• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Jigme Lodro rinpoche – De relatie leraar-student in het Tibetaans boeddhisme

Jigme Lodro rinpoche – De relatie leraar-student in het Tibetaans boeddhisme

6 november 2017 door de redactie

De student – leraar verhouding is momenteel een veelbesproken onderwerp. Het Rotterdamse boeddhistisch centrum Phuntsok Chö Ling heeft de Tibetaans boeddhistische leraar Jigme Lodro Rinpoche uitgenodigd om eind november zijn kennis over dit onderwerp met belangstellenden  te delen. De leraar verblijft momenteel in de VS.

Tekst op de site van Phuntsok Chö Ling: ‘Wanneer we serieus de Boeddha en zijn onderricht willen volgen, moeten we vertrouwen op een gekwalificeerde leraar. De reden hiervoor is dat de diepgaande kennis en de vaardigheden van de leer van de Boeddha niet kunnen worden verkregen uit een boek, maar ze zijn een waarheid die geleefd wordt en die is verbonden aan een levende overdracht.

Foto site centrum Phuntsok Chö Ling, Rotterdam.

Op sommige vlakken, van buitenaf gezien, lijkt de leraar-student verhouding binnen het boeddhisme erg op die van leraar-student in alledaagse situaties, bijvoorbeeld zoals we in een universitaire omgeving zien. Maar als we verder kijken zien we dat die vergelijking nogal oppervlakkig is en dat er fundamentele verschillen bestaan tussen beide omgevingen. Waar het bij alledaags leren gaat om het eigen maken van afgemeten hoeveelheden informatie en het afleggen van examens om je vaardigheden te bewijzen, spiritueel leren is van nature participatief en transformatief. Speciaal in het boeddhisme gaat het erom een kwalitatieve transformatie van de eigen geest te realiseren.

Los van het overbrengen van de juiste leerstof, controleert de leraar ook de voortgang van de student. Het volgen van een boeddhistische leraar betekent dus het aangaan van een lange termijn relatie waarbij wederzijds vertrouwen en respect cruciaal zijn. Daarom zijn er bepaalde regels met betrekking tot deze relatie, om zeker te stellen dat de omgeving de spirituele ontwikkeling van de student ondersteunt.’

Biografie Jigme Lodro Rinpoche.

Jigme Lodro Rinpoche werd in 1969 geboren in Golok-Dhome, Tibet. Vanaf zijn achtste jaar woonde hij op verscheidene plaatsen waaronder in Talang (een groot klooster in Golok), in de Gemang Hermitage, in Larung Gar, (de dharma-stad in Sertha) en andere dharma plaatsen in Kham. Hij heeft de sutra’s, tantras, Tibetaanse cultuur en religie bestudeerd.

foto site Phuntsok Chö Ling.

In 1998 kwam Jigme Lodro Rinpoche naar India en werd daar een beroemd redacteur van de Tibetaanse regering in ballingschap en particuliere uitgeverijen. Meer dan 200 van zijn essays werden gepubliceerd in Tibet en door de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap. Sommige van zijn boeken werden gepubliceerd door bekende publicatie centra van de Tibetaanse regering in ballingschap, waaronder het ministerie van Onderwijs, het ministerie van Informatie en de Tibetaanse culturele en religieuze publicatie centra. Over zijn geschriften wordt met veel respect gesproken en grote geleerden hebben er hun waardering over uitgesproken. Z.H. de Dalai Lama heeft hem zelfs een brief gestuurd vol lof over zijn geschriften.

Momenteel is Jigme Lodro Rinpoche bezig met een bundel van aanvullende historische verhalen, het optekenen van verhandelingen en een woordenboek van de Nyingma scholen en de Tibetaanse cultuur en religie.

Donderdagavond 30 november van 19.30 tot 22.00 uur – lezing ‘De relatie leraar – student in het boeddhisme’. Lezing met Jigme Lodro Rinpoche. Locatie: Phuntsok Chö Ling, Oostkousdijk 17b, 3024 CL Rotterdam, Nederland. Taal: Engels met vertaling naar het Nederlands.

Ook de Dharma Advies Raad (DAR), een zelfstandig orgaan binnen de Boeddhistische Unie Nederland (BUN), kwam vorige week met een advies –historie, tekst en uitleg, inzichten, duiding- over de relatie boeddhistische leraar en student. Het advies is afgelopen zaterdag in de algemene ledenvergadering van de BUN besproken. Diverse leden plaatsten inhoudelijke opmerkingen over de tekst zodat die mogelijk ingepast kunnen worden de uiteindelijke versie. Naar verwachting zal daarna –eventueel in gewijzigde vorm- het advies worden aangeboden aan het BUN-bestuur. De tekst van het voorlopige eind advies van de DAR is in het onderstaande artikel te lezen.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boeddhistisch leven Tags: Boeddhisme, BUN, DAR, Jigme Lodro rinpoche, onderricht, Phuntsok Chö Ling, relatie leraar en student, Rotterdam

Lees ook:

  1. Boeddhistisch onderricht Rotterdam – Hoe geluk te vinden in een hectische wereld
  2. Op zoek naar een leraar – Laat je leiden door een onderzoekende geest
  3. Wat gaf de Dalai Lama vandaag zijn gehoor mee
  4. Boeddhistisch hospice: What’s in a name?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    6 november 2017 om 23:35

    De tweede, derde en vierde alinea van dit stuk staan tussen aanhalingstekens. Het is mij niet duidelijk of dit een citaat is en zo ja van wie. Kan de redactie die onduidelijkheid wegnemen?

    Hoe dan ook, er staat nogal wat in die alinea’s.
    – er wordt verschil gemaakt tussen ‘alledaags leren’ en ‘spiritueel leren’. Hoezo is alledaags leren niet spiritueel?
    – alledaags leren wordt in de tekst verengd tot “eigen maken van afgemeten hoeveelheden info en het afleggen van examens.” En dat wordt dan afgezet tegen spiritueel leren dat participatief en transformatief zou zijn. Tja. Mijn huisbaas is smid, gespecialiseerd in hekwerk, en hij heeft een paar maanden geleden een mbo’er metaalbewerking als assistent in dienst genomen. Die jongen ondergaat een alledaags leerproces dat voor hem en zijn baas zeer participatief en transformatief is.
    – het volgen van een boeddhistische leraar wordt in de tekst voorgesteld als een lange termijn relatie die de leerling met de leraar aangaat. Hoezo zijn termijnen relevant?

    De makke met dit soort teksten over de relatie leraar / leerling is mijns inziens het gedoe over vertrouwen en respect en de lange termijn die nodig zou nodig zijn voor vruchtbare samenwerking tussen leraar en leerling. Wat nodig is is heel simpel: werkafspraken. Les geven is hoe dan ook en door wie dan ook betaald werk terwijl mediteren o.l.v. een leraar hoe dan ook en door wie dan ook onbetaald werk is.

    Elke vakman/vrouw zegt het: vertrouwen is heel goed, controleerbare werkafspraken zijn beter.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.