• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Edel – verhalen

Edel – verhalen

6 oktober 2021 door Edel Maex

In de hymne van Rahulabhadra spreken we Prajnaparamita aan als een jij. We personifiëren haar.

Personificatie wil zeggen dat levenloze dingen of abstracties worden voorgesteld als levende wezens. We doen dit heel vaak, zelfs als we zeggen ‘de zon komt op’ personifiëren we haar. In werkelijkheid doet de zon helemaal niets. Een verwante term is antropomorfisme, menselijke eigenschappen en intenties worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens. De Britse woordkunstenaar en fantasy auteur, Terry Pratchett, doet het dubbel op en spreekt graag over antropomorfe personificatie. In zijn fantasiewereld, de Discworld (inderdaad, een platte schijf), speelt hij ongegeneerd met wetenschappelijke, filosofische, maatschappelijke en ethische thema’s, door ze in een menselijke gedaante te personifiëren.

Uiteraard in de gedaante van een skelet, met een zwarte kapmantel en een zeis. Hij rijdt op een wit paard, Binky. Voorheen was ook zijn paard een skelet, maar daar is hij van afgestapt omdat het te vaak uiteen viel. De Dood is een zachtaardige man die mateloos verontwaardigd kan zijn door onrecht, bij voorbeeld als hij in een waterput een nest door mensen verdronken katjes aantreft. Hij heeft ook een kleindochter, Susan.

Een van de leuke dingen aan de Discworld is dat er na de dood precies datgene gebeurt waar je voorheen in geloofde. De abt van een klooster moet tegen heug en meug voor de tachtigste keer reïncarneren. Een barbaar gaat naar een soort walhalla, zoals hij het zich altijd al voorgesteld had. Een van de zeldzame momenten waar de Dood in verwarring komt is als hij de ziel komt ophalen van iemand die blijkt daar zijn hele leven nooit over nagedacht te hebben. Zelf is de Dood natuurlijk onsterfelijk.

Niemand gelooft aan het bestaan van de Dood in deze gedaante, maar niemand twijfelt aan het bestaan van de dood. Die ambivalentie speelt Pratchett meesterlijk en met een groot gevoel voor humor uit.

In de wetenschap wordt antropomorfisme gezien als een onzuivere manier van denken, als een denkfout zelfs. Dat belet de bioloog Richard Dawkins niet om zijn bekendste boek ‘The Selfish Gene’ te noemen. Genen zijn stukjes DNA die in onze celkernen gerepliceerd worden en zij hebben geen gevoelens of intenties. Zij kunnen niet egoïstisch of altruïstisch zijn. Dat zijn antropomorfe termen.

Ik raad u aan de TED video te zien waar Susan Blackmore een lezing houdt over genen en memen. Memen zijn stukjes informatie die door onze hersenen gerepliceerd worden. Zij is een fantastische verhalenvertelster. Het moet een feest zijn voor haar kinderen of kleinkinderen als ze ‘Roodkapje en de Wolf’ vertelt. In haar lezing danst en springt ze op het podium en personifieert ze de zelfzuchtige genen en memen die nietsontziend alles doen om zich van onze celkernen en hersenen meester te maken en zich te kunnen vermenigvuldigen. Als zij in haar verhaal de principes van natuurlijke selectie uitlegt vraagt ze aan het publiek: ‘En wat is het mooiste woord in deze zin?’ Ze stelt haar vraag op dezelfde toon waarop ze haar kleinkinderen zou vragen: ‘En wat zei de Boze Wolf toen?’ Het mooiste woord blijkt ‘moeten’ te zijn. Het is griezelig en onontkoombaar. Het publiek kijkt gebiologeerd toe.

Zij doet niet anders dan wat sjamanen en verhalenvertellers in alle culturen altijd al gedaan hebben. Op deze manier zijn de mythen van de mensen verteld en de grote epen als de Mahabharata en de Ilias. Het is science fiction op zijn puurst. Zij voert op zich heel interessante wetenschappelijke concepten op als acteurs in een thriller. Alleen, anders dan Pratchett stelt zij haar verhaal niet voor als fictie maar als wetenschap. Daar begint het schoentje te wringen.

De kracht van personificatie als stijlfiguur is dat ze kan spreken over onze relatie tot het gegeven, over hoe we ons tot het gegeven verhouden. Een gen is een interessant wetenschappelijk concept, maar wat doen we als we het voorstellen als ‘selfish’? Stel je voor een boek met als titel ‘The selfish husband’. (Of ‘The selfish wife’, kies maar.) Het voegt er meteen een emotionele en relationele waarde aan toe. Op zich is daar niets mis mee. Wetenschap zou enkel kleurloze data opleveren als we dat niet deden. Maar de emotionele interpretatie voorstellen als wetenschappelijk feit is een brug te ver.

Personifiëren zit ook in het Aziatische boeddhisme ingebakken. Overal zien we beelden. Toen twee Chinese monniken de Mahakaruna Chan bij ons kwamen bezoeken verbaasden ze zich over de afwezigheid van grote boeddhabeelden. Het semitische verbod op beeldenverering zit er bij ons nog steeds diep in. Maar deze beelden zijn geen afgoden maar personificaties. Dit laat ons toe er ons toe te verhouden.

In China is het een groot feest. Iedereen mag aanschuiven en er een kopje water over gieten. Het lijkt op het eerste zicht ridicuul. Maar het gebaar drukt een relatie van zorg uit. Stel je voor dat we het hoofd van het beeldje ritueel zouden afhakken. Dat zou een heel andere relatie uitdrukken en cultiveren. Stel dat een maffiabaas heel devoot het ritueel van het wassen uitvoert. We zouden dat wellicht schijnheilig vinden. Maar misschien doet het gebaar van zorg hem even aarzelen als hij zijn volgende afrekening plant. Misschien redt het iemands leven.

Welke relatie spreekt uit de hymne van Rahulabhadra als we de wijsheid voorbij alle wijsheid als een jij aanspreken? We begroeten haar en noemen haar ‘een moeder die tot leven baart en voeden blijft en steeds in liefde koestert’. Enkele jaren geleden kreeg ik een ontroerende en voor mij verrassende brief van iemand die de mindfulnesstraining gevolgd had. Ze schreef me dat het haar een ‘moedergevoel’ gegeven had. Ze had een moeilijke harde jeugd gehad, waarin ze veel liefde tekortgekomen was. Bij het mediteren had ze voor de eerste keer in haar leven iets ervaren wat ze omschreef als ‘moedergevoel’. Zonder ooit van Rahulabhadra en zijn hymne gehoord te hebben drukte ze dezelfde intuïtie uit, als ‘een moeder die tot leven baart en voeden blijft en steeds in liefde koestert’. Een diep besef van een jij die ‘verschijnt als liefde, als genade schenkend.’

Dat is wat we cultiveren als we deze tekst zingen en de wijsheid voorbij alle wijsheid als een jij aanspreken: een thuiskomen, een ontdekken van liefde, mededogen, van genade, die leven geeft en koestert. Het is geen fantasie. Het geeft uitdrukking aan wat we ook ontdekken en cultiveren in onze meditatiepraktijk. Het is wat we meenemen naar huis, wat ons helpt om mens te zijn en ons met mededogen te verhouden tot de wereld en de mensen om ons heen.

In een van Pratchetts boeken krijgt een criminele mastermind de opdracht van de Auditors (demonen die het niet kunnen hebben dat mensen tot voelen van emoties in staat zijn) om de ‘Hogfather’ (de lokale versie van de Kerstman of Sinterklaas) te ontvoeren. ‘Want als de Hogfather niet tijdig zijn pakjes aflevert zal de zon nooit meer opkomen’. Het is de aanleiding voor een complexe, hilarische en spannende zoektocht.

Aan het eind, nadat alles goed afgelopen is, ontspint zich een discussie tussen Susan en haar opa de Dood.
‘Waarom heb je hem gered?’ vraagt Susan.
ANDERS ZOU DE ZON NIET MEER OPGEKOMEN ZIJN, antwoordt de Dood, die overigens enkel in hoofdletters spreekt.
‘Kom nou, je verwacht toch niet dat ik dat geloof. Dat is een astronomisch feit.’
DE ZON ZOU NIET MEER OPGEKOMEN ZIJN
‘Wat zou er dan wel gebeurd zijn?’
EEN GROTE GASACHTIGE VUURBAL ZOU DE WERELD VERLICHT HEBBEN, MEER NIET

Als we geen verhalen maken leven we in een universum waar de zon nooit meer opkomt. Dan rest er ons alleen een betekenisloze vuurbal, geen zon die leven geeft of vernietigt, die ons koestert of verschroeit. Met onze verhalen creëren we de wereld waarin we leven. Welke verhalen gaan we maken? Verhalen van een wereld waarin we welkom zijn of verhalen van een wereld die ons ten gronde richt? Verhalen van mensen vol van mededogen of verhalen van meedogenloosheid en grenzeloze hebzucht? Welke bril willen we opzetten? Het is een grote verantwoordelijkheid.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Dharma en filosofie, Edel Maex Tags: Discworld, dood, Edel Maex, hymne, Prajnaparamita, Rahulabhadra, Richard Dawkins, Roodkapje, Susan, Susan Blackmore, Terry Pratchett, Wolf

Lees ook:

  1. Verhalen
  2. Edel Maex: Lof der onzekerheid
  3. Edel Maex – Natuurlijk
  4. Edel Maex – Natuurlijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.