• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Coronacrisis vanuit een boeddhistisch perspectief

Coronacrisis vanuit een boeddhistisch perspectief

29 januari 2022 door gastauteur

Tijdens een dharmales kwam de volgende vraag ter sprake: ‘Hoe zou een inzicht vanuit boeddhistisch filosofisch perspectief eruitzien dat kan bijdragen aan het gesprek over verlichting van de huidige coronacrisis?’ Hier is door onze groep in samenspraak met onze dharmadocent  intensief aan gewerkt met het volgende resultaat:

Deze vraag wordt in het onderstaande voorbeeld onderzocht in het licht van het aanvaarden van de consequenties van het persoonlijk handelen, waarbij de uiteindelijke keuze wordt geplaatst in een groter verband. De onderliggende motivatie om zich wel of niet te laten vaccineren kan heel verschillend zijn. Boeddhistisch filosofisch gezien zouden als extreme standpunten gesteld kunnen worden: zou het kunnen zijn dat de hang naar het leven zo intens is dat vaccinatie niet snel genoeg kan gebeuren óf de wanhoop in het leven zo groot is dat het krijgen van corona een manier is om mogelijk uit het leven te stappen? Met in het midden de altruïstische motivatie: jezelf én de ander geen schade toebrengen.

Iedereen vindt er iets van en heeft een mening. Het boeddhisme heeft geen mening.  In het boeddhisme gaat het niet om een mening te vormen, het gaat over de realiteit in het hier en nu. Er is slechts de vraag: kan mijn keuze mijzelf én een ander schade berokkenen en neem ik de verantwoordelijkheid voor mijn keuze? Deze vraag kan natuurlijk ook bij iedere andere keuze in het dagelijks leven gesteld worden. En is zo een prachtige oefening voor het trainen van de geest.

Belangrijke uitgangspunten: iedereen is vrij te kiezen om wel of niet gevaccineerd te worden. De keuze om wel of niet te vaccineren is dus niet het argument waar het om gaat. Wel nog even ter verduidelijking: iedereen heeft bij besmetting recht op een IC-bed. Wetenschappelijk is vastgesteld dat vaccinatie een hoge graad van bescherming biedt tegen ziekenhuis- en IC-opname. Ook een besmetting met het coronavirus bouwt bescherming op tegen ernstig ziek worden. Deze bescherming is voor ongevaccineerden, die geen corona gehad hebben, wetenschappelijk gezien niet of in veel mindere mate aanwezig.

De huidige coronacrisis ontstaat door een mogelijk tekort aan IC-bedden in samenhang met een tekort aan zorgpersoneel. Iedere keuze heeft consequenties, persoonlijk en voor de omgeving. Zoals in de leer van de Boeddha uiteengezet wordt: alles is leeg van een inherent bestaan, alles is onderling verbonden en continu aan verandering onderhevig; de realiteit.  Door de onderlinge verbondenheid kan de keuze van een persoon om zich niet te laten vaccineren tot gevolg hebben dat er een plaats op de IC vanwege corona ingenomen wordt waardoor deze niet kan worden ingenomen door iemand die anderszins de IC nodig zou hebben om het leven te redden. Het onder ogen zien van het feit, dat iemand anders zou kunnen sterven door deze bewust gemaakte keuze, zou een ongevaccineerde kunnen doen besluiten de volledige verantwoordelijkheid voor zijn keuze zelf te dragen. Indachtig de vraag, bij welke keuze zal ik mijzelf én de ander geen schade berokkenen zou, als ik toch ernstig corona-ziek wordt, het antwoord kunnen zijn: geen plaats op de IC innemen. Of de beginkeuze heroverwegen. Binnen de boeddhistische filosofie vertegenwoordigt het nemen van verantwoordelijkheid tegenover zichzelf én de ander de ethiek; het resultaat van alle dharma.

Tekst leden van de dharmagroep Stichting Bodhisattva

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: beslissing, corona, ethiek, IC, leven redden, plaats innemen, schade berokkenen, vaccinatie

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 314 – verontrust
  2. Het jaar 2021 – dag 76 – codeling
  3. Boeddhistisch Bhutan – bijna alle burgers die daarvoor in aanmerking komen gevaccineerd tegen corona
  4. RIVM – vier op de vijf coronapatiënten op ic niet gevaccineerd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Fleur de Vries zegt

    29 januari 2022 om 19:30

    In de twee jaar dat Corona onder ons is ben ik 8 mensen verloren. Vijf mensen aan kanker, 1 aan een bacteriële infectie en 2 aan suïcide. Mijn zusje van 39 is bijna terminaal, na 24 jaar vechten.

    Geen oordeel hebben gedurende deze mentale kramp werkt alleen als niemand een oordeel heeft. Ik oordeel niet over het doodgaan, toch wordt me verweten dat ik niet voldoende doe. Ik wil blijven geven, maar de lagere energie blijft me vertellen dat ik tekortschiet. Mijn ego floreert in deze pandemie.

    Uit dit artikel haal ik voornamelijk weer een mening. Dit is niet wat ik hoop te horen. Ik ben geen anti- vaxxer (gaan we weer wat betreft ego en maatschappelijk verlangen om te verduidelijken).
    Ik lees liever hoe het boeddhisme omgaat met ego. Want als we dat niveau niet bereiken is boeddhisme alleen maar een voedingsbodem voor je bewuste zelf.
    Oordeel nooit, want het laatste oordeel is een reflectie van jezelf.

  2. Rob de Klerk zegt

    30 januari 2022 om 08:59

    Dag Fleur,
    Wat een heftige gebeurtenissen hebben er in de laatste jaren in jouw bestaan plaats gevonden.
    In jouw reactie lees ik een paar vragen die mij ook bezig houden:
    1. Kunnen wij waarnemen zonder oordeel of is waarnemen (ook) oordelen?
    2. Kan je ‘energie’ onderverdelen in lager en hoger (als je niet wilt oordelen)?
    3. Welke realiteit heeft het ego? (zou je kunnen zeggen: “zonder oordeel geen ego?”)
    4. Als het Boeddhisme ‘omgaat met het ego’ en daar antwoord op heeft is dat dan ook jouw antwoord?
    5. Iedere georganiseerde beleving is – denk ik – een voedingsbodem voor je ‘bewuste’ zelf.
    6. Bestaat er ook een onbewust zelf?
    Elk van bovenstaande vragen is door beantwoording ervan (met woorden) een bouwsteen voor je ego.
    Maar het bezig zijn ermee kan heel wat teweeg brengen.
    Moedig voorwaarts.

  3. François la Poutré zegt

    30 januari 2022 om 13:15

    Het lijkt alsof in de dharmales het uitgangspunt is geweest dat het onderling verbonden “alles” zich uitsluitend binnen de Nederlandse landsgrenzen bevindt. Wetenschappelijk is er ook concensus over dat wereldwijd inenten noodzakelijk is om de kans op nieuwe varianten te verkleinen. Zoals wie zich niet vaccineert onder ogen moet zien dat hij IC-opname wellicht had kunnen voorkomen, moet wie zich wél vaccineert onder ogen zien dat daarmee elders in de wereld iemand een vaccinatie onthouden wordt. Er zijn nog niet genoeg vaccins, dus wereldwijd risicogroepen vaccineren is op wereldschaal gezien beter dan in Nederland iedereen vaccineren en in Afrika bijna niemand. Het onder ogen zien van het feit dat elders op de wereld mensen sterven door de welbewuste keuze om hier een (booster)prik te nemen zou een rol moeten spelen bij het besluit om je al dan niet te laten vaccineren.

  4. G.J. Smeets zegt

    30 januari 2022 om 13:36

    Wat mij opvalt in dit stuk van de dharmagroep Stichting Bodhisattva is dat “onze groep in samenspraak met onze dharmadocent” niet gewoon zegt dat ze het niet weten, net zoals ieder ander. Is dat nou zo moeilijk? Wat ik in het stuk ronduit dom, ongeïformeerd en kwalijk vind is deze suggestieve passage:

    “Boeddhistisch filosofisch gezien zouden als extreme standpunten gesteld kunnen worden: zou het kunnen zijn dat de hang naar het leven zo intens is dat vaccinatie niet snel genoeg kan gebeuren óf de wanhoop in het leven zo groot is dat het krijgen van corona een manier is om mogelijk uit het leven te stappen?”

    Tja, daar had de dharmadocent (wie is dat?) wel zijn redactionele rode potlood mogen hanteren in samenspraak met de groep. Ik kan me niet voorstellen dat er niemand in ‘de groep’ was die bezwaar maakte tegen de suggestie dat corona-infectie een optie is om ‘eruit’ te stappen.

    Het stuk eindigt met de opmerking dat persoonlijke verantwoordelijkheid de essentie is van boeddhistische ethiek. Tja, voor zover ik het begrijp komt boeddhistische ethiek neer op leren leven met dingen waar je helemaal geen zeggenschap of verantwoordelijkheid over hebt.

    Overigens: pet af voor dit stuk in de poging om van de pandemie boeddhistisch iets te bakken. Wat mij betreft is het een ingevallen flensje in de pan. Waarvan acte.

  5. Bart zegt

    30 januari 2022 om 20:22

    Ik ken iemand die niet gevaccineerd is, op de ic is gekomen en overleden.

    Ik ken een jonge, gezonde levenslustige vrouw die zich heeft laten vaccineren om anderen te beschermen. Ze heeft door de vaccinatie een herseninfarct gekregen en is nu eenzijdig verlamd..

    Wat is wijsheid? Laat iedereen dat gewoon voor zichzelf bepalen ipv de zoveelste discussie uit te lokken onder een zogenaamd boeddhistisch perspectief.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.