• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Over de Lotus-soetra (1): Inleiding

Over de Lotus-soetra (1): Inleiding

26 december 2022 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

 Inleiding

De boeddhistische leer is moeilijk, heet het. Is dat zo? Of maken we het zelf moeilijk? Kan zomaar. Mijn ervaring is dat veel mensen geneigd zijn om alles wat gemakkelijk is af te wijzen, omdat het véél te simpel is om waar te zijn. Diezelfde mensen lijken alles wat moeilijk is te beschouwen als waar omdat het juist – soms onmenselijk en onbegrijpelijk – moeilijk is. “Waarom simpel doen als het moeilijk kan”, luidt het motto van de meesten. Best sneu, eigenlijk.

Onder boeddhisten geldt de Saddharma poendarika soetra (Sanskriet) als de soetra die alle andere overtreft. Anders gezegd: de Lotus-soetra is de beste. In ieder geval in het buitenland. Ik zeg dat laatste, omdat ik tot op heden nog geen complete Nederlandse vertaling ben tegengekomen.

De Lotus- soetra dus. Deze soetra legt er de nadruk op dat er in het boeddhisme slechts één enkel voertuig is (ekajana) inplaats van twee, een klein voertuig (hinajana) en een groot voertuig (mahajana). En met voertuigen worden hier geen auto’s, fietsen, treinen of wat ook bedoeld, maar methoden om tot de werkelijkheid van Boeddha te komen. De Lotus soetra zegt: er is maar één methode! Alleen kun je die op ongelooflijk veel manieren uitleggen, toelichten, duidelijk maken en communiceren.

De Lotus-soetra heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van het boeddhisme in China, voor het via Korea in de zevende eeuw van onze jaartelling naar Japan verhuisde en daar als myōhō renge kyō bekend werd. Volgens sommigen is de beschaving in Japan pas echt op gang gekomen door het toepassen van de Lotus soetra. Daar hebben de  de volgende grote leraren (daishi) zeker aan bijgedragen: Saitsjo (767-822, stichter van de T’ien t’ai sekte), Dogen (1200-1253, stichter van de Soto sekte / Soto Zen school) en Nitsjiren (1222-1282, stichter van de Nitsjiren sekte). Het woord sekte staat hier niet zozeer voor een eng clubje godsdienstfanatici, maar gewoon voor ‘groepering’ of groep mensen die een bepaalde leer volgen onder leiding van een leraar.

Nu, een kleine 800 jaar na Dogen en Nitsjiren leren we ook in Nederland dat de Lotus-soetra staat voor het hebben van eerbied voor elkaar, voor zelfvervolmaking en voor vrede. Wanneer je dat humanistisch vindt, geef ik je gelijk. Door de lessen van de Lotus-soetra in praktijk te brengen, doe je niet alleen jezelf een plezier, maar werk je concreet mee aan de ontwikkeling van een betere wereld, voor iedereen.

Voor de eigenlijke Lotus-soetra komt eerst de ‘Soetra van ontelbare betekenissen’ en na de Lotus-soetra komt de ‘Soetra over de lotusbloem van de wonderbaarlijke wet‘. Deze drie vormen samen de zogenoemde ‘drievoudige Lotus-soetra’. Duidelijk moge zijn dat ze bij elkaar horen. De eerste soetra kun je namelijk beschouwen als een inleiding en de laatste als een epiloog. In zijn eigen bergrede (de Soetra van ontelbare betekenissen) op Gierentop (de berg Grdhrakoeta), verkondigde de Boeddha dat hij zijn toehoorders de volledige waarheid zou leren. Nu mogen ontelbare betekenissen inderdaad ontelbaar veel betekenissen lijken, maar ieder van die ontelbare betekenissen leidt naar de wet van vormloosheid. Je vindt dat terug in de bekende Zen-uitspraak: “vorm is leegte, leegte is vorm.” En om dat goed te verstaan… dáár heb je dan weer de Lotus soetra voor nodig.

Ik zal de serie artikelen over de Lotus soetra in 2023 beginnen met een beschouwing op de ‘Soetra van ontelbare betekenissen’. De rest van het jaar zien we wel hoe het loopt.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: China, Japan, Korea, Lotus Soetra

Lees ook:

  1. Dharma en democratie
  2. Portret van een moordenaar
  3. De brug tussen China en Japan
  4. Zen en Reine Land boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.