• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Wat iedereen wil

Wat iedereen wil

28 juni 2021 door Dharmapelgrim

Vraag je je wel eens af wie er eigenlijk op erkenning zit te wachten? Of op één of andere bevestiging dat hij of zij bestaat en er op een of andere manier toe doet. Al is het maar een beetje…

Ik denk: vrijwel iedereen, en laat dat ‘vrijwel’ eigenlijk maar weg. Iedereen! Althans, iedereen die ik ken. En omdat ik denk mezelf te kennen, neem ik voetstoots aan dat ik daar ook bij hoor. Iets in mij wil  erkenning en zoekt naar bevestiging.  Iets in mij hunkert naar een bewijsje – hoe klein ook – dat het – dat ‘ik’  – besta(at).

Natuurlijk kan ik doen alsof ik de uitzondering op de regel ben, maar dat zou lezersbedrog zijn. Bedrog ja. Stel dat ik zeg dat ik nooit iemand bedrieg, dan lieg ik dat. En stel dat ik beweer altijd de waarheid te spreken, dan lieg ik dat ook. Iedereen liegt! Zelfs iemand die zwijgt als het graf, liegt, door geen waarheid te spreken. Spreken is zilver, zwijgen is goud? Welke zot heeft dat ooit bedacht? Waarom spreekt iemand? Waarom zwijgt iemand? Waarom spreek of zwijg jij? Vraag je dat eens af. Waarom doe ik het zelf? Omdat ik – als mens erkenning wil; bevestiging zoek, een bewijsje hoop te vinden dat onweerlegbaar aantoont dat ik besta, en er toe doet. Dat doe ik door iets te zeggen of door te zwijgen. Daarom. Ondertussen blijft de enige ware reden waarom ik spreek of zwijg ongeopenbaard. Dát noem ik liegen.

Prins Siddharta Gautama wachtte er op. Jejsoeha ben Josef wachtte er op. En Muḥammad ibn ‘Abdullāh wachtte er op; net als miljarden andere mensen, vroeger en nu. Waarop? Op erkenning, bevestiging en bewijs er als mens toe te doen. Sommigen hebben niet té lang gewacht. Zij spraken of zwegen op zo’n manier dat ze erkenning kregen, hun bestaan bevestigd zagen en bewijzen ontvingen dat ze ertoe deden. Soms was het laatste bewijs dat ze kregen zelfs dodelijk.

Wie mij nu cynisch vindt, mist de clou. Ik ben allesbehalve bitter, gevoelloos sarcastisch, spottend of honds. Prins Siddharta ging onder een boom zitten met het vaste voornemen om pas weer op te staan wanneer hij de ultieme erkenning had gevonden dat hij bestond en er toe deed! Jejsoeha ben Josef riep “Het is Volbracht!” toen hij zijn ultieme erkenning, bestaansbevestiging en ‘jij doet er toe’ bewijs leverde. En Muhammed ibn  ‘Abdullāh liet ons uiteindelijk de Koran na. Hij werd 62 of 63 jaar oud. Rond alles wat deze drie heren zeiden en verzwegen zijn wereldgodsdiensten ontstaan. Ik prijs de voorzienigheid dat dit niet iedereen overkomt, want dan zouden er voortdurend wereldreligies ontstaan, en dat kan uiteraard alleen wanneer andere plaats maken. We zouden om de zoveel seconden een nieuwe religie moeten omarmen. Onbegonnen werk…

Wie zitten er op erkenning te wachten; op bestaansbevestiging of een bewijsje van ertoe te doen? Iedereen! En wie dat ontkent of tegenspreekt, liegt tegen zichzelf. Dat mag. De overgrote meerderheid van de mensheid houdt zichzelf voor de gek, dus niemand hoeft zich te schamen.

Het is als met de plechtige gelofte om alle bewuste wezens te redden; aan alle verlangens een einde te maken; alle Dharma’s te beheersen en om het onbereikbare te bereiken. Om alle bewuste wezens te redden, hoef je ‘slechts’ jezelf te redden. Jij bént immers één met alle bewuste wezens. Het is dús niet: jij én daarnaast ontelbare andere bewuste wezens. Als dat zo zou zijn, is het inderdaad onbegonnen werk. Nee, het gaat alleen om jou. Zodra jij … laat ik het over mezelf hebben…. zodra ik mezelf ten diepste heb gered uit de valkuil waarin ‘ik’ mijzelf gevangen houd, red ik alle bewuste wezens …. omdat iedere dualiteit zoals “ik en jij” ophoudt te bestaan.

En zodra ik het verlangen overwin om erkenning, bestaansbevestiging of bewijsjes dat ‘ik’ ertoe doe te krijgen, lossen als bij toverslag alle verlangens op (let wel: we hebben het niet over fysieke dorst wanneer het lijf bezig is uit te drogen). Zolang ik mijn ware zelf niet (h)erken, heb ik niets aan de erkenning, bestaansbevestiging of bewijsjes dat ik ertoe doe van anderen. Ook niet als die ander een ‘meester’ is, een goeroe, een roshi of andere hotemetoot. Sterker nog: erkenning enzovoorts die anderen geven, maken het alleen maar erger: het werkt als een harddrug. Afkicken van erkenning krijgen, bevestigd worden, bewijsjes ontvangen … het kan alleen ‘cold turkey’ ofwel door keihard en meedogenloos op jezelf te worden teruggeworpen. Een (m.i.) goede leraar doet daar ook niet moeilijk over. Het hoort er niet alleen bij, het kan niet anders.

Je kunt onmogelijk alle Dharma’s beheersen door ze één voor één achter elkaar te volgen. Je hebt aan één leven niet genoeg! Er is maar één manier: alle Dharma’s van anderen opgeven en de enige Dharma volgen die je kunt beheersen: die in jou diepste zelf. Zolang je Dharma’s volgt die anderen jou voorschrijven, kom je nooit aan het einde van welke  weg ook. Er is namelijk géén weg buiten je. Er is geen weg ergens náár toe, alle wegen voeren wég van jezelf. Je bent er al. Er valt daardoor ook niets te bereiken.

Spreken is zilver, zwijgen is goud. Schrijven is brandhout.

Prins Siddharta stond op als Boeddha, nadat hij tot volledig en blijvend inzicht gekomen was dat hij van niemand erkenning nodig had, van niemand bevestiging, van niemand ook maar het geringste bewijs dat hij ertoe deed! Hij schreef zelf niets op, voor zover bekend. Dat deden volgelingen. Jesjoeha ben Josef gaf zijn leven voor wie/wat hij ten diepste was. En hij had – denk ik – zelf géén enkel verlangen naar erkenning, bevestiging of bewijsjes dat hij ertoe deed. “Niet wat ik wil ….” Hij had ook nooit iets opgeschreven. Dat deden volgelingen.

En van Muhammed ibn  ‘Abdullāh weet ik simpelweg te weinig, om daar iets van of bij te denken… Zijn volgelingen hebben evenwel ook de pen ijverig gehanteerd.

Lees jezelf.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharmapelgrim, Geluk Tags: bestaansbevestiging, bewijs, dharma, erkenning, Gautama, Josef, spreken, wereldgodsdiensten, zwijgen

Lees ook:

  1. Dalai Lama – belang boeddhadharma belangrijker dan die van een leraar
  2. Van spirituele dood tot spiritueel hoogtepunt
  3. Over deugdzaam leven en de belemmeringen
  4. Ujukarin – Hou me vast, of ik val

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
05 okt
Unity in Duality: Opleiding in de Boeddhistische psychologie en filosofie.
5 okt 23
05 okt
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
5 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 256 – dekmaareenbordminder
    • Volmaakt zien
    • Boeken – Een broer als Manuel
    • Het boeddhisme en een foto met soldaten en de Dalai Lama
    • Zeshin – Alles wat je onderneemt belast jouw klimaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.