• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Met helpende handen naar de markt’

‘Met helpende handen naar de markt’

26 oktober 2017 door gastauteur

De twaalfde-eeuwse Chinese zenmeester Kakuan Shien beschrijft in de Plaatjes van de os de tien stadia van de zenweg. Op plaatje tien betreedt de hij uit de parabel de markt, met helpende handen. De markt is de samenleving.

Tekst Kees Moerbeek

Met helpende handen naar de markt

(…)

Als een zwerver naar de markt, met modder en stof overdekt –
Stralende ogen, een brede glimlach.
Er is geen behoefte aan wonderen
En magische krachten der goden.
Een ontbladerde boom, die hij aanraakt,
Staat terstond in volle bloei.’

Dit roept de vraag op ‘hoe’. De Boeddha beantwoordt dit in de Pali-Canon. Bhikkhu Bodhi publiceerde er in 2016 een bloemlezing over: The Buddha’s Teachings on Social and Communal Harmony.

Bhikku Bodhi

Deze boekbespreking volgt op het mensenrechtenartikel (Magazine VvB voorjaar 2017). Daarin was te lezen: ‘Als ethiek van compassie heeft het boeddhisme van zichzelf een rijke sociale ethiek, zónder rechten.’ Hoofdstukken zes, zeven en tien van de bloemlezing, zoomen in op Boeddha’s aanwijzingen over de harmonieuze samenleving. Overbodig wellicht, maar boeddhistische ethiek is niet geworteld in het bovennatuurlijke. Het boeddhisme ziet ethiek bovendien als praktische adviezen, in plaats van als morele geboden.

Achtergronden

De Boeddha leefde in de IJzertijd in het noordoostelijke deel van het subcontinent India. Dat bestond uit koninkrijken, republieken en uit varna’s, wat sociale klassen of kasten betekent. In het gebied waar de Ontwaakte leefde, was de kastestructuur zeker nog niet zo invloedrijk, uitgebreid en star als enkele eeuwen later in heel India. Star of niet, iemands leven werd bepaald door zijn afkomst en door zijn geslacht. In deze maatschappelijke context zette Boeddha’s ontwaken het individu op de kaart. Immers alléén door iemands persoonlijke inzet is Verlichting mogelijk.

Er waren meer stammen zoals de Sakya’s, waartoe de Boeddha behoorde. De Sakya’s vielen op door hun regeringsvorm, die overeenkomt met die van het oude Athene. De Sakya-republiek werd bestuurd vanuit de hoofdstad, Kapilavastu, door een raad (parishad) van 500 burgers. De wetgevende macht had een gekozen voorzitter die de beraadslagingen leidde, de raja. Deze vorm van regering heet gana-sangha (‘equal assembly’) en gana-rajya (‘equal rule’). Hoogstwaarschijnlijk was het geen democratie, maar veeleer een oligarchie van rijke en invloedrijke mannen.

De Boeddha was getuige van een grote politieke omwenteling, die leidde tot het verdwijnen van de republieken. De vorsten van sommige staten streefden naar gebiedsuitbreiding ten koste van militair zwakkere staten en hun bevolking. Onder andere uit mededogen met deze bevolking was de Boeddha adviseur van verschillende vorsten. Hij gaf het begrip van de cakkavattin een eigen boeddhistische betekenis. In de Indiase mythologie is een dergelijke vorst een ideale heerser, die de wereld regeert met rechtvaardigheid in plaats van met macht en het volk bescherming, rust en welvaart brengt.

Walpola Sri Rahula schrijft in zijn What the Buddha taught (1959) dat de Verhevene naar het leven keek vanuit het geheel, dit wil zeggen zonder uitsluiting van maatschappelijke, economische en politieke aspecten. De leringen van de Boeddha op het gebied van ethiek, spiritualiteit en filosofie zijn redelijk bekend in het Westen. Maar, stelt de auteur, weinig is in het Westen bekend over zijn leringen wat betreft maatschappelijke, economische en politieke onderwerpen. Deze zijn te vinden verspreid in oude boeddhistische teksten. In hoofdstuk acht van zijn boek bespreekt Rahula bijvoorbeeld het akkavatti-Sihanada-Sutta. Dit soort teksten vinden we meer dan een halve eeuw later terug in de bloemlezing van Bhikkhu Bodhi.

Persoonlijk heil

Hoofdstuk zes van Bhikkhu Bodhi’s bloemlezing uit de Pali-Canon gaat over de relatie van een persoon met zijn omgeving. De Boeddha richt zich niet alleen tot monniken, maar zijn adviezen zijn ook bedoeld voor leken.

In de eerste tekst (AN 3:1-2, VNGL 1:207-208) wijst de Ontwaakte op het verschil in het gedrag tussen de dwaas en de wijze. De wijze onderscheidt zich door zijn heilzame mentale gedrag, zijn heilzame lichamelijke gedrag en door zijn heilzame taalgebruik. Hierdoor brengt de wijze, anders dan de dwaas, geen ongeluk over anderen.

In de tweede tekst (MN 110, VML 3:102-106) werkt de Verhevene dit uit en somt een breed scala op van heilzaam gedrag, dat zich vertaalt in heilzame gevolgen voor anderen. Hij plaatst het gedrag van een slecht persoon tegenover dat van de persoon, die heilzaam handelt. De heilzaam handelende persoon zal na zijn dood, na het vergaan van zijn lichaam herboren worden op de bestemming van goede mensen en deva’s.

In de derde tekst (AN 3:54, VNGL 1:269-270) heeft de Boeddha een gesprek met een brahmaan. Daarin legt hij uit welke intenties schuil gaan achter onheilzaam gedrag, hoe dit zich uit en wat de gevolgen zijn voor de persoon en voor anderen. Wanneer iemand het Achtvoudige Pad volgt, kan hij juiste beslissingen nemen, voor zijn heil en dat van anderen.

Gemeenschappen

Tien plaatjes van de os

Er bestaan natuurlijke en ontworpen gemeenschappen, legt de auteur uit in de inleiding van hoofdstuk zeven, dat ontworpen gemeenschappen heet. Een natuurlijke gemeenschap komt voort uit de band tussen mensen van wie de levens met elkaar verweven zijn. We worden geboren in een gemeenschap en zijn ondergedompeld in de samenleving waarvan die gemeenschap deel uitmaakt. Ontworpen gemeenschappen zijn opzettelijk gevormd. Mensen worden bij elkaar gebracht onder een bepaalde noemer, moeten voldoen aan bepaalde toelatingseisen en worden geleid door voorschriften. Bij een ernstige overtreding, vindt uitsluiting plaats. De Boeddha was de stichter van een kloosterorde en zijn belangstelling ging uit naar harmonie in de Sangha.

Bodhi heeft in dit hoofdstuk citaten bijeen gebracht waarin de Boeddha gemeenschappen met elkaar vergelijkt, zoals de superieure met de inferieure gemeenschap en de rechtvaardige met de onrechtvaardige gemeenschap. De Voleindigde verkiest de superieure en de rechtvaardige gemeenschap boven de andere twee en legt dit uit. Rechtvaardig is die gemeenschap waarin men zich conformeert aan de Dhamma. Superieur is die gemeenschap waarin men zich niet overgeeft aan luiheid, laksheid of luxe, maar waarin men zich inspant om het nog-niet-bereikte te bereiken.

In de tien principes van hartelijkheid (AN 10:50, NDB 1399-1401) noemt de Verhevene richtlijnen die leiden tot een harmonieuze gemeenschap. De lijst is ook bruikbaar in andere ontworpen gemeenschappen, schrijft Bhikkhu Bodhi. De nadruk op wederzijdse vriendelijkheid, goed gedrag en het delen van winst, noemt hij zelfs een krachtig tegengif tegen egoïsme dat gemeenschappen kan verdelen en zelfs kan verscheuren.

Af en toe werd de Boeddha door stamhoofden benaderd, die zijn advies zochten. In één geval (AN 7:21, NDB 1009-1010) vragen een aantal Licchavi’s zijn raad. Zij behoorden tot de belangrijkste clans in het antieke India. Zij en de bevriende clan van de Vajji’s vreesden dat hun republiek van Vaishali veroverd zou worden. Boeddha hield hun voor: ‘Licchavi’s, zolang als de Vajji’s in harmonie bijeenkomen, de bijeenkomst schorsen in harmonie en de zaken van de Vajji’s in harmonie regelen, is alleen groei voor hun te verwachten, geen ondergang.’ En ‘zolang als de Vajji’s geen vrouwen en meisje ontvoeren uit hun familie en ze dwingen met hun te leven, is alleen groei te verwachten en geen ondergang.’

Rechtvaardigheid

Hoofdstuk tien staat in het teken van natuurlijke gemeenschappen: van de familie tot en met de staat. Sterke gemeenschappen zijn afhankelijk van de relaties tussen de leden en ook hier ligt de nadruk op rechtvaardigheid. De Verlichte was van mening dat de sleutel tot een gezonde samenleving ligt in het vervullen van de verantwoordelijkheden ten opzichte van elkaar. Hij zag de samenleving als een netwerk van menselijke relaties. Deze leggen wederzijdse verantwoordelijkheden op aan de deelnemers; zie het Singalovada-sutta onder teksten in dit magazine.

In de ogen van de Voleindigde vormt de familie de basis van maatschappelijke integratie en beschaving. Het is vooral de vertrouwelijke en liefhebbende relatie tussen ouders en kinderen, en tussen ouders onderling, die heilzaam gedrag en medemenselijkheid voedt. Ze is essentieel voor de maatschappelijke samenhang en harmonie. Het hoofdstuk bevat citaten uit de Pali-Canon over de wijze waarop familieleden met elkaar omgaan.

De volgende twee citaten (MN 96, VML 2:455-461 & MN 84, VML 2:327-333) gaan over Boeddha’s afwijzing van het kastesysteem. Dit maakt onderscheid tussen mensen op grond van hun morele ontwikkeling die gebaseerd is op de groep waaruit zij van geboorte afkomstig zijn. Hiermee verbonden is een systeem van dienstbaarheid van de lagere kasten ten opzichte van de hogere. De Ontwaakte verzet zich tegen het vermeende heilige karakter van dit systeem. Hij weerlegt de claim dat het systeem afkomstig is van Brahma, de schepper-god. Integendeel, het is een door mensen gemaakte institutie. Ook wijst hij het idee van de hand dat kaste bepaalt wat iemands morele ontwikkeling is. Het zijn de intenties en de daden van iemand zelf die dit bepalen. Ten slotte, de Boeddha onderwees dat iedereen die volgens de Dhamma leeft, Verlichting kan bereiken, en dat is ook nu nog steeds bevrijdend.

Vorsten

Bijzondere aandacht krijgen vorsten in dit hoofdstuk. Zij hebben een voorbeeldfunctie: ‘Als koningen onrechtvaardig zijn, worden de koninklijke vazallen onrechtvaardig. Als koninklijke vazallen onrechtvaardig zijn, worden brahmanen en burgers onrechtvaardig. Wanneer brahmanen en burgers onrechtvaardig zijn, worden bewoners van marktstadjes en bewoners van het platteland onrechtvaardig…’ Het gaat van kwaad tot erger. Maar, als de vorst rechtvaardig is, wacht het volk een lang en gelukkig leven (AN 4:70, VNGL: 106-107).

In diverse citaten beschrijft de Boeddha het gedrag en de taken van de rechtvaardige vorst, de ‘wiel-draaiende vorst’ oftewel de rājā cakkavattī (Sanskriet: cakravartin). De belangrijkste taak van deze vorst is het opheffen van armoede (DN 5, VLL: 153-169). Het vroege boeddhisme zag het als voedingsbodem van criminaliteit. Armoede leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen de gelegenheid, een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

Ten slotte

Deze boekbespreking staat stil bij citaten die inzoomen op het maatschappelijke. Het grootste deel van het boek gaat juist over persoonlijke verandering. Wringt dit niet? Neen, omdat volgens de auteur in het vroege boeddhisme persoonlijke verandering nauw verbonden was met maatschappelijke verandering. Een vreedzame en harmonieuze samenleving kan volgens Bhikkhu Bodhi niet opgelegd worden door een sterke leider of door middel van decreten. Zij heeft pas kans van slagen en beklijft pas als mensen bij zichzelf te rade gaan en hun onheilzaam gedrag laten varen. Juist begrip van het boeddhistische principe van karma helpt daarbij en heeft een beslissende invloed op de ingezette gedragsverandering.

Met dank aan Jan de Breet voor de tekstverwijzingen en de citaten waarnaar dit artikel verwijst; zie teksten in dit magazine.

Afkortingen

AN Anguttara Nikaya
DN Digha Nikaya
MN Majjhima Nikaya
NDB The Numerical Discourses of the Buddha, de vertaling van Bhikkhu Bodhi van AN
VLL De verzameling van lange leerredes, de vertaling van De Breet en Janssen van DN
VML De verzameling van middellange leerredes, de vertaling van De Breet en Janssen van MN
VNGL   De verzameling van numeriek geordende leerredes, de vertaling van De Breet en Janssen van AN

Bronnen

Tydeman, N. Het temmen van de os. Uitgeverij Karnak, Amsterdam 1991
Bhikkhu Bodhi (ed). The buddha’s teachings on social and communal harmony. Wisdom publications, Somerville USA, 2016
The beginning of wisdom

Dit artikel verscheen eerder in het herfstnummer van het magazine van de Vrienden van het boeddhisme.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Nieuws Tags: Chinese zenmeester Kakuan Shien, Kees Moerbeek, magazine, Plaatje van de os, vrienden van het boeddhisme

Lees ook:

  1. Het mysterie van De Zwarte Tulp stopt maar krijgt ook een vervolg
  2. Spiritueel materialisme
  3. ‘Onze god is de beste, onze god is kampioen’
  4. De vrienden van het boeddhisme – en het uitsluiten van Kees Moerbeek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Veelwoordig is het onweten, want er zijn geen woorden voor
    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.