• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Rang is alleen Rang als er Rang op staat

Kaski logo

Rang is alleen Rang als er Rang op staat

11 december 2012 door Joop Ha Hoek

Zo, het Kaski-rapport is geschreven, er zijn nieuwe aantallen boeddhisten opgehoest en de BUN is door staatssecretaris Fred Teeven permanent erkend als zendende instantie. Het moet een hele opluchting voor veroordeelden zijn, die in onze kerkers zuchten, om te weten dat de boeddhistisch geestelijke verzorger ook is wie hij zegt te zijn. Een door crimefighter Fred Teeven permanent erkende geestelijke hulpverlener. Uit mijn jeugd ken ik de slogan: ‘Rang is alleen Rang als er Rang op staat’. Rang is (was) een zuurtje.

Nou ja, ik moet mijn toon matigen, want de bgv’ers doen goed werk. Je zal je dagen maar door moeten brengen in gevangenissen en huizen van bewaring, somber stemmende verhalen aan moeten horen en dan ook nog het goede blijven zien in de moordenaar tegenover je. De stok en niet de hand, of andersom…

Wat viel me verder op in het Kaski-rapport. De onderzoekers spraken met ‘een vertegenwoordiger van de ongebonden boeddhisten’. Hoe kan je nou mensen vertegenwoordigen die niet verenigd zijn, vraag ik me af. Zou het Joop R. zijn die mij zegt te vertegenwoordigen. Joop, ik maak daar ernstig bezwaar tegen, want ik vertegenwoordig alleen mijzelf. Ik zal eisen dat jouw mening uit het Kaski-rapport verwijderd wordt. Of is jouw stelling misschien helemaal niet meegenomen? Je weet het nooit met die onderzoekers. Je schenkt ze thee en wat is het resultaat?

Verder nog? Tja, volgens Kaski moet BUN iets aan zijn representativiteit doen. Daar schort het aan. Ik ben het woord tijdens het doorbladeren van het rapport niet specifiek tegen gekomen, maar de indruk wordt gewekt dat BUN Meer Moet Werven (BMMW). Maar dat is helemaal de taak niet van de BUN. Jazeker, de BUN moet toegankelijk zijn voor organisaties die aan de BUN-eisen voldoen. Maar werven? Met een kraampje op een beurs gaan staan? De wens voor het lidmaatschap moet uit de organisaties zelf komen.

Het is jammer dat de onderzoekers van Kaski hun onderzoek in augustus afsloten. Want er is sindsdien veel gebeurd binnen de BUN. Bestuursleden traden aan, contacten met binnen-en buitenlandse boeddhisten zijn aangegaan. Ook met etnische boeddhisten die nauwelijks vertegenwoordigd zouden zijn in de BUN. Soms zijn die contacten formeel, soms gewoon nuttig en vooral warm en goed en gezellig. Maar ze monden niet altijd uit in een lidmaatschap van de BUN. Omdat de koepel terecht niet aan werving doet.

Is het nou klaar? Voor het Boeddhistisch Dagblad wel. We gaan over tot de orde van de dag. De BUN blijft zender, de verzorger verzorger en de boef blijft boef. Heb je geen academische titel, dan kom je de bajes niet in als bgv’er. Het Kaski-rapport zorgde niet voor een aardverschuiving en wat in het rapport is belicht is zo micro. Nou ja, de regering wilde graag wat dingen onderzocht zien. Dat kostte wel wat en toen puntje bij paaltje kwam werd het advies van Kaski zelfs niet overgenomen. Zuur. Rang. En nou, nou weten we nog niet exact hoeveel boeddhisten er in Nederland zijn. Ik had me zo verheugd op een juist aantal, met cijfers achter de komma.

Oké, nu is nu en morgen weer een dag.

Good fortune en een hoop metta.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden Tags: boeddhisten, BUN, BZI, joop hoek, kaski, Nederland, Rang, telling

Lees ook:

  1. Nederland telt -ongeveer- vijftigduizend boeddhisten
  2. ‘Dat felle, echt geëngageerd zijn, is wel een beetje geschiedenis voor mij’
  3. Joop ontmoet Joop
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (10) – de invloedsfeer van de theosofie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Romeijn zegt

    2 juni 2013 om 11:45

    Voor degenen die – misschien voor het laatst – nog eens over de BUN willen lezen:
    Ik heb afgelopen week een brief aan staatssecretaris Fred Teeven van Justitie geschreven, de beschermheer van de BUN.
    De tekst is tegelijk een overzicht van wat er speelt en (m.i.) mis gaat.
    Zie http://joopromeijn.blogspot.nl/2013/06/een-staatssecretaris-als-beschermer-van.html

  2. Tom zegt

    2 juni 2013 om 18:38

    Pluim Joop!

  3. Joop Romeijn zegt

    3 juni 2013 om 15:31

    Als ongeautoriseerd (maar niet iedereen vindt zoiets erg, heb ik begrepen) redacteur van het BoeddhistischDagblad een nieuwsfeitje:
    De agenda van de ledenvergadering van de BUN is te vinden op
    http://www.boeddhisme.nl/download/Agenda_ALV_8_juni_2013.pdf

    Voor mij aanleiding om een update te plaatsen op de blog waarnaar ik hierboven verwijs.

  4. M.R.Biesheuvel zegt

    4 juni 2013 om 21:30

    Soms denk ik weleens, wat maakt Joop zich druk. Maar deze opmerking is in deze zeker niet negatief bedoelt. Ik denk dat meer mensen zich in boeddhistisch Nederland zich druk zouden moeten maken, al is het maar om de onduidelijkheid van al die organisaties, groepen en sangha’s voor beginners als mij wat transparanter te maken!

  5. Joop Romeijn zegt

    5 juni 2013 om 11:33

    Eéntje dan nog, iemand moet toch het gesprek gaande houden.
    En over sommige onderwerpen moeten niet alleen de bestuurders van de BUN praten, die gaan elke maatschappelijk betrokken boeddhist aan (dank je, Biesheuvel)
    De Boeddhistisch Geestelijke Verzorging is ook zo’n vervolgverhaal.
    Beide boven genoemde BUN-pdf’s gaan daar ook – zij het zeer kort – over.

    André van der Braak houdt als VU-hoogleraar (tevens Zen-boeddhist) een inleiding over de master-opleiding, die gevolgd zou moeten worden door een ‘ambtsopleiding’ waarover de VU nog geen besluit heeft genomen, zover ik hun website begrijp.
    Hij heeft ter voorbereiding een document toegezonden dat uit februari stamt en op essentiele punten onduidelijk blijkt, zo heb ik in m’n blog http://joopromeijn.blogspot.nl/2013/03/de-vu-opleiding-tot-boeddhistisch.html van 14 maart plus update (n.a.v. een mail van van der Braak aan mij) van 19 maart beschreven.

    Daarin heb ik het ook over de in mijn ogen incompetente BZI gehad, de dochterstichting van de BUN die het contract met de VU over de ambtsopleiding heeft getekend. De BZI lijkt wat terzijde geschoven: Justitie-ambtenaar Varamitra gaat verdere informatie geven en het draagvlak bij de sangha’s creëren moet nu plaatsvinden via de net gestarte Dharma Advies Raad. Alsof de studenten daar iets aan hebben.

    Of er echt besluiten genomen worden in de ledenvergadering zaterdag, is me niet duidelijk, meestal zijn de leden al blij als ze wat informatie krijgen, de beroepsboeddhisten blijven aan de knoppen zitten.

    Verder blijft mijn mening dat je ook boeddhistisch geestelijk verzorger kan zijn of worden zonder ‘brief’ van een leraar van een BUN lid, en waarschijnlijk zelfs zonder de ‘ambtsopleiding’ te hebben gevolgd (de gezondheidszorginstellingen zullen in de meeste gevallen wel een master eisen).

  6. Joop Romeijn zegt

    6 juni 2013 om 15:33

    Op de agenda van de BUN-ledenvergadering staat ook:
    (12.) Besluit tot instelling werkgroep participatie ongeorganiseerde boeddhisten ‘
    Verdere toelichting ontbreekt. Ik ben benieuwd want sinds een paar mensen (waaronder ik) in 2009 voorstellen in die richting deden, waren (bestuurs)leden van de BUN er fel tegen, om drie redenen:
    – Het geeft praktische problemen met stemrecht en zo, en bovendien wil Justitie het niet;
    – Er dreigen een aantal lastige zogeheten ‘ongebonden boeddhisten’ (inderdaad, waaronder ik) de BUN in te komen;
    – Het is principieel ongewenst want een ‘echte’ boeddhist neemt toevlucht tot de Boeddha en tot de Dhamma/Dharma en tot de Sangha, en die ‘ongeorganiseerden’ willen kennelijk geen toevlucht tot de Sangha nemen en zijn dus gemankeerde ‘boeddhisten'(dat in een discussie elders bleek dat de leraren die dit stelden eigenlijk bedoelden: toevlucht nemen tot de leraar – en dus de spirituele superioriteit van de leraar accepteren – maar dat staat niet in de Dhamma dus dat wordt omfloerst gezegd)

    Hoe men zaterdag (8 juni) met deze grote bezwaren omgaat: geen idee.

    Tegelijk is er nieuws van het ‘ Nederlands Boeddhisten Netwerk ‘ (NBN, in oprichting), zie https://www.facebook.com/login.php?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgroups%2FN.B.V.i.o%2F voor wie een Facebook-account heeft. Ik niet en bovendien vind ik het te vroeg: het is beter dat eerst de BUN zich opheft.
    Een eerste bijeenkomst is op 29 juni, in Deventer.
    Ik hoop nu maar dat de BUN zich niet positief uitspreekt over de NBN of stelt dat dit in plaats kan komen c.q. de start kan zijn van de participatie van de ongeorganiseerde boeddhisten aan de BUN. Dat zou een ‘kiss of death’ zijn.
    Een NBN zou in mijn ogen de monopolie-claim van de BUN op zendtijd (maar dat is geen groot probleem meer want dat is over 2 jaar toch voorbij) en op het mogen ‘zenden’ van ‘buddhist chaplains’ (en dus bepalen wie dat mag zijn) moeten bestrijden.

    Kortom: het is nog geen komkommertijd in boeddhistisch Nederland.

  7. Tom zegt

    6 juni 2013 om 20:10

    2 x de spijker recht op z’n kop Joop, wat een precisie!!
    Ben benieuwd wat er uitkomt…

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens