• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Rang is alleen Rang als er Rang op staat

Kaski logo

Rang is alleen Rang als er Rang op staat

11 december 2012 door Joop Ha Hoek

Zo, het Kaski-rapport is geschreven, er zijn nieuwe aantallen boeddhisten opgehoest en de BUN is door staatssecretaris Fred Teeven permanent erkend als zendende instantie. Het moet een hele opluchting voor veroordeelden zijn, die in onze kerkers zuchten, om te weten dat de boeddhistisch geestelijke verzorger ook is wie hij zegt te zijn. Een door crimefighter Fred Teeven permanent erkende geestelijke hulpverlener. Uit mijn jeugd ken ik de slogan: ‘Rang is alleen Rang als er Rang op staat’. Rang is (was) een zuurtje.

Nou ja, ik moet mijn toon matigen, want de bgv’ers doen goed werk. Je zal je dagen maar door moeten brengen in gevangenissen en huizen van bewaring, somber stemmende verhalen aan moeten horen en dan ook nog het goede blijven zien in de moordenaar tegenover je. De stok en niet de hand, of andersom…

Wat viel me verder op in het Kaski-rapport. De onderzoekers spraken met ‘een vertegenwoordiger van de ongebonden boeddhisten’. Hoe kan je nou mensen vertegenwoordigen die niet verenigd zijn, vraag ik me af. Zou het Joop R. zijn die mij zegt te vertegenwoordigen. Joop, ik maak daar ernstig bezwaar tegen, want ik vertegenwoordig alleen mijzelf. Ik zal eisen dat jouw mening uit het Kaski-rapport verwijderd wordt. Of is jouw stelling misschien helemaal niet meegenomen? Je weet het nooit met die onderzoekers. Je schenkt ze thee en wat is het resultaat?

Verder nog? Tja, volgens Kaski moet BUN iets aan zijn representativiteit doen. Daar schort het aan. Ik ben het woord tijdens het doorbladeren van het rapport niet specifiek tegen gekomen, maar de indruk wordt gewekt dat BUN Meer Moet Werven (BMMW). Maar dat is helemaal de taak niet van de BUN. Jazeker, de BUN moet toegankelijk zijn voor organisaties die aan de BUN-eisen voldoen. Maar werven? Met een kraampje op een beurs gaan staan? De wens voor het lidmaatschap moet uit de organisaties zelf komen.

Het is jammer dat de onderzoekers van Kaski hun onderzoek in augustus afsloten. Want er is sindsdien veel gebeurd binnen de BUN. Bestuursleden traden aan, contacten met binnen-en buitenlandse boeddhisten zijn aangegaan. Ook met etnische boeddhisten die nauwelijks vertegenwoordigd zouden zijn in de BUN. Soms zijn die contacten formeel, soms gewoon nuttig en vooral warm en goed en gezellig. Maar ze monden niet altijd uit in een lidmaatschap van de BUN. Omdat de koepel terecht niet aan werving doet.

Is het nou klaar? Voor het Boeddhistisch Dagblad wel. We gaan over tot de orde van de dag. De BUN blijft zender, de verzorger verzorger en de boef blijft boef. Heb je geen academische titel, dan kom je de bajes niet in als bgv’er. Het Kaski-rapport zorgde niet voor een aardverschuiving en wat in het rapport is belicht is zo micro. Nou ja, de regering wilde graag wat dingen onderzocht zien. Dat kostte wel wat en toen puntje bij paaltje kwam werd het advies van Kaski zelfs niet overgenomen. Zuur. Rang. En nou, nou weten we nog niet exact hoeveel boeddhisten er in Nederland zijn. Ik had me zo verheugd op een juist aantal, met cijfers achter de komma.

Oké, nu is nu en morgen weer een dag.

Good fortune en een hoop metta.

 

 

Categorie: Achtergronden Tags: boeddhisten, BUN, BZI, joop hoek, kaski, Nederland, Rang, telling

Lees ook:

  1. Nederland telt -ongeveer- vijftigduizend boeddhisten
  2. ‘Dat felle, echt geëngageerd zijn, is wel een beetje geschiedenis voor mij’
  3. Joop ontmoet Joop
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (10) – de invloedsfeer van de theosofie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Romeijn zegt

    2 juni 2013 om 11:45

    Voor degenen die – misschien voor het laatst – nog eens over de BUN willen lezen:
    Ik heb afgelopen week een brief aan staatssecretaris Fred Teeven van Justitie geschreven, de beschermheer van de BUN.
    De tekst is tegelijk een overzicht van wat er speelt en (m.i.) mis gaat.
    Zie http://joopromeijn.blogspot.nl/2013/06/een-staatssecretaris-als-beschermer-van.html

  2. Tom zegt

    2 juni 2013 om 18:38

    Pluim Joop!

  3. Joop Romeijn zegt

    3 juni 2013 om 15:31

    Als ongeautoriseerd (maar niet iedereen vindt zoiets erg, heb ik begrepen) redacteur van het BoeddhistischDagblad een nieuwsfeitje:
    De agenda van de ledenvergadering van de BUN is te vinden op
    http://www.boeddhisme.nl/download/Agenda_ALV_8_juni_2013.pdf

    Voor mij aanleiding om een update te plaatsen op de blog waarnaar ik hierboven verwijs.

  4. M.R.Biesheuvel zegt

    4 juni 2013 om 21:30

    Soms denk ik weleens, wat maakt Joop zich druk. Maar deze opmerking is in deze zeker niet negatief bedoelt. Ik denk dat meer mensen zich in boeddhistisch Nederland zich druk zouden moeten maken, al is het maar om de onduidelijkheid van al die organisaties, groepen en sangha’s voor beginners als mij wat transparanter te maken!

  5. Joop Romeijn zegt

    5 juni 2013 om 11:33

    Eéntje dan nog, iemand moet toch het gesprek gaande houden.
    En over sommige onderwerpen moeten niet alleen de bestuurders van de BUN praten, die gaan elke maatschappelijk betrokken boeddhist aan (dank je, Biesheuvel)
    De Boeddhistisch Geestelijke Verzorging is ook zo’n vervolgverhaal.
    Beide boven genoemde BUN-pdf’s gaan daar ook – zij het zeer kort – over.

    André van der Braak houdt als VU-hoogleraar (tevens Zen-boeddhist) een inleiding over de master-opleiding, die gevolgd zou moeten worden door een ‘ambtsopleiding’ waarover de VU nog geen besluit heeft genomen, zover ik hun website begrijp.
    Hij heeft ter voorbereiding een document toegezonden dat uit februari stamt en op essentiele punten onduidelijk blijkt, zo heb ik in m’n blog http://joopromeijn.blogspot.nl/2013/03/de-vu-opleiding-tot-boeddhistisch.html van 14 maart plus update (n.a.v. een mail van van der Braak aan mij) van 19 maart beschreven.

    Daarin heb ik het ook over de in mijn ogen incompetente BZI gehad, de dochterstichting van de BUN die het contract met de VU over de ambtsopleiding heeft getekend. De BZI lijkt wat terzijde geschoven: Justitie-ambtenaar Varamitra gaat verdere informatie geven en het draagvlak bij de sangha’s creëren moet nu plaatsvinden via de net gestarte Dharma Advies Raad. Alsof de studenten daar iets aan hebben.

    Of er echt besluiten genomen worden in de ledenvergadering zaterdag, is me niet duidelijk, meestal zijn de leden al blij als ze wat informatie krijgen, de beroepsboeddhisten blijven aan de knoppen zitten.

    Verder blijft mijn mening dat je ook boeddhistisch geestelijk verzorger kan zijn of worden zonder ‘brief’ van een leraar van een BUN lid, en waarschijnlijk zelfs zonder de ‘ambtsopleiding’ te hebben gevolgd (de gezondheidszorginstellingen zullen in de meeste gevallen wel een master eisen).

  6. Joop Romeijn zegt

    6 juni 2013 om 15:33

    Op de agenda van de BUN-ledenvergadering staat ook:
    (12.) Besluit tot instelling werkgroep participatie ongeorganiseerde boeddhisten ‘
    Verdere toelichting ontbreekt. Ik ben benieuwd want sinds een paar mensen (waaronder ik) in 2009 voorstellen in die richting deden, waren (bestuurs)leden van de BUN er fel tegen, om drie redenen:
    – Het geeft praktische problemen met stemrecht en zo, en bovendien wil Justitie het niet;
    – Er dreigen een aantal lastige zogeheten ‘ongebonden boeddhisten’ (inderdaad, waaronder ik) de BUN in te komen;
    – Het is principieel ongewenst want een ‘echte’ boeddhist neemt toevlucht tot de Boeddha en tot de Dhamma/Dharma en tot de Sangha, en die ‘ongeorganiseerden’ willen kennelijk geen toevlucht tot de Sangha nemen en zijn dus gemankeerde ‘boeddhisten'(dat in een discussie elders bleek dat de leraren die dit stelden eigenlijk bedoelden: toevlucht nemen tot de leraar – en dus de spirituele superioriteit van de leraar accepteren – maar dat staat niet in de Dhamma dus dat wordt omfloerst gezegd)

    Hoe men zaterdag (8 juni) met deze grote bezwaren omgaat: geen idee.

    Tegelijk is er nieuws van het ‘ Nederlands Boeddhisten Netwerk ‘ (NBN, in oprichting), zie https://www.facebook.com/login.php?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgroups%2FN.B.V.i.o%2F voor wie een Facebook-account heeft. Ik niet en bovendien vind ik het te vroeg: het is beter dat eerst de BUN zich opheft.
    Een eerste bijeenkomst is op 29 juni, in Deventer.
    Ik hoop nu maar dat de BUN zich niet positief uitspreekt over de NBN of stelt dat dit in plaats kan komen c.q. de start kan zijn van de participatie van de ongeorganiseerde boeddhisten aan de BUN. Dat zou een ‘kiss of death’ zijn.
    Een NBN zou in mijn ogen de monopolie-claim van de BUN op zendtijd (maar dat is geen groot probleem meer want dat is over 2 jaar toch voorbij) en op het mogen ‘zenden’ van ‘buddhist chaplains’ (en dus bepalen wie dat mag zijn) moeten bestrijden.

    Kortom: het is nog geen komkommertijd in boeddhistisch Nederland.

  7. Tom zegt

    6 juni 2013 om 20:10

    2 x de spijker recht op z’n kop Joop, wat een precisie!!
    Ben benieuwd wat er uitkomt…

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
28 sep
Choosing Kindness - Ven. Amy Miller
28 sep 23
28 sep
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
28 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Duitse Letzte Generation sluit zich aan bij Extinction Rebellion
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)
    • XR – Demonstratie tegen nieuwe gasboringen in de Noordzee
    • Waarom speelt Bewustzijn altijd verstoppertje?
    • Het jaar 2023 – dag 250 – voetbalzonderrellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.