• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Frans Langenkamp – leef in het hier en nu

Frans Langenkamp – leef in het hier en nu

19 november 2019 door gastauteur

Wanneer we deze spreuk letterlijk zouden nemen, zouden we ons bewustzijn moeten proberen te beperken tot het heersende moment en tot de plaats waar we ons momenteel bevinden… Dit kan echter niet de bedoeling zijn. Dit zou ons geestelijk reduceren tot het evolutieniveau van een dier. We zouden krampachtig moeten proberen te vermijden aan de toekomst te denken. Dit zou desastreuze gevolgen hebben. We zouden niet eens meer onze boodschappen kunnen plannen. Maar gelukkig neemt niemand deze spreuk al te letterlijk. Iedereen weet wel ongeveer wat ermee bedoeld wordt: we horen ons geen zorgen te maken over de toekomst, en we horen ons geen zorgen te maken over het verleden.

Tekst Frans Langenkamp

We horen overal en altijd zo ontspannen mogelijk te zijn, en terwijl we van het leven genieten, horen we gebruik te maken van de gelegenheden die elke situatie ons te bieden heeft. Als we deze spreuk zo opvatten, dan is het een goede boodschap. Een herinnering aan het feit dat we ons geen zorgen hoeven te maken en dat het leven in wezen gelukzaligheid is. Goed beschouwd is het leven als mens immers een geschenk van het Allerhoogste, waarvoor we voortdurend dankbaarheid kunnen voelen. Als we echt ontspannen zijn, dan voelen we dat ook zo.

Maar zoals de goede raad nu geformuleerd is, is de spreuk niet veel meer dan een open deur: Iedereen leeft sowieso al in het hier en nu. We kunnen niet anders. We leven allemaal in het eeuwige nu. Voor elke levende ziel is het overal hier en altijd nu. We leven in het eeuwige nu en in het alomtegenwoordige hier. Als zodanig is de aanwijzing om in het nu te gaan leven enigszins verwarrend. Wat men eigenlijk bedoelt te zeggen is: Wees je bewust van jezelf; wees altijd en overal bewust van je ware zelf, wees gevestigd in zelfbewustzijn.

Wanneer we gecentreerd zijn in ons zelf, in ons eigen bewustzijn, in de bron van onze gedachten, dan weten we ons gevestigd in vrede, vrijheid, vreugde en geborgenheid. Zelfbewustzijn wordt ervaren in de meest eenvoudige toestand van menselijk bewustzijn. Dat is de toestand van pure subjectiviteit. In deze ontspannen en vervulde subjectieve toestand, ervaren we spontaan de inherente eigenschappen van bewustzijn als zodanig: vrede, vrijheid, vreugde, creativiteit en intelligentie. Dit is de normale toestand van elk kind dat gelukkig is. Dit is het natuurlijke potentieel dat in ieder van ons altijd aanwezig is.

Wanneer we zelfbewuste mensen zijn, dan zijn we in de bewustzijnstoestand waar deze spreuk ons graag hebben wil: vrij van angst voor de toekomst en vrij van zorgen over het verleden. Indien we in zelfbewustzijn gevestigd zijn, zijn we vrij van overspannen verwachtingen met betrekking tot de toekomst, en zijn we vrij van gepieker over het verleden. In het bewustzijn van ons authentieke, levende zelf voelen we ons gewoon lekker en goed.

Dat is de natuurlijke toestand van geestelijk gezondheid van de mens. Maar nu komt het: wanneer we gevestigd zijn in bewustzijn – in ons zelf – dan schaadt het ons echt niet wanneer we over de toekomst nadenken en wijselijk onze dagen plannen. Noch schaadt het ons, wanneer we in zelfbewustzijn nadenken over het verleden en het wijselijk en liefdevol verwerken. Je kunt zelfs stellen dat het verwerken van traumatische ervaringen in verleden een van de belangrijkste en nuttigste taken is die we als mens geacht worden te vervullen. Daarom is deze spreuk echt wel een beetje misleidend, verwarrend. Maar indien we daarbij denken aan het bovenstaande, dan kan deze spreuk ons herinneren aan onze gelukzalige essentie.

Frans Langenkamp is antropoloog. Na zijn HBS-B opleiding studeerde hij culturele en sociale antropologie aan de universiteit van Nijmegen. Hierin was hij voornamelijk geïnteresseerd in de wijsheid van het oude India en specialiseerde hij zich in vergelijkende godsdienstwetenschappen. In 1986 legde hij het doctoraalexamen cum laude af.
Reeds in 1974 kwam Langenkamp in aanraking met verschillende vormen van spiritualiteit, waaronder Vedanta. Vedanta is de filosofie die de eenheid in alle verscheidenheid onderwijst. Begin jaren ’80 was hij enige jaren actief als meditatieleraar in Rotterdam.
Sinds oktober 1982 legde hij zich nog intensiever toe op filosofische en spirituele studie – gekoppeld aan meditatie en yogabeoefening – door te gaan studeren aan een internationale vedische universiteit. In dit kader verbleef hij jarenlang in het buitenland waaronder India, Rusland, West-Afrika, Filippijnen en de Verenigde Staten

 

 

Categorie: Achtergronden Tags: bewustzijn, Frans Langenkamp, geestelijke gezondheid, hier en nu, open deur, zelfbewuste mensen

Lees ook:

  1. Frans Langenkamp – Leef in het hier en nu!
  2. Frans Langenkamp – Geen wonder dat spiritualiteit zo’n slechte naam heeft
  3. ‘Het tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer’
  4. ‘Is energie wel de uiteindelijke substantie van de werkelijkheid?’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    20 november 2019 om 07:19

    ‘Nu’ bestaat niet. ‘Hier’is twijfelachtig. Als ‘nu’ zou bestaan, zou de tijd stilstaan. Zodra iemand denkt: dit is ‘nu,’is het al voorbij. Als iemand helder aanwezig is, bestaan de drie tijden Verleden, Heden en Toekomst niet.Zodra iemand mij met zo’n esotherische blik aankijkt en zegt: ‘Ik probeer in het hier en nu te leven,’denk ik: dat zal je niet lukken, beste broeder/zuster.

  2. G.J. Smeets zegt

    20 november 2019 om 13:59

    @Henk, allemaal speculaties. Metafysica. Geen mens die er ooit is uitgekomen nadat hij eraan begonnen is.

    @Frans Langenkamp, je eindigt dit stukje kort en krachtig met drie woorden waar het je kennelijk om te doen is: “…onze gelukzalige essentie.”
    Tja, dat mag je de kat proberen wijs te maken maar het is wat mij betreft onzin waarmee je wegkijkt van de ongelukzalige ‘hier & nu’ realiteit van echt heel erg veel mensen overal ter wereld.
    Je bent antropoloog. Dit stukje riekt in mijn neus naar het antropologisch purisme dat we kennen van Joseph S. en Adolf H. en Mao Z.D. en nog een paar selectieve puristen. Kortom, “Onze gelukzalige essentie” [jouw woorden] is zo niet spirituele kitsch dan wel twijfelachtig. Ik zou het wel aardig vinden als je reageert op mijn opmerkingen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding
    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.