• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De verrassende evolutionaire voordelen van het celibaat

De verrassende evolutionaire voordelen van het celibaat

22 juni 2022 door gastauteur

Waarom zou iemand lid worden van een instelling die hem de mogelijkheid van een gezinsleven ontneemt en verplicht celibatair te zijn? Voortplanting is tenslotte de kern van de evolutie die ons heeft gevormd. Toch eisen veel religieuze instellingen over de hele wereld precies dit. Door deze praktijk vragen antropologen zich af hoe het celibaat überhaupt kon ontstaan.

Sommigen hebben gesuggereerd dat praktijken die voor individuen belangrijk  zijn, zoals nooit kinderen krijgen, toch kunnen ontstaan wanneer mensen zich blindelings conformeren aan normen die een groep ten goede komen – samenwerking is immers een andere hoeksteen van de menselijke evolutie. Anderen hebben betoogd dat mensen uiteindelijk religieuze (of andere) instellingen oprichten omdat dat hun eigen egoïstische of familiebelangen dient, en degenen die daar niet aan meedoen afwijzen.

Een nieuwe studie door Ruth Mace – hoogleraar antropologie, UCL en Alberto Micheletti, wetenschappelijk onderzoeker, UCL, gepubliceerd in Royal Society Proceedings en uitgevoerd in West-China, pakt deze fundamentele vraag aan door het levenslange religieuze celibaat in Tibetaanse boeddhistische kloosters te bestuderen.

Tot voor kort was het gebruikelijk dat sommige Tibetaanse families een van hun jonge zonen naar het plaatselijke klooster stuurden om daar een levenslange celibataire monnik te worden. In het verleden werd tot één op de zeven jongens monnik. Families haalden meestal religieuze motieven aan om een monnik in de familie te hebben. Maar speelden economische en reproductieve overwegingen ook een rol?

De onderzoekers ondervroegen met medewerkers van de Lanzhou Universiteit in China 530 gezinnen in 21 dorpen in het oostelijk deel van het Tibetaanse plateau, in de provincie Gansu, ondervraagd. Zij reconstrueerden familiegenealogieën en verzamelden informatie over de familiegeschiedenis van elke persoon en of een van hun familieleden monnik was.

Deze dorpen worden bewoond door patriarchale Amdo Tibetanen die kuddes yaks en geiten hoeden, en kleine stukjes land bewerken. Rijkdom wordt in deze gemeenschappen over het algemeen via de mannelijke lijn doorgegeven.

Zij ontdekten dat mannen met een broer die monnik was, rijker waren en meer yaks bezaten. Maar er was weinig of geen voordeel voor zusters van monniken. Dat komt waarschijnlijk doordat broers concurreren om ouderlijke middelen, land en vee. Aangezien monniken geen eigendom mogen bezitten, maken de ouders een einde aan dit broederlijke conflict door een van hun zonen naar het klooster te sturen. Eerstgeboren zonen erven over het algemeen het ouderlijk huishouden, terwijl monniken meestal tweede of later geboren zonen zijn.

Verrassend genoeg vonden ze ook dat mannen met een monniksbroeder meer kinderen hadden dan mannen met niet-gezelbroeders; en hun echtgenotes hadden de neiging op jongere leeftijd kinderen te krijgen. Grootouders met een monnikszoon hadden ook meer kleinkinderen, omdat hun niet-celibataire zonen minder of geen concurrentie ondervonden van hun broers. De praktijk om een zoon naar het klooster te sturen is dus verre van kostbaar voor een ouder, maar strookt met de reproductieve belangen van een ouder.

Een wiskundig model van het celibaat

Dit wijst erop dat het celibaat door natuurlijke selectie kan evolueren. Om meer te weten te komen over de details van hoe dit gebeurt, hebben de onderzoekers een wiskundig model gebouwd van de evolutie van het celibaat, waarbij ze de gevolgen hebben bestudeerd van het monnik worden op de evolutionaire fitheid van een man, op die van zijn broers en op die van de andere leden van het dorp. Ze hebben zowel het geval gemodelleerd waarin de beslissing om een jongen naar een klooster te sturen door de ouders wordt genomen, zoals het geval lijkt te zijn in onze veldstudie, als het geval waarin een jongen zijn eigen beslissing neemt.

Monniken die vrijgezel blijven, betekent dat er minder mannen in het dorp zijn die meedingen naar een huwelijk met een vrouw. Maar hoewel alle mannen in het dorp er baat bij hebben als een van hen monnik wordt, bevordert de beslissing van de monnik niet zijn eigen genetische geschiktheid. Daarom zou het celibaat niet moeten evolueren.

Die situatie verandert echter als het hebben van een broer die monnik is mannen rijker maakt en daardoor meer concurrerend op de huwelijksmarkt. Het religieus celibaat kan nu evolueren door natuurlijke selectie omdat, terwijl de monnik geen kinderen krijgt, hij zijn broers helpt om er meer te krijgen. Maar belangrijk is dat als de keuze om monnik te worden aan de jongen zelf wordt overgelaten, het waarschijnlijk zeldzaam zal blijven – vanuit een individueel perspectief is het niet erg voordelig.

In het model laten de onderzoekers zien dat het celibaat alleen veel gebruikelijker wordt als het de ouders zijn die beslissen dat het moet gebeuren. Ouders worden beter van al hun kinderen, dus zullen ze er een naar het klooster sturen, zolang er een voordeel is voor de anderen. Het feit dat jongens op jonge leeftijd naar het klooster werden gestuurd, met veel feestelijkheden, en met schande werden geconfronteerd als zij hun rol later opgaven, wijst op een culturele praktijk die door de belangen van de ouders werd gevormd.

Dit model zou mogelijk ook de evolutie van andere vormen van ouderlijk favoritisme in andere culturele contexten kunnen verduidelijken – zelfs kindermoord. En een soortgelijk kader zou kunnen verklaren waarom vrouwelijke celibatairen (nonnen) zeldzaam zijn in patriarchale samenlevingen zoals Tibet, maar wellicht vaker voorkomen in samenlevingen waar vrouwen meer met elkaar concurreren – bijvoorbeeld waar zij meer erfrecht hebben (zoals in delen van Europa).

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Economie, Geluk, Opmerkelijk, Tibetaans boeddhisme Tags: celibaat, gezin, kinderen, monniken, rijkdom

Lees ook:

  1. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  2. Bhutan – Waarom worden kleine jongens boeddhistische monnik?
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …ze verkloten je, je pa en ma
  4. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.