• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Gaat de Dalai Lama paus Benedictus achterna?

Gaat de Dalai Lama paus Benedictus achterna?

1 maart 2013 door de redactie

Het op onder meer medische gronden aftreden van een vermoeide paus Benedictus XVI is in de geschiedenis van de Rooms-katholieke kerk een ongewone stap. Slechts één keer eerder hield een paus het tijdens zijn leven voor gezien. Hoe zit het met de Tenzin Gyatso, de huidige en veertiende Dalai Lama, toch ook niet de jongste meer? Zien we hem ook op een dag in een helikopter  opstijgen om als gewone monnik, zonder de vele reizen en plichtplegingen,  waar ook Benedictus aan onderdoor ging, de rust van een klooster te zoeken?

Net als de Rooms-katholieke kerkvader is de Dalai Lama voor het leven benoemd (gekozen) of gevonden, lees ontdekt. Het grote verschil is dat Benedictus XVI door een concilie van kardinalen (gewone mensen) gekozen is tot paus en deze uitverkiezing mogelijk nog had kunnen weigeren. De huidige Dalai Lama had geen keus omdat hij een reïncarnatie is van de vorige Dalai Lama en deze weer van de vorige,  enzovoort.  In dat opzicht is hij een schakel in een lijn van reïncarnaties die tot 1391 teruggaat, toen Gendun Drub, de eerste Dalai Lama werd ontdekt. Hij bekleedt geen ambt, hij is gewoon de Dalai Lama.

Sinds 1391 zijn er veertien Dalai Lama’s geweest. In de naam van iedere Dalai Lama wordt gerefereerd naar zijn reïncarnatie-nummer, eventueel gevolgd door ‘Dalai Lama’. Na de dood van iedere Dalai Lama gaan boeddhistische monniken- op basis van verschillende tekens en visies – op zoek naar zijn reïncarnatie. Elk kind dat als de ware reïncarnatie zal worden geïdentificeerd, openbaart altijd een extreme (familiaire) band met de bezittingen van de vorige Dalai Lama.

Soms duurt het verschillende jaren om dit kind te vinden. Tot 1959, toen de veertiende Dalai Lama na de bezetting van Tibet door China, naar India vluchtte, verliet elke jonge ontdekte Dalai Lama zijn ouders, huis en haard, om naar Lhasa te gaan, de traditionele hoofdstad van Tibet, waar het door andere lama’s getraind en opgeleid werd. Vanaf de 17de eeuw tot in 1959 leidde de Dalai Lama ook de Tibetaanse overheid. In augustus 2011 trad de Dalai Lama af als politiek leider van Tibet, maar hij wordt nog altijd beschouwd als de geestelijk leider van dat land.

Niet altijd stond er een Dalai Lama aan het hoofd van historisch Tibet. In de praktijk hebben in de negentiende eeuw vooral regenten in Tibet  geregeerd door het – steeds onder mysterieuze omstandigheden – op zeer jeugdige leeftijd overlijden van de negende tot en met twaalfde Dalai Lama. Deze regenten worden beschouwd als Tulkus, gereïncarneerde boeddhistische leraren.

Is het vanzelfsprekend dat de veertiende Dalai Lama wel tot zijn laatste ademtocht aanblijft? Daar lijkt het wel op, hij is immers niet benoemd, hij is de Dalai Lama! . Maar of er een geestelijk leider van Tibet komt die een incarnatie is van de veertiende, is maar helemaal de vraag. In 1969 stelde hij voor om, nog tijdens zijn leven, als hij zwak en/of ziek zou zijn,  de Tibetanen te laten stemmen of ze al dan niet een vijftiende Dalai Lama als reïncarnatie willen zien. Nog in november van 2007 stelde hij voor om de reïncarnatie-traditie op te doeken en de volgende Dalai Lama te laten verkiezen door de Tibetaanse bevolking,  of door er zelf een te kiezen.

In feite riep de Dalai Lama op tot een referendum onder alle Tibetaanse boeddhisten in de Himalaya-regio, met inbegrip van China, Nepal, India en Mongolië, om te beslissen welk soort leiderschap ze na zijn dood willen. “Als ik fysiek zwak word, en er zijn ernstige voorbereidingen voor mijn dood, dan moet dit referendum plaatsvinden”, zegt hij. De openlijke volksraadpleging zal zeker in China en Tibet moeizaam verlopen omdat in die landen zelfs het bezitten van een foto van de Dalai Lama onwettig en strafbaar is.

Volgens de huidige Dalai Lama is het ‘doel van de reïncarnatie’ het werk van de vorige voort te zetten, maar China wil die vanzelfsprekendheid doorbreken en de vijftiende Dalai Lama met een loterij kiezen. Bovendien is China er van overtuigd dat boeddhistische monniken niet meer op zoek gaan naar een volgende reïncarnatie. De kans is zelfs aanwezig dat de nieuwe Dalai Lama in het Westen gevonden zal worden.

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama Tags: dalai lama, paus, reïncarnatie en wedergeboorte, Rome

Lees ook:

  1. Paus zegt Dalai Lama wel te willen ontvangen
  2. ‘Geen ontmoeting paus en Dalai Lama’
  3. Dalai Lama plaatst China in een lastig parket
  4. Tibetaanse gouverneur valt Dalai Lama hard aan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.