• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Amsterdamse politie onderzoekt Chinese aanval op Oeigoeren- demonstratie op de Dam

Amsterdamse politie onderzoekt Chinese aanval op Oeigoeren- demonstratie op de Dam

27 december 2022 door gastauteur

Toen de eenzame demonstrant eenmaal bekend was en niet meer zo eenzaam, manifesteerden zich provocateurs. Hier is het verhaal in zijn eigen woorden.

door Abdurehim Gheni Oeigoer

Op 18 december sprak ik telefonisch met de Nederlandse politie over een incident dat vorige maand plaatsvond. De agenten zeiden dat ze op de zaak zitten en me binnenkort zullen bellen voor een interview. Wat is er precies gebeurd? Mijn protesten trokken uiteindelijk de aandacht van de Chinezen, en er volgde een reactie.

Op 24 november kwamen 44 Oeigoeren om bij een brand in Urumqi, Oost-Turkistan (Ch. Xinjiang), terwijl China in een harde Zero-COVID modus zat. China had een strikte lockdown in de regio opgelegd en de bewoners mochten al meer dan honderd dagen hun huizen niet uit.

Het extreme lockdown beleid was de directe oorzaak van de brand en het verlies van vele levens. Toen het gebouw in brand vloog, werden alle nooduitgangen in het gebouw afgesloten en vastgeketend als anti-COVID-maatregel. Brandweerwagens konden niet in de buurt van het gebouw komen omdat zij werden geblokkeerd door het hek dat was geïnstalleerd om de bewoners op te sluiten, waardoor de redding een fatale vertraging opliep.

Uyghur en Chinese diaspora hielden waken over de hele wereld, eisten onderzoek van internationale organisaties en vroegen China verantwoordelijk te stellen voor deze tragedie. Een van de wakes werd georganiseerd door Chinese activisten uit Nederland en werd gehouden op de Dam in Amsterdam op 27 november om 18.00 uur. Ik was een van de organisatoren als vertegenwoordiger van de “Stichting Support Uyghurs”.

Velen kwamen bijeen om te rouwen om de slachtoffers. Ik verzamelde de foto’s van degenen die bij de brand zijn omgekomen en bracht ze naar de bijeenkomst, waarna ik ze rangschikte en op de grond plaatste, samen met bloemen en kaarsen. Mensen namen foto’s en video’s. Wij stonden in het midden met vlaggen van Oost-Turkestan en foto’s van deze ramp.

Tijdens de wake was er een Oeigoer die de gebeurtenis in het Engels livestreamde op Facebook. Toen hij zei dat het doel van deze wake was om de onverantwoordelijkheid van de Chinese regering te veroordelen, kwam een Chinese dame naar hem toe en klaagde dat ze haar regering te schande maakten. De Oeigoerse demonstrant vertelde de vrouw dat ze vrij was om te vertrekken als de uitspraken haar niet bevielen. De Chinese dame vroeg de demonstrant vervolgens of hij Chinees was, waarop hij antwoordde dat hij dat niet was en dat hij zich zou schamen om Chinees te zijn. De gesprekken werden opgenomen in de live video.

Na de livestream pakte ik de foto’s en ging voor die Oeigoer staan. Twee Chinezen drongen plotseling binnen met hun duidelijk van tevoren voorbereide posters, en riepen in het Chinees tegen de menigte voor hen: “Vertrouw deze Oeigoeren niet! Het zijn moordenaars!”.

Video’s van de confrontatie: https://twitter.com/i/status/1597240665632407553

Hoewel we woedend waren, bleven we staan en deden we alsof we niets gehoord hadden. We waren ons bewust van de enorme media-invloed die de ongeveer 300 mensen die deelnamen aan de wake mogelijk zouden kunnen hebben. Er zouden berichten over dit evenement verschijnen op verschillende sociale media, en we hoopten de Oeigoerse zaak onder de aandacht te brengen.

De Chinese dame hield echter niet op. Ze begon de Oeigoer die live streamde te beledigen, trok aan zijn sjaal terwijl ze schreeuwde dat hij een terrorist en een moordenaar was. Wij riepen toen in het Chinees terug: “Waarom blijf je blaffen als een hond? China is de zieke man van Azië!”. Andere Chinezen stortten zich op ons nadat ze dit hadden gehoord. Ik begon onmiddellijk met live streaming en probeerde hen over te halen.

Ik zei: “Als jullie echt om Oeigoeren geven, waarom hielden jullie dan geen internationale evenementen om op te staan tegen de Chinese regering, toen miljoenen Oeigoeren in de kampen werden opgesloten en onmenselijk werden behandeld? U moet erkennen dat dit Oeigoerse genocide is!” Dat verdeelde de Chinezen op het plein in tweeën, waarbij de ene kant ons steunde, en de andere kant niet.

Het duurde niet lang voordat de Nederlandse politie arriveerde. Zij waren getuige van wat er gebeurde en kwamen de twee die de ruzie begonnen uitzetten. Toen ik thuiskwam van de wake, plaatste ik de gebeurtenis op Twitter. Er waren al berichten op Twitter van Chinezen die hun solidariteit met de Oeigoeren betuigden en hun excuses aanboden. We hebben deze brieven/posts verzameld als bewijs. Aan de andere kant werden er ook veel tweets gepost om ons te vernederen.

Ik kreeg de volgende dag een telefoontje van het Amsterdamse politiebureau en gaf informatie over het protest op de Dam. Ik had ook een persoonlijke ontmoeting met medewerkers van de politie om bewijsmateriaal en video’s te overhandigen en om politiebescherming te vragen voor mijn persoonlijke veiligheid.

Abdurehim Gheni Oeigoer
Abdurehim Gheni is een in Nederland wonende Oeigoerse activist die beroemd is geworden door zijn soloprotesten op de Dam in Amsterdam. Hij geeft ook voorlichting aan toeristen over de realiteit van de Oeigoerse genocide.

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Media, Mensenrechten, Politiek Tags: agressie, bescherming, China, Dam, Nederland, Oeigoeren

Lees ook:

  1. ICT – ‘Tibetanen, Oeigoeren, Hongkongers- een op de Dam’
  2. Dalai Lama tachtig jaar
  3. Nieuwsuur NPO 2 – speciaal item over Tibet
  4. Mensenrechtengroepen  – herdenk de slachtoffers van China

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.