• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Boeddhistische vrijwilligers in de bajes aan de slag

Boeddhistische vrijwilligers in de bajes aan de slag

23 april 2016 door Joop Ha Hoek

Vrijwilligers van de bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) aangesloten boeddhistische sangha’s gaan in de nabije toekomst in penitentiaire inrichtingen gedetineerden bezoeken. Zij ondersteunen daarmee het werk van de professionele boeddhistische geestelijke verzorgers die nu al in de inrichtingen werkzaam zijn. Het idee is volgens BUN-voorzitter Michael Ritman afkomstig van Varamitra, het hoofd van de dienst boeddhistische geestelijke verzorging (BGV) en een wens van toenmalig minister van justitie Hirsch Ballin-  toen de BGV nog op de tekentafel lag,  om bij het boeddhistisch geestelijk werk in de inrichtingen ook vrijwilligers te betrekken

Volgende maand zal de stichting Duizend Handen worden opgericht, die de vrijwilligers selecteert, opleidt en uitzendt. De stichting verzorgt een inhoudelijk breed aanbod van vrijwilligerswerk op boeddhistische grondslag. De bedoeling is dat er een landelijk netwerk ontstaat. De stichting opereert namens de BUN, coördinator is Kim Tsai die praktiseert in de Nederlandse sangha zen spirit van Irène Bakker.

Duizend Handen –Avalokitesvara- gaat uit van de waardigheid van alle levende wezens, ongeacht achtergrond en levenservaringen. Als stichting wil zij de boeddhistische gemeenschap in Nederland faciliteren door vrijwilligers de mogelijkheid te bieden om vrijwilligerswerk te doen op verschillende plekken in Nederland en voor verschillende doelgroepen, zo staat in het profiel.

Organische groei

De coördinator zegt met een kleine groep te willen beginnen. Eventuele groei wordt afgestemd op de behoefte. De afgelopen maanden bezocht ze vijf justitiële inrichtingen om de behoefte te peilen. Na een screening en intake worden de aspirant bezoekvrijwilligers twee dagen opgeleid en getraind in het omgaan met gedetineerden en gaan ze aan de slag in inrichtingen in hun omgeving, zo is de bedoeling. Er worden geen specifieke opleidingseisen gesteld.

Kim Tsai: ‘Ze moeten ouder zijn dan eenentwintig jaar. De vrijwilligers moeten betrouwbaar zijn, zich aan afspraken houden. En een evenwichtig persoon zijn die oog heeft voor de privacy van gedetineerden. Respect tonen is ook belangrijk. Elk mens is waardevol, ongeacht zijn of haar verleden, ervaringen of handelingen. Vrijwilligers zijn open en bereid om morele dilemma’s bespreekbaar te maken. In principe moet een vrijwilliger een keer in de twee weken een bezoek kunnen afleggen. Eventueel kunnen zij meerdere gedetineerden bezoeken. Het is niet de bedoeling dat de vrijwilliger boeddhistisch zendingswerk gaat verrichten. Hij of zij biedt een luisterend oor. Bij problemen wordt er teruggekoppeld naar de coördinator.’

Werving in sangha’s

Werving zal plaatsvinden onder boeddhistische sangha’s (meditatiegroepen) in diverse plekken in Nederland. Deze sangha’s zijn lid van de BUN. Er wordt in eerste instantie gebruik gemaakt van de lokale sangha’s van de boeddhistische geestelijk verzorgers die al in de inrichtingen werken, omdat daar volgens Kim Tsai al veel contacten bestaan en er al enige interesse onder sanghaleden is om aan dit project mee te werken. Het idee is om sangha’s op termijn te koppelen aan een gevangenis in hun buurt of regio, waardoor een duurzame relatie kan ontstaan tussen vrijwilligers en gedetineerden. Deze lokale koppeling zal het ook gemakkelijker maken om in de toekomst andere lokale projecten te starten ten behoeve van ex-gedetineerden en hun gezinnen.

Kim Tsai: ‘Wij zetten ons als stichting in voor het welzijn en de zorg voor gedetineerden in Nederland en willen bijdragen aan menswaardige zorg voor alle gedetineerden. Wij ondersteunen onze vrijwilligers vanuit datzelfde mensbeeld.  Een positieve bijdrage leveren aan een menswaardig zorgsysteem in penitentiaire inrichtingen door het opzetten en begeleiden van een netwerk van bezoekvrijwilligers. We willen niet over maar met gedetineerden praten. Veel gedetineerden krijgen nauwelijks bezoek van buiten de gevangenis; zij voelen zich afgezonderd van de Nederlandse samenleving – vergeten en alleen.’

Eerste stap

Het werk van de vrijwilligers, kennen en gekend worden, vergroot de kans op begrip, en begrip is volgens de stichting de eerste stap naar respect. Door kennis te maken met de ander, met hem of haar in gesprek te gaan, kunnen bezoekvrijwilligers een grote bijdrage leveren aan de vermindering van gevoelens van eenzaamheid onder gedetineerden.

Vrijwilligers van Stichting Duizend Handen zijn nadrukkelijk geen zendingswerkers. Zij geven ook geen religieus onderricht binnen de instellingen waar zij als vrijwilligers werken. Waarom wordt er dan toch geworven in boeddhistische sangha’s als het boeddhisme in de contacten buiten beschouwing blijft?

Werk in uitvoering.

Kim Tsai: ‘Het signaal om vrijwilligers in te schakelen kwam vanuit de BGV die dat weer opdeed in gesprekken met gedetineerden waarmee ze contact hebben. Wij willen boeddhisten stimuleren en de mogelijkheid bieden om actief te zijn in de samenleving. Zeg maar compassie in uitvoering. Vanuit boeddhistisch perspectief gevoed worden zonder zendeling te zijn. In mijn eigen sangha doet vijfenzeventig procent van de leden geen vrijwilligerswerk. (Varamitra deed onlangs in een interview een oproep om van het kussen af te komen jh) Wij bieden ze nu een kans om dat wel te gaan doen en ik geloof dat velen daar op zitten te wachten. Het is eigenlijk tweerichtingsverkeer: de gedetineerden krijgen bezoek en de vrijwilligers praktiseren het boeddhisme in de praktijk.’

Waarom krijgen alleen boeddhisten uit sangha’s van de boeddhistische geestelijke verzorgers de mogelijkheid om vrijwilliger te worden. Ook buiten deze sangha’s zullen boeddhisten zijn die dit werk op een uitmuntende wijze zullen doen.

Kim Tsai: ‘We willen teleurstelling bij sollicitanten, mensen die wel boeddhist zijn en mediteren maar niet aangesloten zijn bij een organisatie, voorkomen door deze keuze te maken. We weten dat in de sangha’s waartoe de bgv’ers behoren belangstelling is voor dit werk. Ze zijn er al bij betrokken zonder in de praktijk in de inrichtingen actief te zijn. Maar ongetwijfeld zijn er ook mensen buiten de sangha’s die voor dit vrijwilligerswerk geschikt zijn. Zij kunnen zich mogelijk aansluiten bij andere organisaties zoals Humanitas. Overigens is het zo dat deze sangha’s alle richtingen in het boeddhisme vertegenwoordigen.’

Het is best wel pittig werk, een naargeestige omgeving, gesloten deuren, de hele dag wordt er op je gelet. Hoe stel je je op als vrijwilliger?

Kim Tsai: ‘Het is niet onze bedoeling die gedetineerden naar de mond te praten of te redden, ze zitten er niet voor niks. Dat vereist een bepaalde houding waarin ook de veiligheid voor de vrijwilliger en de omgeving belangrijk is. De vrijwilliger biedt een luisterend oor. Het is niet de bedoeling dat na afloop van het bezoek de gedetineerde helemaal opgefokt is, zich gemanipuleerd voelt. Of het idee heeft dat de vrijwilliger hem of haar heeft willen overtuigen. Het kan ook zijn dat na de tweedaagse training mensen besluiten dat ze dit niet willen, daar ongeschikt voor zijn. Het gaat erom dat je in de gedetineerde de mens ziet, sommigen kunnen dat mogelijk niet opbrengen als het delict te ernstig is. Verder is het belangrijk dat de vrijwilliger betrouwbaar is in het nakomen van afspraken. En niet een uur voor het geplande bezoek afbelt, daar is een bezoekuur veel te belangrijk voor voor de gedetineerde.’

Hoe handelt de vrijwilliger als een gedetineerde hem of haar vertrouwelijke zaken vertelt die mogelijk van invloed kunnen zijn op zijn rechtzaak en straf?

Kim Tsai: ‘Voorop gesteld, vrijwilligers hebben geen verschoningsrecht. Als dat aan de orde is moeten zij de gedetineerde vertellen dat, als zij zouden worden opgeroepen als getuige in een strafzaak, verplicht zijn die zaken te vertellen. Zij moeten de gedetineerde in dat gesprek hun grenzen aangeven.’

Er kunnen ook zaken aan de orde komen die te walgelijk zijn om aan te horen.

Kim Tsai: ‘Dat kan als je het gesprek aangaat. Maar wij zullen aanvragen om bepaalde gedetineerden wel of niet op een lijst te zetten, niet honoreren. We leggen geen voorkeurslijstje aan voor de vrijwilligers. Je mag hopen dat een boeddhist enig inzicht heeft in het bewustzijn, de werking van de geest. Daarin past geen vooringenomenheid, geen vooroordelen. Maar zo’n contact kan best wel heftig zijn.’

Waarom melden zich mensen aan voor dit werk?

Kim Tsai: ‘Niet om het systeem te veranderen, mee te praten, voor-oordelend te zijn. Bewaarders in een hoek zetten. Ze zijn er gewoon, om te luisteren, het gesprek aan te gaan. Aspiranten die afvallen als vrijwillige bezoeker, kunnen ook op een andere wijze worden ingeschakeld. Ze kunnen worden ingezet voor het vervoer van een oude oma naar het bezoekuur van een familielid. Of een blinde zus die geen vervoersmogelijkheid heeft. Ook in de inrichtingen zelf kunnen ze actief zijn, door bijvoorbeeld stoelen of kussens klaar te zetten voor meditatie. En voor koffie en thee te zorgen. Er is veel te doen. Maar we beginnen klein, met een man/vrouw of zes op plekken waar die behoefte er is. Als er behoefte aan meer is komen die er wel. Er is nu al animo om deel te nemen aan dit project, er zijn al aanmeldingen.’

 

 

Categorie: Boeddhisme, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Rechtspraak Tags: bezoek, Duizend Handen, gevangenis, Kim Tsai, vrijwilligers

Lees ook:

  1. Stichting Duizend Handen zat niet stil in coronatijd
  2. Boeddhistische vrijwilligers begin 2017 aan de slag in gevangenissen
  3. Duizend Handen – geen bezoek aan gedetineerden door corona
  4. Stichting Duizend handen zoekt vrijwilligers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    23 april 2016 om 21:45

    IDIOT COMPASSION
    Dat is het boek wat ik deze vrijwilligers aanraad
    Ik heb in het verleden een daklozenkrant in het leven geroepen zonder een doelstelling te hebben. Ik vond het leuk om te schrijven met randfiguren om te gaan en te leren. Dat leren is heel goed gelukt, ik heb een idee wat verslaving is, ik weet hoe overheden hier mee omgaan en de burgerij,….is een heel ander verhaal. Maar ik heb een vraag aan die vrijwilligers: Waarom sluiten we iemand op die de samenleving ontwricht? Zo veel mensen zoveel meningen, ik ben van mening dat (religieuze) personen met ‘inzicht’ dit uit mededogen bedacht hebben. Mededogen is niet het zelfde als compassie, Mede komt van ‘samen’ en dogen komt van ‘dulden’. Ondanks dat iemand vreselijke dingen gedaan heeft hem of haar dulden. In de eerste plaats is het opsluiten een bescherming tegen een lynchpartij van slachtoffers en andere boze burgers. Ten tweede geef je door iemand op te sluiten de gelegenheid om tot inzicht te komen wat hij/zij veroorzaakt heeft.
    Hoe kom je tot inzicht? Dat is heel simpel ga maar naar het eerste beste klooster, daar wonen monniken en nonnen die zich afzonderen van de samenleving om tot inzicht te komen. In Tibet zijn er nog steeds monniken die zich drie jaar in laten metselen. Ze krijgen door een losse steen in het metselwerk een keer per dag eten. Laatst was in een reportage was te zien hoe kluizenaars in China leven. Er waren er bij die de deur van hun kluis niet eens open makten omdat dat de confrontatie met anderen hun training zou verstoren.
    Inzicht in wat je veroorzaakt hebt is alleen te vinden in de confrontatie met jezelf. Tot de ontdekking komen dat wat je veroorzaakt hebt dat je dat jezelf hebt aangedaan.
    In plaats van mededogen versterkt al het gepamper het geloof in hun persoonlijkheid, zij tegenover de rest van de wereld. Ik ben van mening als je werkelijk iets wilt betekenen voor mensen die in het gevang zijn dan moet je cipier worden. En het verbod in stellen om te praten en om elkaar aan te kijken. Een keer per week een gesprek om te monitoren hoe iemand er voor staat. Ter ondersteuning om om te gaan met hun huidige situatie. Niet om de eenzaamheid weg te nemen, maar juist vanuit eenzaamheid tot de ontdekking komen waar het hen aan heeft ontbroken en dat heeft geleid tot de situatie waarin men zich nu bevinden. Een dieet wat zo min mogelijk emotie veroorzaakt; ik zou zo wel even door kunnen gaan. Volgens mij is het wreed om gevangen te laten bezoeken door vrijwilligers die een bijdrage wensen te leveren aan vermindering van gevoelens van eenzaamheid onder gedetineerden. Je ontneemt zo iemand de kans om een menswaardig mens te worden.

  2. G.S.Khouw zegt

    24 april 2016 om 12:19

    Beste meneer Joop Ha Hoek,

    Zou u er zo vriendelijk willen om mij een wegwijs te geven hoe ik mij eventueel kan aanmelden als een vrijwilliger voor gedetineerden en hoe het in zijn werk is (bij wie ik mij moet aanmelden en de nodige info hieromtrent).Bijvoorbaat mijn vriendelijke dank hiermee.

  3. Ujukarin zegt

    24 april 2016 om 12:25

    Hallo,

    Ik ben bang dat je nog even 1-2 maanden moet wachten. Zodra de website van Duizend Handen geheel in de lucht is, dat is ons beloofd voor ergens juni-juli, kun je ook aanmelden ongeacht of je bij de sangha’s van de verzorgers hoort of niet. Maar dank voor je interesse!

    With folded palms,

  4. Daisy zegt

    24 april 2016 om 15:24

    Je kan je aanmelden bij het politiebureau. Dan kan je naar binnen met kost en inwoning. Wel even van tevoren de bank overvallen!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.