• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zenboeddhiste Judith Bossert

Zenboeddhiste Judith Bossert

30 april 2020 door Jacques den Boer

Judith Bossert (1937-2020), de zenboeddhiste die 6 april is overleden, mag worden herinnerd als de oprichtster  van het eerste Nederlandse zentijdschrift, met de simpele naam ZEN, en als vertaalster van enkele dunne, maar belangrijke boeken van de Vietnamese leraar Thich Nhat Hanh.

Vijftienjaar, van 1962 tot 1977, was Judith non bij de Dominicanessen, op het laatst in het Noordbrabantse dorp Langenboom. Het was een rumoerige periode in het rooms-katholieke  leven. Het Tweede Vaticaanse Concilie in Rome en aansluitend het Pastoraal Concilie in Noordwijkerhout (1968-‘70) verruimden het zicht op niet-christelijke religies, waaronder het boeddhisme.

Zo manifesteerde de Duitse, in Japan wonende Jezuïet en missionaris Hugo M. Enomiya Lassalle, die op het nippertje de atoombom op Hiroshima had overleefd, zich  in boeken en bezoeken aan Europa als een pleitbezorger van het zenboeddhisme. De abt van het Trappistenklooster in Zundert,  Jeroen Witkam, werd zijn volgeling en verkreeg op den duur zelfs een leerbevoegdheid voor koantraining in Soto-zen.

De psychotherapeut Karl Graf von Dürckheim, die in Japan het zenboeddhisme had bestudeerd, vestigde in Duitsland een meditatiecentrum waar ook Nederlandse boeddhisten gingen mediteren. Zijn bekendste leerling uit ons land was de ex-priesterstudent Nico Tydeman, nu al vele jaren Nico Tenko Roshi.  Judith Bossert werd vooral geraakt door de humanitaire boeddhistische initiatieven  van de Vietnamese zenmonnik Thich Nhat Hanh.

Hij was diep bewogen door het leed van zijn landgenoten in de Vietnamoorlog en de meedogenloze Amerikaanse interventie met napalmbombardementen in de jaren zestig.  Hij richtte een School van Jongeren voor  Sociale Hulpverlening op en werd mettertijd leider van de vredesdelegatie van de Verenigde Boeddhistische Kerk van Vietnam.

In Nederland ontstond een Komitee voor Vietnamese Weeskinderen als steun voor het werk van Thich Nhat Hanh. In februari 1975 kwam hij uit de Verenigde Staten, waar hij zich ondanks alles had gevestigd, naar ons land om gastcolleges te geven. Hij  logeerde in Alkmaar bij een helpster van het comité, Kirsten Roep. Intussen schreef hij aan een boek dat enorme opgang zou maken onder de titel The Miracle of Mindfulness! Hij vroeg haar het boek mettertijd in het Nederlands te vertalen.

Judith Bossert verwisselde op den duur de orde van de Dominicanessen voor de orde van Tiêp Hiên, de orde van Interbeing, opgericht door Thich Nhat Hanh als boeddhistisch tegenwicht tegen de verwoestende krachten in de wereld.  Zij begon  in Langenboom het zencentrum Theresiahoeve. In 1980 richtte ze het tijdschrift ZEN op, waaraan in de loop der jaren ook toonaangevende zenleraren als Ton Lathouwers, Rients Ritskes en Dick Verstegen meewerkten, en ze ging vertalen.

Haar zen-uitgeverij Theresiahoeve publiceerde de vertaling van Kirsten Roep onder de titel Het gras wordt groener. Meditatie in Aktie. Van Thich Nhat Hanh vertaalde Judith Bossert o.a. Tiêp Hiên, Boeddhisme in 14 poorten (1989),  Adem is bewustzijn. Anapanasati Sutra  (samen met Eveline Beumkes) (1992) en  Aarden. Intieme gesprekken met Boeddha. (2006).

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Zen Tags: dick verstegen, Jeroen Witkam, Judith Bossert, Kirsten Roep, Nico Tydeman, Rients Ritskes, Theresiahoeve, Thich Nhat Hanh, tijdschrift ZEN, Ton Lathouwers, Zundert

Lees ook:

  1. Taigu – Zwaarmoedige prognoses voor het nieuwe jaar
  2. Leerling van Nico
  3. Dick – Leerling van Nico
  4. Taigu – Ondertoon van ‘ietsisme’ in nieuw boek van Dick Verstegen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    1 mei 2020 om 14:54

    Dank voor dit bericht, Jacques!

Primaire Sidebar

Door:

Jacques den Boer

Drs. in de godsdienstwetenschappen en journalist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.