• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Echte boeddhistische praktijk begint wanneer we van gedachten veranderen’

‘Echte boeddhistische praktijk begint wanneer we van gedachten veranderen’

5 maart 2019 door de redactie

Net als in Nederland, waar boeddhistische geestelijke verzorgers met en voor gedetineerden actief zijn binnen justitiële instellingen, dragen boeddhisten in de VS hun steentje bij om het leven van gestraften in Amerikaanse gevangenissen te verlichten. Het Liberation Prison Project biedt spiritueel advies en lessen, maar ook boeken en materialen, aan mensen in de gevangenis die geïnteresseerd zijn in het verkennen, bestuderen en beoefenen van het boeddhisme. Het project is onderdeel van de stichting voor het behoud van de Mahayana traditie binnen het boeddhisme.

In onderstaande tekst vertelt de eerwaarde boeddhistische leraar Robina Courtin over haar ervaringen met gevangenen in de VS.

‘Er is een gezegde in het boeddhisme dat als we iets kunnen veranderen, verander het dan alstublieft. Maar de vraag is: wat als we dat niet kunnen? Dit is het moment waarop de boeddhistische praktijk echt begint. En de mensen die ik het meest bewonder zijn de mensen in de gevangenis. Ze kunnen hun situatie niet veranderen, dus hebben ze geen andere keuze dan van gedachten te veranderen.

Begin 1996 (…) ontving ik een brief van een jonge Mexicaans-Amerikaanse, Arturo, die in een streng beveiligde gevangenis zat. Hij vertelde me dat hij een boek van lama Thubten Yeshe had gelezen en dat hij “ontroerd was door de leer over mededogen” en meer wilde weten over het boeddhisme. Van daaruit ontwikkelde zich het Liberation Prison Project.

Binnen een jaar tijd schreven mij 40 gevangenen, ik beantwoordde hun brieven en stuurde altijd boeken. Ik begon gevangenissen te bezoeken: het geven van lessen, het leiden van meditaties. Het was erg ontroerend voor mij. Ik zag dat deze gevangenen, deze mensen, net als de rest van ons waren, maar in vrij ernstige omstandigheden leefden.

Ik las de memoires van een vrouw in Florida die, samen met haar man, ten onrechte werd beschuldigd van het vermoorden van twee politieagenten en 17 jaar in de gevangenis- waarvan 12 jaar in de dodencel doorbracht – wat we ons alleen maar kunnen voorstellen is een nachtmerriescenario; haar man werd zelfs geëxecuteerd. Ze zei dat ze eindelijk besefte dat ze niets kon veranderen, “maar ze konden mijn gedachten niet van mij afpakken. Dus besloot ik: Ik ben geen gevangene, ik ben een monnik, ik zit niet in een cel, ik ben in een grot.

De ironie voor de meesten van ons is dat we, ook al zitten we niet in de gevangenis, vaak overweldigd worden door onze omstandigheden, er het slachtoffer van worden, hen de schuld geven en echt geloven dat we niet kunnen veranderen.

Lama Zopa Rinpoche schreef in antwoord op een brief van Arturo: “Uw gevangenis is niets in vergelijking met de innerlijke gevangenis van gewone mensen” – en dat zijn wij! “De gevangenis van gehechtheid, de gevangenis van woede, de gevangenis van depressie …”. Mijn vrienden in de gevangenis weten dat dit waar is.

Voor mij was de ervaring van het werken met deze mensen inspirerend. De “praktijk” neemt een geheel nieuw niveau van realiteit aan. Een van de eerste mannen die ik persoonlijk ontmoette, een vriend van Arturo en een voormalige gangster, Richie, vertelde me in zijn brieven tijdens ons eerste jaar correspondentie hoe hij erg ontspannen was: “Maar als ik boos word, word ik echt boos. Hij had drie mannen op straat gedood; dit is gebruikelijk bij de bendes. Daar zat hij achter glas in de streng beveiligde gevangenis, bedekt met tatoeages. “Hoe is het gesteld met je woede, Richie? vroeg ik, glimlachend. Hij bloosde onder zijn tatoeages en bekende dat hij die ochtend een gevecht had gehad met zijn celgenoot en daar een naar gevoel aan had overgehouden. Maar,” zei hij, “het is weer verdwenen.’

Dat is oefenen! dacht ik. Hij doodde geen vierde persoon.

Een Puerto Ricaanse vriend, Timothy, vertelde me in zijn eerste brief dat hij had gehoord dat mensen spirituele krachten uit meditatie konden halen. Hij was erg opgewonden! “Dan kon ik mijn vijanden schaden,” zei hij. “Maar ik ervoer vreugde in plaats daarvan.”

Het Liberation Prison Project is een Tibetaans boeddhistische en sociaal-maatschappelijke organisatie verbonden aan de stichting voor het behoud van de Mahayana traditie, het project heeft sinds 1996 de boeddhistische praktijk van meer dan 20.000 gevangenen ondersteund. In eerste instantie voornamelijk actief in de VS en Australië, waar ze als non-profit organisaties is gevestigd in Raleigh, NC en de Australische Blue Mountains, heeft de organisatie ook vestigingen in Nieuw-Zeeland, Spanje, Mexico, Mongolië en Italië.
De gedetineerden nemen  contact op nadat ze over de diensten van een andere gevangene of een van de vrijwillige boeddhistische leraren, het lezen van onze nieuwsbrief, of het zien van de naam in een boek dat is gedoneerd aan een gevangenisbibliotheek hebben gehoord. Begonnen in 1996 met een brief van één gevangene, ontvangt de organisatie nu zo’n 1.000 brieven per maand van mensen in de gevangenis in de VS en Australië.
De overgrote meerderheid van de gevangenen die schrijven zijn mannen, vervreemd van hun familie en heeft een geschiedenis van drugs- en alcoholmisbruik; hun leven wordt gedomineerd door geweld en lijden en velen zijn betrokken geweest bij straat- en gevangenisbendes. De meesten zijn wanhopig op zoek naar middelen om hun gedachten te veranderen.
Bron Buddhistdoor.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mahayana Tags: Australië, bgv, gedetineerden, geest, geestelijke verzorging, gevangenissen, Italië, Nieiw-Zeeland, Robina Courtin, veranderen, VS

Lees ook:

  1. Gaat de humanist in de gevangenis mediteren met gedetineerden?
  2. Boeken – hoe misdadigers boeddha’s worden
  3. Boeken – mindful omgaan met stress
  4. Boeddha in de bajes – The village

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    6 maart 2019 om 07:43

    Waarom zouden we gedachten, die de oorzaak zijn van lijden, veranderen? waarom zouden we gedachten niet gewoon observeren, ze niet zo serieus te nemen, en niet meer volgen tot de verdampen en gaan naar niets? Overigens niets tegen geëngageerd boeddhisme,hoor.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.