• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Doodstraf

Doodstraf

31 december 2020 door gastauteur

In de V.S. worden momenteel, na zeventien jaar, in sneltreinvaart veel mensen die al jaren in federale gevangenissen op ‘death row’ zitten ter dood gebracht. Wanneer Trump op 20 januari aftreedt zal hij op de tweede plaats eindigen als president die de meeste mensen gedurende zijn termijn heeft laten executeren; meer dan de laatste tien presidenten samen. Dit jaar waren het er tien, in januari zullen er nog drie volgen.

Tekst: Courageous Abundance of the Heart

Steeds meer mensen in de V.S. zijn tegen de doodstraf; in 22 staten is de doodstraf inmiddels afgeschaft, in andere staten is hij opgeschort. Door het, in een aantal gevallen bijna criminele judiciaire, systeem zitten mensen ook onschuldig op death row en zijn onschuldige mensen al geëxecuteerd. De meesten zijn mannen en gekleurd.

Op 15 januari a.s. staat de executie van Dustin Higgs gepland voor een misdaad die hij mogelijk niet heeft begaan. Een gerechtelijke dwaling, een zwakke advocaat en samenzwerende medeverdachten leidden tot zijn veroordeling en binnenkort tot zijn executie. Er is geen geld, en nu ook geen tijd meer, om tot een nieuw onafhankelijk onderzoek te komen. Helaas is zijn zaak niet uniek.

Hoe wordt er in het boeddhisme tegen de doodstraf aangekeken?

Thich Nhat Hanh (Thay)*, de bekende Vietnamese boeddhistische monnik, zenleraar en vredesactivist zegt over iemand die een misdaad heeft gepleegd, dat deze geen gelukkig leven heeft gehad en dat ouders, leraren en andere betrokkenen niet in staat zijn geweest te helpen. Hij vindt ons daarom medeverantwoordelijk voor de daad die diegene heeft gepleegd. Iemand doden voor die daad helpt niet want als gevolg van onze complexe samenleving kunnen kwetsbare mensen tot zulke daden komen.

Hij adviseert ons te mediteren, heel diep te kijken, zodat we de wortels kunnen zien van waaruit het plegen van een misdaad is ontstaan en stelt dat we eigenlijk al te laat zijn wanneer het tot een misdaad is gekomen.

In een vraag en antwoordsessie formuleerde Thich Nhat Hanh het als volgt:

Vraag: “Thay, wat is uw mening over de doodstraf? Stel dat iemand tien kinderen heeft vermoord. Waarom zou hij dan nog mogen leven?”

Antwoord: “Er zijn tien mensen dood; nu wil men er nog een, men wil er elf. Iemand die tien kinderen heeft vermoord, is een zieke. Natuurlijk willen we hem opsluiten om te voorkomen dat hij nog meer mensen doodt, maar dit is een ziek persoon, en we moeten manieren vinden om hem te helpen. Hem doden helpt hem niet, en helpt ons niet. Er zijn anderen zoals hij in de samenleving, en als we daar diep naar kijken, weten we dat er iets mis is met onze samenleving; onze samenleving heeft zulke mensen gecreëerd. Als we naar hen kijken, kunnen we in het licht van inter-zijn de andere elementen zien die hen hebben voortgebracht. Dat is hoe begrip in jezelf opkomt, en dan zie je dat die personen geholpen moet worden, en niet gestraft. Je moet hen natuurlijk opsluiten voor de veiligheid van andere kinderen, maar hen opsluiten is niet het enige wat we kunnen doen. Straffen is niet het enige, we kunnen het veel beter doen. Als we hier buiten minder zouden lijden, en een beetje tijd zouden maken, kunnen we iets doen om degenen binnen te helpen. Daarom onthult het doden van die personen alleen onze zwakheid. We geven ons over. We weten niet meer wat we moeten doen, en we geven het op. Het is een kreet van wanhoop als je mensen moet doden. Ik hoop dat we samen kunnen oefenen om diep te zoeken om betere middelen te vinden dan de doodstraf goed te keuren. Mijn antwoord op de gestelde vraag is dat niet alleen gerechtigheid en mededogen kunnen verzoenen, maar we kunnen ook aantonen dat ware gerechtigheid mededogen en begrip in zich moet hebben.”

* In een volgende bijdrage bekijken we hoe de Dalai Lama tegen de doodstraf aankijkt.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak Tags: Donald Trump, doodstraf, Thich Nhat Hanh, toename uitvoering, VS

Lees ook:

  1. Doodstraf (2)
  2. ‘Het boeddhisme wordt gekoloniseerd en onherkenbaar gemaakt door het Westen’
  3. Doodstraf 3
  4. Hooggerechtshof VS -‘boeddhistische geestelijke verzorgers mogen niet geweigerd worden in executieruimten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. lp Sander Khemadhammo zegt

    31 december 2020 om 14:56

    Momenteel hebben van alle boeddhistische landen enkel Cambodja en Hongkong de doodstraf afgeschaft. Laten we hopen dat veel andere landen volgen.

  2. Henk van Kalken zegt

    1 januari 2021 om 11:23

    Thay heeft volkomen gelijk. Zodra mensen die pretenderen het beter te weten de doders van doden gaan ombrengen onderscheiden ze zich niet meer van welke doder dan ook.

    • Piet Nusteleijn zegt

      1 januari 2021 om 12:43

      We moeten het inderdaad niet opgeven en zélf blijven oefenen en voor-leven om ‘het’ op te lossen.
      Die oplossing ligt voorbij het denken.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.