• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zeshin van der Plas » Het dagboekje 6a – elke spier doet pijn

Het dagboekje 6a – elke spier doet pijn

3 december 2016 door Zeshin van der Plas

Toen ik negenentwintig jaar geleden voor de tweede keer naar het klooster Bukkoku-Ji in Japan ging heb ik een dagboekje bijgehouden. Het is geen dagboekje dat bedoeld was voor publicatie. Intimi die ik het boekje liet lezen wilden er graag een kopie van hebben, wat uiteindelijk heeft geresulteerd dat het nu op het Wereldwijde Web van Verwarring staat. Privézaken heb ik buiten deze publicatie gehouden. Soms schreef ik maar één enkele zin, het is in een soort stenostijl geschreven en is uiteraard behoorlijk gedateerd.

1-5-87

Ik heb voor Tangen Roshi een theelepeltje voor de theece­remo­nie uit hout gesneden, zo’n ding heet een tsja tsja­ku.
Tijdens dokusan prees hij mij de hemel in: an ordinary man can not make a tsja tsjaku like you did, you have a beautiful mind.

Nou, als zenmeesters je de hemel in prijzen, kijk dan maar uit!

2-5-87

Elke spier in mijn onderlijf doet pijn, en dit is pas de tweede dag. Hoe moet ik die andere zes nog doorkomen?

12.20 u.

Overal pijn, maar het is wel lekker rustig.
Ik heb het gevoel dat ik stevig in het zadel zit.

17.50 u.

Ik ben zo dichtbij maar de weg is zo lang.
Je mag het geen staf noemen, maar je moet mij zeggen wat het is.
Je mag geen ja en ook geen nee zeggen.
Is dit soms het spelletje Geen ja, geen nee?

19.05 u.

De bergbeek stroomt door mijn oor.
Water is water.
Een boom is een boom.

Voor satori is een bel een bel.

Na satori is een bel een bel, maar dan een bel, zo echt, zo anders dan voorheen, een bel.

Knap he, om zo iets op te schrijven. Wat heb ik GVD aan deze nonsens. Ik mis de ervaring, ik mis het zijn, ik mis satori.

20.00 u.

Het mediteren lukt me voor geen meter, iedere keer gaat mijn kop met de boel aan de haal.
Het lukt mij niet continu mijn hara vast te houden.
Als ik niet al een klein beetje peace of mind had veroverd, had ik allang huilend in een hoekje gezeten.

3-5-87

12.25 u.

Het lijkt of er niks aan de hand is. Met de pijn valt om te gaan. Ik ben niet erg geconcen­treerd, alles gaat rustig z’n gangetje.

13.10 u.

Vergeet dat lijf.
Vergeet die zak botten.
Je bent het universum zelf. Is dat niet genoeg?

Icho keme (met alles wat je hebt).
Met elke ademhaling wordt alles opnieuw geboren.

Only doing.

4-5-87

Het is alweer de 4e dag, de tijd vliegt. Ik heb overal spier­pijn, maar ik heb er weinig last van.
Kom laten we de dag aan stukken gaan bijten.

11.15 u.

Weinig concentratie. M’n kop gaat steeds met de boel aan de haal. Ik word er moedeloos van.

14.00 u.

Misschien denk je dat je niets opschiet, dat je er net zo goed mee kunt ophouden, maar geloof me, je bent een dhammamistbank binnengelopen en alles is vaag, het lijkt of er niets gebeurt, maar wacht tot de mist is opge­trokken.
Iedere stap die je hebt gedaan in dhamma is een werke­lijke stap die je nooit, nooit en te nimmer weer afgeno­men kan worden. Iedere stap is een werkelijke stap voor­waarts, naar een leven in 1 ademhaling.

18.05 u.

En ik maar denken dat er iemand tijdens het reciteren zachtjes trompet zat te spelen. Maar achteraf bleek het de bromstem van Kanbe-San te zijn.

5-5-87

Ik voel mij net een dor takje dat elk moment kan breken. Verder voel ik mij af en toe jaloers, afgunstig en heb een constant gevoel van onvrede. Ik hoop dat ik het kan nege­ren en mij op de training kan richten.

13.00 u.

Ik weet niet hoe ik dit moet opschrijven.
Door het leven heen zie ik mijzelf. Het is alsof het hele leven geprojecteerd wordt op een filmscherm, en terwijl ik zelf in de film meespeel, zie ik mijzelf de filmprojector bedienen. Dit is niet goed weergegeven, maar ik weet niet hoe ik het anders moet opschrijven.

6-5

Niet zo stijf meer als de vorige dagen, en geen noemens­waardi­ge veranderingen.

21.15 u.

Mijn God, mijn God, waar is die ene ademhaling die de wereld in elkaar doet donderen, heb medelijden, laat mij sterven, gooi het af, laat het los, dear Kannon-Sama heb mededogen.

7-5

Laatste dag om 3.15 opgestaan en heb reeds 3 meditatie­perioden achter de rug.

Ik voel mij niet moe, alles is heel gewoon, alsof er hele­maal geen sesshin aan de gang is.

14.00 u.

Om ongeveer 11 uur is het gaan regenen, dat is alles. Verder weet ik niet wat ik moet opschrijven.

15.00 u.

Ik ben teleurgesteld in mijzelf. Ik heb het gevoel dat ik niks opgeschoten ben.

Maar ik mag niet ontevreden zijn. Ik heb een paar mooie inzich­ten gehad. Nu alleen het puntje van de staart afbij­ten, 1 periode vanmiddag en de avond nog. In elk geval heb ik een dagje uit in het vooruitzicht, ik moet in Tsuru­ga mijn visum gaan verlengen.

8-5

Over 2 dagen verloopt mijn visum, toen ik dit vanochtend aan Roshi-Sama meedeelde, was zijn antwoord “bye bye”.
Het was alsof de wereld instortte, nee niks icho keme.
Om het half uur lopen de tranen over mijn gezicht.
Natuurlijk is het weer een truc van hem, maar als hij echt zijn medewerking niet wil geven, moet ik Japan uit.
Ja, oké, de hele wereld ligt voor mij open, maar wel een ingestorte wereld.

dagboekje-6a-zeshin

Kimura-San, mijn kamergenoot, heeft het ook moeilijk, en dat reageert hij af door de baas te spelen over de deur van onze kamer (huisje). ik vind het prettig om de deur open te hebben, maar zodra hij binnenkomt, smijt hij die met een rotgang dicht.

Ik heb hem al duidelijk gemaakt dat ik het ook moeilijk heb, en dat we er allebei doorheen moeten, maar hij spreekt maar heel weinig Engels, en mijn Japans is nog slechter.
Nagaoka-San zit in de zelfde put als waar wij in zitten, de enige die vrolijk loopt te fluiten is Roshi-Sama.

Het pad naar de Shinto-schrijn is bezaaid met kersenbloesem.
Ik laat los en dwarrel omlaag.
Waarom voel ik mij verdrietig?

Monnikje

 

Categorie: Nieuws, Zeshin van der Plas Tags: dagboek, klooster

Lees ook:

  1. Het dagboekje 2 – badderen
  2. Het dagboekje 1 – Vandaag is het een goede dag…
  3. Het dagboekje 5 – Ik kom er nooit, uitzichtloos
  4. Het dagboekje tien en slot – bath day

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.