• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ehipassiko – de revolte van boeddhistische nonnen (Ayya Vimala)

Ehipassiko – de revolte van boeddhistische nonnen (Ayya Vimala)

7 juli 2019 door de redactie

Deze vrouwen weigeren zich neer te leggen bij de vooroordelen en beperkingen van de samenleving waarin ze leven in het algemeen en van religieuze instituten in het bijzonder. Dankzij hun vastberadenheid en uitzonderlijke moed maken ze hun droom waar: een leven leiden als non in het voetspoor van de Boeddha.

Paul Van hooydonck
(voorzitter Ehipassiko)

In het boeddhisme zijn vrouwen net zo goed in staat om nirvana te bereiken als mannen. Een bhikkhunī (Pali) is een volledig gewijde vrouwelijke non in het boeddhisme. Mannelijke monastieken worden bhikkhus genoemd. Zowel bhikkhunis als bhikkhus leven volgens de vinaya, de voorschriften voor monniken en nonnen. Volgens boeddhistische geschriften werd de orde van bhikkhunis gesticht door de Boeddha op specifiek verzoek van zijn tante en pleegmoeder Mahapajapati Gotami, die de eerste gewijde bhikkhuni werd. In de 11e eeuw stierf de bhikkuni-afstammingslijn in het theravadaboeddhisme (de oude school) uit. Deze afstammingslijnen bleven alleen in het mahayanaboeddhisme bestaan en komen veel voor in landen als China, Korea, Taiwan en Vietnam.

De documentaire ‘Bhikkhunī – Buddhism, Sri Lanka, Revolution’ vertelt het verhaal van vrouwen die, tegen de conservatieve mening van de sangha van de monniken in, ingewijd werden tot volledige bhikkhunīs. De hoofdpersonen van de film zijn: bhikkhunī Kusuma uit Sri Lanka (in 1996 in India gewijd, en op bezoek geweest in Ehipassiko in 2012), bhikkhunī Dhammananda uit Thailand (in 2003 in Sri Lanka gewijd), bhikkhunī Gautami uit Bangladesh (in 2016 in Sri Lanka gewijd), de eerste vrouwen die in hun land moderne geschiedenis schrijven door volledig ingewijde nonnen te worden.

Op vrijdag 12 juli is Ayya Vimala te gast in Ehipassiko. Ze leidt de film in en beantwoordt vragen achteraf. Duur film: 70 minuten. Engelstaling, niet ondertiteld.

Ayya Vimala werd in 1967 geboren in Delft, Nederland. Ze studeerde Geofysica en MBA. In de jaren 2000 werd ze centrummanager van meditatiecentrum Dhamma Pajjota, het Vipassana meditatie centrum van S.N. Goenka in België.

In 2008 en 2009 werd ze tot Sayalay Vimalacari gewijd in het Pyu Tawye Monastery in de buurt van Yangon, Birma (Myanmar), telkens voor een maand. Het was toen dat zij besloot om zich voor altijd aan de dhamma te wijden en non te worden. Ze werd gewijd tot Anagarika (thuisloze) in Anenja Vihara in Duitsland in 2012, verhuisde daarna naar Australië en verbleef daar in Santi Forest Monastery. Ze werd op 18 februari 2014 in Dhammasara Monastery in Perth tot Samaneri (novice non) gewijd. Op 7 augustus 2016 werd ze tot de hogere ordonnantie van bhikkhunī gewijd in het klooster Dharma Vijaya Buddhist Vihara in Los Angeles met Ayya Gunasārī van Mahapajapati Monastery als leermeester.

Bhikkhunī Vimala is een van de oprichters van Samita ASBL, een stichting met als doel een nonnenklooster op te richten. In 2018 opende het Tilorien Buddhist Monastery zijn deuren in de Belgische Ardennen.

Praktisch: Vrijdag 12 juli 2019 van 20.00 tot 22.00 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Ehipassiko, Goenka, nonnen, Sri Lanka, wijding

Lees ook:

  1. Paul Van hooydonck – lopen naar stilte
  2. Paul Van hooydonck – Tijd voor herbronning
  3. Paul van hooydonck stopt na 13 jaar met werkzaamheden voor Ehipassiko
  4. GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.