Lama Tempa Dargye- in de tijd dat de feiten gepleegd zouden zijn als hooggeplaatste monnik verbonden aan het boeddhistisch centrum Kagyu Ling nabij Dijon, is op verdenking van seksueel wangedrag en tenminste twee verkrachtingen door de politie gearresteerd. Hij zit in voorlopige hechtenis in de gevangenis van Varennes-de-Grand. Vier vrouwen hebben bij de politie aangifte gedaan. De feiten zouden zich aan het eind van de vorige en beginjaren van deze eeuw hebben voorgedaan.
Onder de slachtoffers zijn kinderen van ouders die in het centrum woonden. De huidige secretaris van de tempel lama Puntsok zegt namens de huidige gemeenshap van Kagyu Ling het wangedrag te veroordelen. Justitie onderzoekt op basis van een verklaring van een van de slachtoffers of ook andere monniken bij deze zaak zijn betrokken. Zij noemt een Belgische en Spaanse monnik, die haar als kind in het boeddhistisch centrum zouden hebben misbruikt.
De Franse politie stelt ook een onderzoek in naar mogelijke financiële onregelmatigheden bij het centrum. Justitie heeft getuigen gehoord die beweren dat er voor 400.000 euro door de leiding van de tempel euro is gefraudeerd.
Een van de vrouwen beweert dat ze negen jaar oud was toen ze door Tempa Dargye zou zijn verkracht. Het instituut Kagyu Ling werd in 1976 opgericht door Kalu rinpoche als antwoord op een spirituele zoektocht van veel westerlingen binnen het Tibetaans boeddhisme. Kalu overleed in 1989. De situatie zou zijn verslechterd door wanordelijkheden binnen het befaamde instituut, tot een punt waarop het niet meer als boeddhistisch centrum functioneerde. De opvolger van de stichter, ook Kalu rinpoche, onthief daarop lama Tempa en vijf andere monniken uit Bhutan van hun taak en stelde westerlingen aan als bestuur van het instituut, met een collegiaal systeem van controle.
Het instituut kwam in opspraak nadat een vrouw bij de politie haar verhaal deed over verkrachting en seksueel geweld binnen de muren van het centrum Met haar verklaring ondersteunde zij de aanklachten van drie andere vrouwen tegen lama Tempa. Die daarop werd gearresteerd. Een van de slachtoffers, die zich Sandrine noemt, woonde van 1992 tot 2001 in het centrum. In augustus 2010 werd zij door de politie in Autun als getuige opgeroepen om de gebeurtenissen in het centrum toe te lichten. Zij besloot toen om ook haar ervaringen openbaar te maken. Sandrine heeft bij de politie verklaard dat zij door verschillende monniken op verschillende tijdstippen seksueel zou zijn misbruikt. De vrouw beweert door lama Tempa zo erg te zijn mishandeld, dat ze een miskraam kreeg. Al in 2003 doet de vrouw aangifte bij de politie, maar die vindt de bewijsvoering op dat moment te mager. Pas als ook drie andere vrouwen in 2009 en 2010 hun verhaal vertellen tegen de politie, wordt zij geloofd. Studenten van het centrum nemen het op voor lama Tempa. Op een weblog steunen zij de lama en wijzen de aanklachten als verzinsels van de hand.
De gebeurtenissen rond het instituut doen veel stof opwaaien in Frankrijk, maar ze staan niet op zichzelf. Na na de Chinese bezetting van hun land, trokken veel Tibetaanse lama’s naar het westen. Schandalen en seksuele escapades volgden. In Amerika reageerden volgelingen van Trungpa rinpoche geschokt op berichten dat diens opvolger Thomas Rich, meerdere mensen met HIV had besmet.
In 1994 werd lama Sogyal rinpoche in Californië aangeklaagd wegens seksueel misbruik van een vrouw, genaamd Janice Doe. Strafvervolging werd afgekocht door een aanzienlijke schadevergoeding aan de vrouw te betalen. In Canberra, Australië, werd de gerespecteerde lama Choedak gedwongen zijn excuses te maken nadat meerder zaken met seksueel getinte handelingen aan het licht kwamen.
In het Verenigd Koninkrijk draaide Michael Lyons, ook bekend als Mohan Singh, voor tien jaar de bak in wegens verkrachting. Hij deed zich voor als authentieke Tibetaanse lama, maar had niet de juiste papieren. In Amerika kwam het gedrag van Tibetaanse monnik en geshe Michael Roach in de openbaarheid, nadat een van zijn volgelingen na een driejarige retraite in een afgelegen centrum in Arizona onder verdachte omstandigheden overleed. Volgens kenners beoefende Roach ‘een zeer overdreven, en vanuit een boeddhistische oogpunt enigszins twijfelachtige, vorm van het Tantrisme.’
De Dalai Lama heeft al enkele malen gewaarschuwd voor uitwassen binnen het Tibetaans boeddhisme. Met name tegen verleidingen binnen het exotisch tantrisme, gekoppeld aan mysterieuze seksuele praktijken. Hoewel hij nooit namen van daders heeft genoemd heeft hij onlangs publiekelijk toegegeven dat “sommige tulku’s zich slecht hebben gedragen.’ Hij waarschuwt tegen het overhaast aangaan van een relatie met een lama. ‘In Tibet”, zegt hij, ‘kan het twaalf jaren duren voordat er een lama-leerling relatie is.’ Hij wijst erop dat het een grote verantwoordelijkheid is en niet lichtvaardig moet worden aangegaan door beide partijen.
Bron: The Guardian en verklaring Sandrine Franse media.
Update 8 oktober 2012, 23.16 uur.
Update 2 op 9 oktober 2012, 10.41 uur. De advocaat van lama Tempa, mr. Damien Varlet, laat tijdens een zitting voor de onderzoeksrechter Emmanuel Vion weten dat zijn cliënt zich niet schuldig acht. De vier vrouwen die hem aanklagen blijven tijdens die zitting in september 2012 bij hun verklaring. De lama blijft in voorlopige hechtenis.
paul duckaert zegt
ook in het boeddhisme zijn er misbruikers van de filosofie ,,, zij zullen er hun karma voor dragen ,,, jammer heel jammer ,,,, laat ons de daden veroordelen ,,,, niet de mens ,,, en laat ons niet afdwalen van de dharma ,,, groetjes paul
Henk Molenaar zegt
“De opvolger van de stichter, ook Kalu rinpoche, ontsloeg daarop lama Tempa” Hoe kan die man dan nog verbonden zijn aan de tempel zoals in de titel staat?
Michael Roach is een westerling, hoe kan hij dan Tibetaans worden?
Sogyal Rinpoche had een ontevreden ex (westerse..) vriendin die hem aanklaagde en wellicht geld rook volgens het USA rechtsysteem wat wezenlijk anders is als die van NL
Laten we dus ook niet te snel oordelen.
Para Nirvana zegt
Beste Henk Molenaar;
– “iemand van zijn taak ontheffen” betekent niet automatisch “ontslaan”. Wel juist citeren alvorens kritiek te uiten … .
– met de term “Tibetaanse monnik” wordt vaak bedoeld “een monnik in de Tibetaans boeddhistische traditie” dus niet “een monnik met de Tibetaanse nationaliteit”. Zo ook hier, dat lijkt mij helder.
– Er wordt vaker geprobeerd de onfrisse praktijken van Sogyal Rinpoche toe te dekken met het excuus van “een op geld beluste ex”. Zonder succes, overigens. Eerst goed de feiten nagaan, en dan kijken of dat gefabriceerde excuus nog overeind blijft. Ik vrees van niet.
Feiten zijn géén oordeel.
PN
Joop Hoek zegt
Para Nirvana, Henk Molenaar baseerde zijn opmerking over ontslaan op een eerdere versie van het artikel. Gisteravond laat kwam er een update. Vandaar.
Para Nirvana zegt
Beste Joop Hoek en Henk Molenaar,
dan neem ik onmiddellijk mijn punt 1 terug.
PN
kees kooij zegt
Niets (menselijks) is ook voor Boeddhisten en/of Lama’s /Roshi’s etc vreemd. ! ?
Wellicht speelt ook de rol van “devotie” aan deze
“leraren”een rol. (wat mijns inziens nogal misplaatst is). Een tegenvallend verwachtingspatroon kan dan ook weleens omslaan in
frustratie en negatieve berichtgeving t.a.v. de
eerst zo” áanbeden” meester. Even het deukje in het gehavende ego wegwerken.
Toch maar blijven proberen tot alle wezens gelukkig zijn en dat valt om de … niet mee.