Circa 30 monniken en nonnen uit verschillende tradities zitten op het podium als de Dalai Lama binnenkomt. Ahoy is voor iets minder dan de helft gevuld vandaag. Gisteren was er geen stoel meer vrij. Paula de Wys heet de Dalai Lama welkom en noemt het thema van de ochtend: de 8 verzen voor het trainen van de geest van Geshe Langri Thangpa Dordje Senge.
Het galmde een beetje in Ahoy, maar de teaching was toch goed te volgen. De Dalai Lama steekt van wal in het Tibetaans. Zijn vaste vertaler vertaalt. Deze training is bruikbaar voor iedereen ongeacht of en welke religie ze praktiseren. Het valt niet altijd mee om dikke boeken met boeddhistische teksten te lezen, maar de tekst van de acht verzen is lekker kort. Op een punt sprak de Dalai Lama ca. 20 minuten in het Tibetaans wat wel wat lang wachten was voor mensen die geen Tibetaans verstaan.
De Dalai Lama heeft deze tekst al in zijn jeugd uit het hoofd geleerd en reciteert hem nog dagelijks. Hij is te gebruiken in moeilijke situaties en dat is heel nuttig.
In India zijn meerdere gedachten hierover ontstaan waarbij geen god centraal gesteld wordt of de stichters zichzelf als goddelijk presenteren. Jainisme, Sikhisme en boeddhisme. Boeddhisme is hierin bijzonder omdat hierin het aspect van niet-zelf van de realiteit zit. Niet zelf betekent niet niets.
Het idee van een persoon komt op net zoals de notie van een kar bij het zien van een kar. De Boeddha legt alleen uit dat de kar een verzameling is van wielen, naaf, opbouw. Ook een mens is een samenstelsel van. Op eenzelfde manier is een mens ook opgebouwd uit lichaam, emoties, wensen, bewustzijn, herkenning. Deze onderdelen zijn reëel. Het idee van een kar of mens is daarentegen een waarheid bij conventie.
De eerste twee uur van de lezingen was een soort inleiding op de tekst gezien in de stadia in het Diamantweg boeddhisme, voor zover ik het goed begrepen heb. Het begint met de eerste draaiing van het wiel met de Boeddha. Daarna kwamen yogi’s die de leer verder uitlegden, zoals Nagarjuna en Shantideva en Ariyadeva. Nagarjuna gaf het begrip leegte een centrale plaats in het overdenken. Pas als leegte ervaren wordt kan iemand niet-zelf doorkrijgen. Dit is de tweede in gang zetten van het wiel van de leer van de wet. Daarna onderwees een yogi de ontwikkeling van bodhicitta. Dit is de geestgesteldheid die gericht is op mededogen voor alle wezens in samsara. Deze geestgesteldheid gaat gepaard met een helder lichte geest. Deze derde insteek is speciaal voor de Diamantvoertuig variant in het boeddhisme.
De inleiding over de 8 verzen nam twee uur in beslag, daarna kwam de sutta zelf aan bod (zie onder). De materie die in deze lering behandelt was niet eenvoudig. Na afloop legde eerwaarde Losang Gendun me uit dat in de Gelugpa traditie moeilijke materie aan heel jonge monniken geleerd wordt en dat ze daarover ook in discussie gaan met elkaar, hoewel ze het soms nog niet echt begrijpen. Dit is een bewuste educatieve keuze. Dus in die zin is het een cadeautje dat de leer zo gebracht word. De YouTube link is dan ook zeker het kijken waard.
https://www.youtube.com/watch?v=w0tra2nwmO0
In deze video wordt mindtraining uitgelegd door de vaste vertaler van de Dalai Lama.
De acht verzen voor het trainen van de geest. Door Geshe Langri Thangpa Dordje Senge
Kadampa Geshe Langri Thangpa (1054-1123), was een leerling van Geshe Potowa, die weer een directe leerling was van Atisha’s voornaamste leerling Dromtönpa.
Dit is zijn meest bekende tekst over Lo Djong; een methode om onze egoïstische denkwijzen tegen te gaan.
Een helper van Geshe Langri Thangpa vertelde hem eens: “De anderen noemen u Langri Thangpa lang-gezicht.”
“Hoe kan mijn gezicht ook gelukkig en opgewekt staan wanneer ik voortdurend aan het lijden van de drie werelden van het cyclische bestaan denk?”
Er wordt gezegd dat Langri Thangpa maar eenmaal glimlachte. Hij zag een muis die een turkoois op zijn mandala probeerde te bewegen. Maar de muis kon het juweel niet zelf optillen, dus het riep “Tsik! Tsik!”en er kwam nog een muis. Eén muis duwde de turkoois terwijl de andere eraan trok. Daardoor moest Langri Tangpa glimlachen.
De tekst:
- Met de motivatie het hoogste doel te verwezenlijken
voor alle voelende wezens,
het wensvervullend juweel overtreffend,
zal ik hen altijd liefdevol koesteren. - Als ik met wie dan ook samen ben,
zal ik mezelf als de laagste van allen beschouwen,
en vanuit de grond van mijn hart zal ik
anderen liefdevol koesteren als de hoogste. - In al mijn activiteiten zal ik mijn bewustzijn onderzoeken
en onmiddellijk wanneer een verstorende emotie opkomt
die mijzelf en anderen in gevaar brengt,
zal ik die onder ogen zien en resoluut afwenden. - Als ik wezens zie met een slechte natuur,
of beheerst door sterke negativiteit en lijden,
zal ik hen liefdevol koesteren
als een moeilijk te vinden, kostbare schat. - Wanneer anderen mij uit jaloezie slecht behandelen,
beledigen en zwartmaken en dergelijke,
zal ik de nederlaag op mijzelf nemen
en de anderen de overwinning schenken. - Wanneer iemand die ik heb geholpen
of van wie ik veel verwachtingen had,
mij op pijnlijke wijze slecht behandelt,
zal ik hem als een goede spirituele vriend beschouwen. - Kortom, direct of indirect
zal ik al mijn moeders voorspoed en geluk brengen,
en ik zal alle tegenspoed en lijden van al mijn moeders
heimelijk op mezelf nemen. - Ik zal ervoor zorgen dat dit alles niet wordt vervuild
door de onzuivere gedachten van de acht wereldse belangen,
Mag ik door alle verschijnselen als illusies te beschouwen,
vrij van gehechtheid, van alle ketenen worden bevrijd.
Van : https://www.maitreya.nl/boeddhisme-tekst-8-verzen-gedachte-transformatie-lodjong.htm