• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een nonnenklooster in Pyin Oo Lwin

Een nonnenklooster in Pyin Oo Lwin

5 september 2022 door gastauteur

Het volgende verslag werd gedeeld door een plaatselijk teamlid van Insight Myanmar die een update geeft van een nonnenklooster in Pyin Oo Lwin. Dit nonnenklooster is vooral belast met de zorg voor nonnen (kinderen) uit etnische regio’s van Myanmar (Birma), die meestal meer ontberingen ondergaan dan anderen.

Nonnenkloosters fungeren in Myanmar vaak ook als wezenhuizen en scholen omdat er nauwelijks een sociale structuur bestaat hiervoor. Het is een verwoestende momentopname van hoe moeilijk de militaire staatsgreep het leven heeft gemaakt voor alle inwoners van Myanmar. En hoe moeilijk de monniken het ook hebben gehad, de nonnen moeten met nog minder rondkomen, omdat zij gewoonlijk minder giften ontvangen van de lekengemeenschap.

Vanmorgen ontving ik een bericht van een plaatselijke bewoonster van een dorp in Pyin Oo Lwin Township. Zij schreef mij een tekst waarin zij mij informeerde over een nonnenklooster in een heuvelachtig gebied waar de jonge etnische nonnen worden opgevangen en dat dringend behoefte heeft aan aalmoes-voedsel. Hij schreef me het volgende:

‘Vandaag ben ik de heuvels in gegaan om een overzicht te krijgen van het hele gebied. Het uitzicht is heel duidelijk en zichtbaar vanuit ons huis. De hoofdzuster is in de zeventig. Zij trad de Sāsanā in samen met haar twee dochters. Twee van hen zijn afgestudeerd in boeddhistische studies. Zij en haar dochters hebben afstand gedaan van hun rijkdom om te zorgen voor de etnische jonge kinderen van wie de ouders hen vroegen om op de kinderen te passen. Sommigen waren 3 jaar oud. Hun ouders zouden nooit terugkomen vanwege hun armoede (sommigen gingen naar China om te werken, maar er kwam geen nieuws meer van hen terug naar hun familieleden) en vanwege enkele gewapende conflicten in de afgelegen etnische gebieden.

Het nonnenklooster werd 4 jaar geleden opgericht. Er zijn 48 nonnen en 5 kleine jongens. Afgezien van klas 7 en 8, krijgen de kleine nonnen les in die kloosterschool. Na groep 8 gaan ze naar de Boeddhistische Literatuur School. We zagen een paar jonge nonnen van 5 jaar oud.

Een groep van vijf volwassen nonnen gaat om de beurt twee dagen per week de stad in om rijst en andere offergaven te verzamelen. Omdat het deze dagen meestal regent in Pyin Oo Lwin in het Shan gebergte, worden de jonge nonnen nat en lopen ze rond in de regen om het voedsel voor de jongere nonnen te verzamelen. Soms kunnen ze beschutting vinden tegen de regen omdat sommige leken hen uitnodigen om een tijdje in hun huis te blijven. Soms, kunnen ze dat niet. Ja, het is waar. Elke keer zien we ze in verbleekte, vuile, en zelfs gescheurde nonnen gewaden. Ze kunnen niet eens nieuwe nonnen gewaden kopen.

Bovendien hebben ze het tegenwoordig steeds moeilijker om aan aalmoes-rijst te komen, omdat de prijzen van alles omhoog schieten. Een non van 16-17 jaar zei: “Vroeger kregen we rond het middaguur genoeg te eten en konden we rond 13.00 of 14.00 uur teruggaan. Nu kunnen we dat niet meer. We moeten nog steeds rondgaan voor de jongeren. De huizen die vroeger om de twee dagen rijst aanboden, zijn jammer genoeg gesloten; ze komen nauwelijks naar buiten om te offeren, omdat ze ook lijden. Soms staat de deur open, maar er staat niemand voor de deur, die op ons wacht om ons te offeren.’

Dit gaat over het nonnenklooster vanwaar de kleine nonnen afkomstig zijn uit verschillende delen, Lashio, Naypyidaw, en andere verre steden. Het zijn Lahu, Lisuu, Karen, en Bumezen. De hoofdzuster zucht: ‘Als het land in de duisternis valt, vervaagt het licht van de Sāsanā. Ik geloof echter in de kracht van de Sāsanā en dat de Beschermde Deva’s ons niet zullen  verwaarlozen.’

Meer over deze en andere nonnen in Birma en hulp die u als lezer kunt bieden https://insightmyanmar.org/blog/2022/9/4/a-nunnery-in-pyin-oo-lwin

Bron ven. Vimala

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Natuur, Onderwijs, Theravada, Voedsel Tags: Insight Myanmar, nonnenklooster in Pyin Oo Lwin

Lees ook:

  1. De kracht van ecologisch samenwerken
  2. Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’
  3. Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
  4. Thuiskomen in het Levensweb (2 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.