Onlangs werd bekend dat de Franse politie lama Tempa Dargyè van het boeddhistisch Kagyu Lingklooster nabij het Franse Dijon heeft gearresteerd op verdenking van het verkrachten en seksueel misbruik van enkele vrouwen. Bij het schandaal zijn mogelijk meer monniken betrokken. Vier vrouwen hebben een aanklacht ingediend. De Bhutanese lama ontkent en zit in voorlopige hechtenis.
Kalu rinpoche, de oprichter en spiritueel leider van de door beschuldigingen over seksuele schandalen in opspraak gemaakte boeddhistische organisatie Kagyu Ling, heeft eigenhandig de bezem gehaald door de staf van het klooster. De aan de kant gezette lama’s namen hem dat niet in dank af en hebben alle mogelijke middelen- dreigen met rechtszaken, belasteren van de Kalu rinpoche via weblogs, ingezet om de spiritueel leider in diskrediet te brengen.
Dat zegt de huidige secretaris van de tempel, lama Puntsok, in een interview in een Frans dagblad. De Kalu greep in 2009 in, nog voordat de Franse autoriteiten een onderzoek begonnen en de Bhutanese lama Tempa Dargyè in 2012 arresteerden op verdenking van verkrachting en seksueel misbruik van een aantal vrouwen in het centrum.
Puntsok: ‘In 2009 kwam het Tulku rinpoche ter ore dat er mogelijk iets gebeurd zou zijn dat niet in de haak was. Hij sprak met vrouwen en hoorde hun openbaringen over seksueel misbruik. Hij heeft verschillende lama’s geconfronteerd met de ernstige aard van die beschuldigingen en heeft afspraken gemaakt om ze uit te sluiten bij het leiden van de congregatie. In april 2011 heeft Tulku rinpoche vier nieuwe westerse lama’s tot de nieuwe leiding van de Kagyu Lingtempel benoemd. Ter vervanging van de Bhutanese lama’s die tot dan de leiding hadden.’
De buitengesloten lama’s reageerden emotioneel en furieus op het besluit van de Tulku. Ze riepen hun achterban op Kalu rinpoche in diskrediet te brengen. Met het vertrek van deze lama’s verstomde ook hun kritiek. Puntsok: ‘Sindsdien zijn we op nieuwe voet en frisse energie verder gegaan. Ik zou ook niet graag willen dat er een relatie wordt gelegd tussen het verleden en het nu. De congregatie veroordeelt de misdragingen en vindt ze onaanvaardbaar.’
Puntsok zegt dat weinig mensen in het tempelcomplex op de hoogte waren van wat er gaande was. ‘Ik woonde zelf tien jaar bij de tempel en heb nooit iets gemerkt van deze misstanden. Sommige slachtoffers zijn van Aziatische komaf en zijn zeer discreet. Vooral over seksueel misbruik wordt niet openlijk gesproken.’
De secretaris zegt te verwachten dat de daders gestraft zullen worden door Justitie. Hij zegt dat het instituut volledig meewerkt en mee zal blijven werken met de politie en justitiële autoriteiten. ‘Wij hebben niets te verbergen.’
Puntsok vindt dat de bedrijfsvoering binnen het instituut transparanter is geworden. ‘De almacht van de lama’s is voorbij. Alle besluiten worden genomen door de Raad van Beheer, samengesteld uit bewoners en lama’s. Het is een collectief leiderschap dat verantwoording schuldig is aan Kalu rinpoche. Gelukkig blijft seksueel misbruik in tempels een uitzondering. Ik denk wel dat het westen erg verleidelijk is voor oosterse monniken, die een groot deel van hun leven in een klooster hebben doorgebracht.’
De verwachting is dat Kalu rinpoche het centrum in Dijon in november weer zal bezoeken. Kalu rinpoche is ook zelf slachtoffer van seksueel geweld in kloosters. Zijn bekentenis daarover schokte de boeddhistische gemeenschap.