• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » The box, de serie (6) – Out of the box, een vormloze vorm

The box, de serie (6) – Out of the box, een vormloze vorm

11 maart 2020 door Marnix van Rossum

Na een lange zoektocht in zowel het Oosten als in de westerse wetenschap, is Marnix van Rossum, psycholoog en meditatiebegeleider, tot de conclusie gekomen dat het vooral (geloofs)overtuigingen en dogma’s zijn die ons belemmeren om vrij te leven en te doen wat goed voor ons is. Hij noemt dit boxen. Wat levert het op om out of the box te gaan? En hoe doe je dat?

Dit deel van de serie wil ik graag besteden aan een korte reflectie over deze ‘’out of the box’’ reeks. Sinds het verschijnen van deze serie krijg ik verschillende keren de vraag: is out of the box, dan niet een nieuwe box?

Ik denk dat als je kijkt naar de beschreven stappen, er eerder een flow is van verschillende manieren en invalshoeken om uiteindelijk tot een meer waarachtige kern te komen.

Een box, zoals ik dat nu beschrijf althans, is te zien als een mentaal beeld of concept over wat goed is. Je hebt een beeld, idee, geloof of overtuiging over hoe iets zou moeten. Bijvoorbeeld je moet rustig reageren, aardig zijn, of mediteren door je te concentreren op je adem. Dat idee over hoe het zou moeten maakt vervolgens dat je jezelf kan gaan beoordelen op basis van dat beeld. Ben ik rustig genoeg? Ben ik wel aardig en dus, ben ik wel goed of niet? En tijdens het mediteren: oh, nu ben ik aan het denken in plaats van met mijn aandacht bij de adem, nu gaat het niet goed. Je denkt dat je door moeite te doen goed of beter zal worden. Maar wordt je werkelijk beter? Sta je werkelijke verandering en groei op deze manier niet juist in de weg?

Als je een bepaald beeld hebt over hoe out of the box er uit dient te zien, bijvoorbeeld: tegen autoriteit in gaan, of altijd iets anders doen dan de groep, dan wordt dat inderdaad een box. Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling.

Terug naar jezelf is juist open, want wat is ‘jezelf’ eigenlijk? De een is misschien vrijgevig, de ander dominant, weer een ander creatief, weer een ander gevoelig etc. Het verschilt ook per moment. Het ene moment voel je je misschien liefdevol en een ander moment niet. Het begrip ‘jezelf’ kan dus van alles betekenen en heeft verschillende nuances en dieptes.

Hoe kan je dan zien of iemand out of the box bezig is? Dat is lastiger te zien dan je misschien zult denken. Het is gemakkelijk iemand op basis van een box te beoordelen. Als je vindt dat aardig zijn goed is en een persoon is onaardig, dan is die persoon niet goed. En als je vindt dat je moet mediteren met de aandacht op de adem, dan doet iemand die dansend mediteert het niet goed.

Het is een stuk moeilijker om te zien of te bepalen of iemand bezig is stappen te maken in zijn of haar proces van out of the box gaan en terug naar zichzelf. Toen ik meer bij mijn gevoel kwam kon ik ineens weer meer reageren als een koppig of gekwetst kind. Je kunt dan denken, jeetje, hoort die kerel na al die jaren mediteren niet meer in balans te zijn? Maar dan is balans de ‘’goed-box’’. Voor mij voelde het juist als een stap in de goede richting. Meer naar mezelf, waarbij er een deel van mezelf mocht zijn dat er eerder niet mocht zijn.

Out of the box: een vormloze vorm

Out of the box is denk ik meer te zien als een vormloze vorm die kan helpen dichter tot jezelf te komen. Meer tot je werkelijke gevoel, waarheid, roeping, talent en behoefte. Allerlei vormen, of methoden zouden daarin passend kunnen zijn.

Er kunnen dan verandering in jezelf ontstaan, of allerlei lagen die afvallen als een soort afgepelde ui. Misschien komen daar gevoelens van vrijheid en ego-loosheid uit voort. Maar als je vindt dat je geen ego mag hebben bijvoorbeeld, dan ga je onderdrukken en oordelen. Je wordt dan streng voor jezelf en daarmee ook strenger naar anderen. Ik denk dat het beter is om jezelf toe te laten je ego ten volle te ervaren en zo goed mogelijk te leren kennen. Dan kun je altijd nog kijken wat je er mee doet, of er gebeurt spontaan iets anders mee. Ieder heeft zijn eigen leerproces en leermomentum.

Het leven mag wat mij betreft op deze manier meer een avontuur worden, met meer vrijheid en flexibiliteit, waarbij wat voor jou de ene week goed is, dat de andere week niet hoeft te zijn. Dat we elkaar meer laten zijn en respecteren in ons proces en vooral ook kunnen delen, in zowel plezier, als in kwetsbaarheid. En dat we ons ook mogen terugtrekken en dat we ook dat respecteren van elkaar.

Als je meer vrij out of the box beweegt betekent dat misschien wel dat je je minder aanpast en dus te maken kunt krijgen met afwijzing. Het hoeft dus niet alleen maar fijn te zijn. Net als de Boeddha out of the box ging door wel te gaan eten terwijl zijn vrienden asceten niet meer aten en dronken. Het gevolg was dat zijn vrienden hem verstootten. Hij was toen alleen. Dat moet lastig zijn geweest, maar hij koos liever voor wat goed was voor hem dan aan de groepsnorm te voldoen.

Toch zou het mooi zijn denk ik als je met elkaar een groep kunt vormen waarin iedereen zichzelf kan zijn en tegelijkertijd ook verdriet, liefde en kwetsbaarheden kan delen. Dat lijkt me een mooie wereld.

Marnix van Rossum (1980) heeft een achtergrond als psycholoog en woonde jaren in Azië. Hij probeert het beste van beide werelden en zijn eigen ervaringen samen te brengen binnen het concept dat hij ’Out of the box en terug naar jezelf’ noemt. Voor meer informatie zie: www.outoftheboxintoyourself.com
Deze tekst kwam tot stand met medewerking van Myriam Baaten.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie, Out of the box Tags: 6, Marnix van Rossum, out of the box, serie, vormloos

Lees ook:

  1. The box, de serie (4) – stap uit je mindfulnessbox in 5 stappen
  2. The box, de serie (7) – Out of the discipline-box in 3 stappen
  3. The box, de serie (2) – stap uit je vergankelijkheidsbox in 6 stappen
  4. The box, de serie (5) – stap uit je verlangensbox

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    12 maart 2020 om 13:45

    Het is mijns inziens niet mogelijk “een ego” te voelen.
    “Je ego ten volle te ervaren”, dat schrijf je.
    Dat is volgens mij ook niet mogelijk.
    Wat zou je dan ervaren?
    En dan nog iets: hoe ziet een vormloze vorm eruit?
    Zoiets opschrijven is behoorlijk binnen de bekende box.
    De bekende spirituele praat en ge-na-praat-box.

    • G.J. Smeets zegt

      13 maart 2020 om 17:13

      “Ik denk dat als je kijkt naar de beschreven stappen, er eerder een flow is van verschillende manieren en invalshoeken om uiteindelijk tot een meer waarachtige kern te komen.”

      Echt waar, dat staat er: volg de stappen en je komt in een flow naar de waarachtige kern.

      Kan het met wat minder pretenties, beste Marnix en Myriam Baaten? Of is het gewoon reclame in BD voor je winkel?

Primaire Sidebar

Door:

Marnix van Rossum

Marnix van Rossum is out of the box meditatiebegeleider en trainer. outoftheboxintoyourcentre.com. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Grote twijfel, kleine verlichting
    • Het jaar 2022 – dag 230 – jatten
    • Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Vat het nu, vat het onmiddellijk
    • Chinees zero-corona-beleid vergroot onrust in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens