• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Doodstraf 3

Doodstraf 3

12 januari 2021 door gastauteur

Deze week moeten drie mensen in de V.S. op federaal niveau de doodstraf ondergaan als ‘law and order’ schrikbeeld van het Trump-tijdperk dat op 20 januari gelukkig ten einde komt.

De executies staan gepland op 12, 14 en 15 januari. Twee van deze mensen hebben een ernstig geestelijke beperking, de derde schijnt de trekker niet te hebben overgehaald. Meerdere procedures zijn nog gaande om de voltrekkingen proberen te voorkomen.

Hoe kan ik met een ‘boeddhistische blik’ kijken naar wat hier gaande is terwijl boosheid en frustratie door me heen gieren. Wat hier staat te gebeuren is zo inhumaan, zo door en door slecht, ik heb er geen woorden voor.

Een land dat meent de grootste democratie ter wereld te zijn heeft als enige westerse land de doodstraf nog steeds niet afgeschaft.

Hoe is het mogelijk? In het land waar iedere toespraak wordt afgesloten met ‘So help me God’ wordt de eerste van de tien geboden – gij zult niet doden – keer op keer met voeten getreden.

Hoe kijk ik ernaar met in mijn achterhoofd de toeslagen affaire, waarbij de trias politica* zich tegen de burger lijkt te hebben gekeerd en er uit onderzoek al geconcludeerd is dat in het strafrecht de verdachte beter beschermd wordt dan in het burgerrecht.** Een land waarin een minister besluit of iemand die tot een levenslange gevangenisstraf is veroordeeld al of niet gratie krijgt in plaats van dat aan de rechter over te laten. Een land waarin we menen te weten dat steeds strenger straffen het beste is voor ‘onze veiligheid’ en er voorbijgegaan wordt aan het feit dat wetenschappelijk bewezen is dat lange straffen geen enkele afschrikwekkende werking hebben.

In wat voor wereld leven we? Wat voor wereld hebben we met elkaar gecreëerd, wat voor dualistische wereld houden we met elkaar in stand?

Hoe kan ik op een open en eerlijke manier kijken naar mijn oordelen, mijn boosheid en frustratie, die ingegeven zijn door de komende executies?

In de traditie van Thich Nhat Hanh wordt gewerkt met de Vijf Aandachtsoefeningen, vijf leefregels, die bewust oefeningen genoemd zijn. Ze geven me enige houvast hoe met de doodstraf om te gaan, dieper te kijken naar de oorzaken hoe deze tot stand is gekomen en nog steeds in stand wordt gehouden. En ze sporen me aan niet toe te laten dat anderen gedood worden en geen enkele daad van geweld goed te praten. Vandaar dat ik dit stukje heb geschreven.

De eerste aandachtsoefening is ‘Eerbied voor het leven’:

“Bewust van het lijden veroorzaakt door de vernietiging van leven, beloof ik van ganser harte om mijn begrip van interzijn en mededogen te ontwikkelen en het leven van mensen, dieren, planten en onze Aarde te leren beschermen.

Ik heb het oprechte voornemen om niet te doden, niet toe te laten dat anderen doden en geen enkele daad van geweld, in de wereld, in mijn gedachten of in mijn manier van leven, goed te praten.

Wetend dat verkeerd handelen voortkomt uit woede, angst, hebzucht en onverdraagzaamheid, die op hun beurt ontstaan door dualistisch en discriminerend denken, neem ik mij voor open te zijn, niet te discrimineren en niet gehecht te zijn aan opvattingen, om zodoende geweld, fanatisme en dogmatisch denken in mijzelf en in de wereld te transformeren.”

Tekst Courageous Abundance of the Heart

* De wetgevende macht die wetten opstelt, de uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat uitoefent volgens de geldige wet en de rechterlijke macht die deze uitvoering toetst aan de wet.

** Onderzoek ‘Adequate rechtsbescherming bij grondrechtenbeperkend overheidsingrijpen.’

Naschrift. Een rechter in Indiana heeft op het laatste moment de executie van Lisa Montgomery (52), die vandaag zou plaatsvinden, tegengehouden. Er is nieuw onderzoek nodig naar de geestvermogens van de vrouw die mogelijk niet begrijpt waarom ze ter dood is veroordeeld en dat is volgens de Amerikaanse wet nodig. Biden, de nieuwe president van de VS is tegen de doodstraf.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Rechtspraak Tags: Biden, doodstraf, Lisa Montgomery, Trump, VS

Lees ook:

  1. Amerikaanse boeddhistische leraren bieden steun en hoop aan bij presidentverkiezingen
  2. Doodstraf
  3. Boeddha in de bajes – doodstraf
  4. Ardan – 8 november 2020

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    13 januari 2021 om 12:58

    Uiteindelijk heeft Lisa Montgomery toch op 12 Januari de doodstraf gekregen, nadat het door andere rechters alsnog werd goedgekeurd.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.