• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Groot-China Boeddhisme: Lessen van een ter ziele gegane religieuze beweging

Groot-China Boeddhisme: Lessen van een ter ziele gegane religieuze beweging

10 november 2021 door gastauteur

Het verhaal van een uitgestorven groepering, ook wel de ‘Drie Perioden van Pudu’ genoemd, wordt onderwezen aan degenen die belast zijn met de bestrijding van ‘sekten’ in China. Maar waarom is het nog relevant?

door Massimo Introvigne

In november 2021 werd het verhaal van een nieuwe religieuze beweging die niet meer bestaat, het Groot-Chinees Boeddhisme (大中华佛国), opgenomen in het materiaal dat degenen die in China xie jiao bestrijden, moeten bestuderen. De Chinese machinerie die religieuze groeperingen bestrijdt die als xie jiao (soms vertaald als ‘kwade sekten’, terwijl een betere vertaling ‘heterodoxe leer’ zou zijn) verboden zijn, kan niet vergeleken worden met de anti-sekte bewegingen in het Westen, zelfs niet met de anti-sekte agentschappen van de overheid die in Frankrijk en elders bestaan. In China zijn bij de anti-xie-jiao inspanningen tienduizenden mensen betrokken, die in alle provincies, steden en gemeenten werkzaam zijn.

Het verhaal van het Groot-Chinees Boeddhisme wordt waarschijnlijk als relevant beschouwd omdat de groep vertoonde wat in een traditie die teruggaat tot het keizerlijk China en de Middeleeuwen wordt beschouwd als een hoofdkenmerk en zelfs een stereotiep kenmerk van de xie jiao: zij staan vijandig tegenover de regering en men kan vermoeden dat hun uiteindelijke doel is de legitieme autoriteiten te vervangen door hun leiders.

Het gebied rond de stad Xiangtan, in de provincie Hunan, is van oudsher rijk aan verlossingsgezelschappen en heilssektes. Tijdens het bewind van de Keizer Guangxu (1875-1908) richtte een landheer uit de omgeving van Xiangtan, Shi Zengshun (石振顺), een beweging op die de ‘Drie Periodes van Pudu’ werd genoemd, een Taoïstisch concept dat ‘Universele Verlossing’ betekent. Dit was de beweging die later het ‘Groot-China-Boeddhisme’ zou gaan heten. Shi beweerde dat de derde of laatste fase van de Universele Verlossing aanstaande was, en produceerde een nieuw heilig geschrift genaamd ‘15 Hoofdstukken over de Geschiedenis van Pudu in Zijn Derde Fase’ (三期普渡历史大概十五章).

Shi Zengshun beweerde ook een levende Boeddha te zijn, en verzamelde duizenden volgelingen in Hunan en nabijgelegen provincies. Na zijn dood werd Shi Zengshun opgevolgd door zijn zoon Shi Huaizhen (石怀珍), die op zijn beurt werd opgevolgd door zijn eigen zoon, Shi Dingwu (石顶武).

Het was met Shi Dingwu (1924-1953) dat het verhaal van het Groot-Chinees Boeddhisme begint te interageren met de grotere politieke gebeurtenissen. Shi Dingwu was een bekwaam organisator, en slaagde erin zo’n 30.000 volgelingen te verzamelen, waardoor de beweging zich uitbreidde naar verschillende Chinese provincies. Volgens Chinese historici sloot hij zich ook nauw aan bij de Kuomintang en verzette hij zich tegen de Chinese Communistische Partij (CCP). In feite beweren CCP-bronnen dat leidende figuren van het Kuomintang-leger en de inlichtingendiensten lid werden van de ‘Drie Tijdperken van Pudu’.

Om politieke redenen of vanwege zijn charisma slaagde Shi Dingwu erin een indrukwekkende organisatie op te bouwen, met een prachtig hoofdkwartier in Paitou Township, bij Xiangtan, en andere ‘paleizen’ in Changsha en Zhuzhou, ook in de provincie Hunan, en elders. De Kuomintang registreerde de ‘Drie Perioden van Pudu’ als een liefdadigheidsorganisatie, maar Shi had meer grootse projecten.

Shi riep zichzelf uit tot de nieuwe keizer van China, wat zowel een mystieke titel was, die de komst van de derde periode van Universele Verlossing aangaf, als een politieke. Shi regeerde vanuit zijn keizerlijk paleis in de stad Paitou, met zijn koningin en drie concubines, organiseerde een regering met ministers en departementen, hees een keizerlijke vlag, riep zichzelf uit tot hoofd van het ‘Groot-China Boeddhisme’, de nieuwe naam van zijn beweging, en organiseerde een leger onder het bevel van zijn volgeling Zhang Qifang (张启方).

Het leger van het Groot-Chinees Boeddhistisch Koninkrijk vocht in 1949 samen met de Kuomintang tegen de communisten, voordat Xiangtan in augustus 1949 in handen viel van het Volksbevrijdingsleger (PLA). Daarna bleven de volgelingen van Shi Dingfu de PLA in Hunan bestoken met guerrilla-oorlogen, die duurden tot de winter van 1952, toen een militaire operatie van de PLA leidde tot de gevangenneming van de laatste partizanen en van een belangrijk wapenarsenaal. Shi en zijn koningin ontsnapten, en stonden volgens CCP-bronnen op het punt naar het buitenland te vluchten, toen zij in juni 1953 werden gearresteerd.

In de winter van 1953 werd Shi Dingwu geëxecuteerd tijdens een openbare veroordelingsbijeenkomst in aanwezigheid van meer dan 10.000 mensen in Yisuhe town, Xiangtan county, provincie Hunan. De meeste gearresteerde volgelingen ondertekenden een brief van berouw en werden na een periode van heropvoeding naar huis gestuurd.

Sommigen bleven echter clandestien bijeenkomen, en slaagden er zelfs in de Culturele Revolutie te overleven. Onder degenen die naar verluidt waren ‘heropgevoed’ was de voormalige ‘eerste minister’ van Shi Dingfu’s Groot-Chinees Boeddhistisch Koninkrijk, Li Pirui (李丕瑞). In 1966 beweerde Li dat hij een droom had ontvangen die hem vroeg het Groot-Chinees Boeddhisme te reorganiseren, maar het tijdstip was politiek niet gunstig, omdat het samenviel met het begin van de Culturele Revolutie. Niettemin reorganiseerde Li een levensvatbaar netwerk van toegewijden in Hunan en nabijgelegen provincies.

Toen de Culturele Revolutie eindigde, geloofde Li dat de tijd gekomen was om de beweging publiekelijk te herstellen, en hij ging naar de Paitou Township waar de zoon van Shi Dingwu, Shi Jinxin (石金鑫), nog steeds woonde. Li regelde het huwelijk van Shi Jinxin met Zhong Yuexiang (锺月香), de dochter van een oude medewerker van Shi Dingwu, genaamd Zhong Yuanren (钟源仁). Het huwelijk werd gevierd op 25 oktober 1981, en volgelingen knielden voor Shi Jinxin, hem erkennend als de nieuwe leider van het Groot-Chinees Boeddhistisch Koninkrijk.

Op 21 oktober 1983 werd Shi Jinxin officieel erkend als keizer en benoemde hij drie eerste ministers, Li Pirui, Li Zhenren (李臻仁), en Zeng Guangbo (曾广波). Hij reorganiseerde ook het leger van het Groot-Chinees Boeddhistisch Koninkrijk, hoewel het niet over echte militaire capaciteiten beschikte.

Buiten medeweten van Shi en Li, had de Openbare Veiligheid de beweging al sinds 1979 opgemerkt en geïnfiltreerd. Op de ochtend van 23 december 1983 werd Li Zhenren gearresteerd door de politie in Hongyuan township, Liling county, provincie Hunan. Vervolgens werd Li Pirui gearresteerd in het dorp Qingtanqiao, Huangsha township, en Shi Jinxin werd gearresteerd in het district Liling. Honderden andere leiders en leden werden ook gearresteerd.

In 1984 liet het Volkscuratoraat van de stad Zhuzhou 19 leiders van de beweging voor de rechter brengen. In mei 1985 veroordeelde het Hoge Volksgerechtshof van Zhuzhou-stad Li Pirui en Li Zhenren ter dood, en zij werden in hetzelfde jaar geëxecuteerd. Shi Jinxin, Zeng Guangbo en anderen ontsnapten aan de doodstraf, omdat men van mening was dat zij door Li Pirui waren gemanipuleerd en moesten worden heropgevoed. Hoewel geruchten over een wederopleving van het Groot-Chinees Boeddhisme regelmatig de kop opsteken, was de beweging in feite uitgeroeid.

Waarom is deze zaak opgenomen onder de zaken die degenen die tegenwoordig xie jiao bestrijden geacht worden te bestuderen? Enerzijds wordt het voorgesteld als een succesvol voorbeeld van hoe een xie jiao vernietigd kan worden door erin te infiltreren en alle leiders te arresteren. Aan de andere kant wordt het voorgesteld als bewijs dat xie jiao als uiteindelijk doel hebben de legitieme politieke leiders van het land te vervangen. Vanaf de Middeleeuwen zijn leiders van groepen die vervolgd werden als xie jiao (een label dat voor het eerst gebruikt werd in de 7e eeuw n.C.) er altijd van beschuldigd te hebben geprobeerd zichzelf tot keizer uit te roepen – en sommigen deden dat ook.

Het verhaal van het Groot-Chinees Boeddhisme opnieuw bekijken is zowel propaganda, bedoeld om te bewijzen dat xie jiao subversief (en enigszins belachelijk) zijn, als een les over hoe de CCP ze met succes kan bestrijden. Grotere groepen hebben echter bewezen veerkrachtiger te zijn. En de manier waarop het verhaal verteld wordt bevestigt dat geweld en executies door de CCP nog steeds beschouwd worden als de beste middelen om het ‘probleem’ van illegale religie aan te pakken.

Massimo Introvigne (geboren 14 juni 1955 te Rome) is een Italiaans godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Centrum voor Studies over Nieuwe Religies (CESNUR), een internationaal netwerk van wetenschappers die nieuwe religieuze bewegingen bestuderen. Introvigne is auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de voornaamste auteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van de religies in Italië). Hij is lid van de redactieraad van het Interdisciplinary Journal of Research on Religion en van de raad van bestuur van Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij ‘Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies’ van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Waarnemingscentrum voor godsdienstvrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om problemen inzake godsdienstvrijheid op wereldschaal te monitoren.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/greater-china-buddhism/

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten Tags: CCP, China, godsdienstvrijheid, PLA

Lees ook:

  1. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  2. Cao’an Manicheïsche tempel onderworpen aan ‘sinicisering’
  3. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
  4. Chinese boeddhisten nemen in India deel aan chanting Tripitaka

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.