdoor zijn beïnvloed. Weer anderen zijn van mening dat de vroege Dravidiërs van gemengde afkomst waren: van ‘Ancient Ancestral South Indians (AASI)’ en neolithische West-Aziatische boeren uit Iran.

De Dravidiërs komen vooral voor in het zuiden van het India, maar ook in centraal India, in Sri Lanka, Bangladesh, Pakistan, in Zuidwest Iran, Zuid-Pakistan en in Nepal. Er zijn meer dan 200 miljoen sprekers van Dravidische talen. Het staat ter discussie hoe ver noordelijk deze talen voorkwamen voor de Indo-Arische migratie en of de Dravidiërs de oorspronkelijke dragers waren van de Indusbeschaving (3.200-1.900 v.o.j.)

Indo-Arische talen

De Indo-Arische volkeren van het Indiase subcontinent zijn een verzameling volkeren die Indo-Arische talen spreken. Historisch waren de Ariërs (Indo-Europeanen) veehouders, die vanuit centraal Azië naar Zuid-Azië migreerden en een Indo-Arische taal meebrachten naar het noorden van dit subcontinent. Zij brachten ook hun religie en kennis mee en vermengden zich met de lokale bevolking. Uit de culturele interactie ontstond de Vedische cultuur (ongeveer 1500 v.o.j. tot ongeveer 500 v.o.j.) die zich later over heel India zou verspreiden.

Die Indo-Arische talen behoren tot de Indo-Iraanse talen van de Indo-Europese taalfamilie. De Indo-Arische talen worden nu hoofdzakelijk gesproken in India, Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh, Afghanistan op de Malediven, veel van deze talen kwamen voort uit het Sanskriet of uit het Prakrit, het spreektaal-Sanskriet. Het Pali van de Pali-canon gaat waarschijnlijk terug op het westelijk Prakrit.

Over de Arische migratietheorie wordt in India op zijn zachts verschillend gedacht. Het Indigenous Aryanism, ook bekend als de Indigenous Aryans Theory (AIT) en de Out of India-theorie (OIT) stelt in tegenstelling tot de Arian invasion theory (AIT) dat de Ariërs inheems waren van het Indiase subcontinent en dat de Indo-Europese talen zich vanuit dit subcontinent verspreidden over centraal-Azië en Europa. De Hindoetvabeweging wijst de Arische migratietheorie af en verkiest het inheemse standpunt. AIT heeft echter geen wetenschappelijke steun en wordt gezien als een ‘religieus-nationalistisch’ alternatief voor de Indo-Arische migratietheorie. Zie ook ‘Turning History Upside-Down’: Irfan Habib on Hindutva’s ‘Indigenous Aryan’ Theory.

Bronnen Periyar
 Roy, A. The Doctor and the Saint. Haymarket Books, Chicago, 2017
Verma, K. Periyar challenged Aryan supremacy, Brahmanism and caste divisions. Forward Press, sept. 2018
Smrithi, A. Who Were the Women of The Self Respect Movement? | #DalitHistoryMonth, apr.  2019
Hoogcarspel, E. Periyar, beeldenstormer in het land van de tempels 1 & 2, Wijsheidsweb, juli, aug 2019
Sharma, D. Periyar, the face of caste equality and Dravidian pride, turns 141 today. Deccan Chronicle, sept. 2019
Suchrita. Periyar EV Ramasamy: A rationalist, a feminist. National Herald, sept. 2019
NG, Adra. Periyar E.V. Ramasamy: Mapping His Political and Social Legacy. Sahapedia, nov. 2019
Kelkar, A. How Ambedkar, Communists, Periyar, and Muslim League opposed the Quit India movement and Gandhi. OpIndia, aug. 2022
https://www.opindia.com/2022/08/how-ambedkar-communists-periyar-muslim-league-etc-opposed-gandhi-quit-india/
Protests & Agitations. Periyar Self Respect Propaganda Institution, 2023
Periyar: Anti-caste reformer and iconic thinker | Feminism in India
https://www.youtube.com/watch?v=amezbf85sMk&t=56s
Has India Erased the Caste System?
https://www.youtube.com/watch?v=My75VNpM7Gk&t=78s
 Bronnen Hindutva
Panday. G. Jai Shri Ram: The Hindu chant that became a murder cry. BBC News, jul. 2019
Bhattacharya, S. ‘Turning History Upside-Down’: Irfan Habib on Hindutva’s ‘Indigenous Aryan’ Theory. The Wire, feb. 2020
India’s anti-Muslim vigilante violence. The Guardian
https://www.youtube.com/watch?v=UFRuKs7ZfEk
Bronnen opmerkingen
Diverse artikelen Wikipedia
Dravidian Language Family
https://www.youtube.com/watch?v=pJJ7-16oSBE

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rechtspraak Tags: Arundhati Roy, BJP, Dalits, feminisme, Ghandi, moslims, onderwijs, Tamil Nadu, tamils

Lees ook:

  1. Gandhi, Ambedkar en de Dalits
  2. Sri Lanka: eiland van lijden
  3. Boeddha of Karl Marx
  4. Over populisme en het menselijk tekort

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.