Eén land, één regel is de grootste leugen van het millennium in de context van Sri Lanka. Is Sri Lanka een boeddhistisch land als zelfs de vijf basisvoorschriften van het boeddhisme op grote schaal worden geschonden? In dit artikel van Helasingha Bandara wordt het boeddhistisch Sri Lanka de maat genomen. Via de link onderaan de tekst ia het volledige Engelstalige artikel te lezen. Dit is een Nederlandse samenvatting.
Is Sri Lanka een boeddhistisch land als zelfs de vijf basisvoorschriften van het boeddhisme op grote schaal worden geschonden? Deze vraag zou in Sri Lanka ongetwijfeld een overweldigend ‘ja’ opleveren, ondanks het eeuwenoude multireligieuze karakter van het land, omdat de meerderheid van de Sri Lankanen vanaf de geboorte tot het boeddhistische geloof behoort. Uiterlijk straalt het land overal waar je komt een boeddhistisch aura uit. Inclusief de oude boeddhistische ruïnes, is het land versierd met kleine tot grote boeddhabeelden, stoepa’s, tempels en dergelijke in elke hoek en op elke plek. (…)
De (zogenoemde) witte draad, een symbool van boeddhistische zegeningen, prijkt aan de polsen van veel Sri Lankanen, met name politici. Hoe hoger je klimt op de politieke of de economische ladder, hoe groter het aantal draden dat om je pols is gebonden. De intrigerende vraag is of je een echte boeddhist wordt alleen omdat je in een boeddhistische familie geboren bent, of in een boeddhistisch land woont? Boeddha zelf heeft gezegd dat niemand door geboorte een Brahmaan of een onaanraakbare wordt. “Najajja vasalo hothi…”
Voor een nieuwsgierige geest zijn boeddhisten alleen diegenen die het pad volgen dat de Boeddha predikte. De schrijver van dit artikel Bandara onderzocht hoe dat in Sri Lanka is en legde de maatlat naast de vijf leefregels van het boeddhisme zoals dat in Sri Lanka wordt gepraktiseerd. (…)
Alcohol
Boeddha predikte dat niet alleen de consumptie van alcohol, maar ook het vervaardigen, kopen of verkopen van alcohol tegen de boeddhistische levenswijze zijn. (…) Politici, of de heersers van dit land bezitten het grootste aantal alcoholfabrieken en -verkooppunten. De alcoholconsumptie per hoofd van de bevolking in Sri Lanka bedroeg in 2013 2,56 liter. Door Srilankanen die zich erop beroemen dat zij boeddhisten zijn en dat zij en hun land zijn uitgekozen om de hoeders van het boeddhisme te zijn.
Illegaal seksueel gedrag
Historisch gezien stonden de Srilankanen, althans de Singalezen, erom bekend dat zij zowel polygamie als polyandrie beoefenden. (…) Buitenechtelijke relaties explodeerden tijdens de oorlog. (…) Soldaten zochten het gezelschap van prostituees, terwijl de eenzame echtgenotes thuis op zoek gingen naar buitenechtelijke seksuele relaties met de mannen die in de dorpen waren achtergebleven. (…) De meerderheid van degenen die (tegenwoordig) verboden vruchten willen eten, noemt zichzelf boeddhist, met politici en machthebbers aan de top van het spectrum.
Stelen
(…) In het Sri Lanka van vandaag is bijna iedereen wel een dief en steelt men voortdurend iets van iemand. Van de kantoorklerk tot de toppoliticus, bottom up of top down, diefstal is de norm.
Moord
In een recent interview op YouTube onthulde een voormalige militaire politiefotograaf dat Rohana Wijeweera (een Srilankaanse marxistisch politicus, revolutionair en stichter en leider van de Janatha Vimukthi Peramuna) werd vermoord op bevel van president Premadasa. Het was algemeen bekend dat Premadasa zijn moordcommando’s opdracht gaf meer dan 60 000 jongeren te vermoorden, van wie de meesten de hoogste prijs betaalden omdat ze alleen maar politieke tegenstanders waren. (…) De beestachtige en gruwelijke wijze waarop vele duizenden werden gedood, levend verbrand langs de kant van de weg, onthoofd en de lichaamsdelen tentoongesteld op openbare plaatsen, konden niet de daden zijn van de volgelingen van de Boeddha.
Moord en chaos zouden niet in ons bloed mogen zitten als we een natie zijn die is gevormd door de leer van de Boeddha.
Liegen
Ik heb dit voorschrift expres tot het laatst bewaard. Robert Knox schreef: “Ik heb niemand gekend die slimmer was dan de Singalezen om te liegen en valstrikken te zetten”, zo was onze erfenis. Liegen is symptomatisch voor de gedegenereerde Sri Lankaanse samenleving. Van arbeider tot politicus, ze geloven allemaal dat ze zich er doorheen kunnen liegen. De beste voorbeelden zijn te vinden in de politiek. (…)
Laten we de “één land, één regel”-theorie van Gotabaya onder de aandacht brengen. Het is amusant dat zowel de Rajapakshas als Premadasa (de derde president van Sri Lanka) pelgrimstochten maken rond de tempels in Sri Lanka, niet noodzakelijkerwijs ingegeven door devotie maar door de honger naar macht. De boeddhistische tempel is ongetwijfeld aan andere regels onderworpen dan de christelijke kerk of de moskee. Voor de Singalezen gelden andere regels dan voor de andere etnische groepen.
Lees hier het hele Engelstalige artikel.
Nandasena Gotabaya Rajapaksa,[is een Srilankaanse politicus en voormalig militair en huidige president van Sri Lanka.