• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Ik ben tegen het doden van mensen…

Ik ben tegen het doden van mensen…

13 december 2015 door Joop Ha Hoek

Binnen deze krant wordt door lezers naar aanleiding van een artikel een discussie gevoerd over het toepassen van geweld. Het gooien van bommen en het afvuren van raketten: het doden, het vermoorden van mensen. Er worden zaken en beslissingen in een al of niet vermeend boeddhistisch perspectief gezet. Wanneer sta je op als boeddhist en ga je tot daden over.

Niet het (niet) doden staat in die discussie centraal, maar de legimitatie die het boeddhisme geeft aan het wel doden van mensen, levende wezens. Boeddha redt het leven van vele mensen door de veerman van een schip te doden die van plan is het schip tot zinken te brengen. De veerman is dood, hem blijft slecht karma bespaard. Bommen op mensen gooien mag omdat er onder hen lieden verblijven die bommen op ons, het Westen willen gooien. Die mensen zijn dood maar hen blijft slecht karma bespaard.

Ik ben tegen het doden van mensen, ook het Boeddhistisch Dagblad propageert geweld niet, maar gunt eenieder een mening daarover. Grote zaken worden minder eenvoudig als je ze klein maakt, op de vierkante meter begrensd. Zou ik iemand kunnen doden? Kan jij iemand doden, het kostbare leven benemen. Nee, niet op afstand, in een F16 bommen gooiend, je slachtoffers niet bij naam kennend, niet zien hoe ze in vlammen omkomen. Nee, hier, op die vierkante meter, de ander recht in het gezicht kijkend. Ja, ik weet dat er gruwelijke filmpjes te zien zijn van martelingen en onthoofdingen. Overigens in Saoedi-Arabië een gangbare manier om te straffen. Is dat wreder dan de dood in een gaskamer, een elektrische stoel, de guillotine?

Zou ik een mens kunnen doden? Ik weet het niet. In mijn vorige beroep is er op mij geschoten, ben ik met explosieven bedreigd, heb ik fysiek letsel bekomen door tegen mij gericht geweld. Ben ik werkelijk total loss geslagen door idioten. U moet weten, ik was voor geen kleintje vervaard,  maar al dat geweld, ook geestelijk, heeft bij mij nooit de behoefte opgeroepen om mijn ’tegenstander’ te doden of hem zelfs maar pijn te doen. Niet uit lafheid, simpelweg, in mij leeft geen schutter of geweldenaar, tot nu toe. Ik onderging het geweld geweldloos. Ook als mijn gezin werd bedreigd en we vreselijk bang waren. Ben ik een van de pot gerukte imbeciel daardoor? Een vredesactivist? Of gewoon maar een mens.

Wie zou ik moeten doden? De lui van IS, de mensen in het slachthuis, de kapitalisten die het milieu verzieken? De graaiers, de politiek die oude zieke mensen het leven onmogelijk maakt. De oorlogshitsers? Wapenfabrikanten? De mensen van het Rode Kruis, die weigeren asielzoekers te begeleiden? Politiemensen die datzelfde doen? De lui van de ziektekostenverzekering die artsen toestaan nog wat langer met hun patiënten te praten? Birmese boeddhisten die moslims vermoorden? Mijn racistische familieleden? Hells Angels? Criminelen? Iedereen die het niet met mij eens is? Doden gaat altijd, meestal kan ik beter schrijven, vooraf aan het maken van keuzes. Wij en zij, ik en de ander. Het is makkelijker bommen te gooien op de ander, dan op jezelf. Al zou dat het probleem direct oplossen: als wij onszelf vernietigen is er geen ander meer.

Ik had het kunnen weten, maar wist het nog niet toen ik lang geleden het boeddhisme omarmde: het boeddhisme is Haarlemmerolie, goed voor elk probleem en zoek het verder zelf maar uit. Een karmisch sausje erover en de boel wordt rechtgebreid, vlot getrokken. Ik ben niet zo van het karmische, al probeer ik onheilzame daden te voorkomen. Ik dood tot nu toe niet omdat ik dat niet wil. Wel of geen karma, het zal me een zorg zijn. Gij zult niet doden, staat er in de Bijbel die niet de mijne is. Je mag wel doden, zegt het boeddhisme, misschien heb je dan wel een probleempje met een voorspoedige wedergeboorte. Veel boeddhisten geloven niet eens in een wedergeboorte.

Er zijn al meer dan zeventig reacties geplaatst onder het artikel dat ik in deze column noemde. De meeste met stevige argumenten onderbouwd. Het is goed dat mensen op elkaar reageren. Praten helpt om niet te doden. Het meest trof mij de reactie van Nirvair Kaur Curtis de Ruiter die zegt: ‘Geweldloosheid is geen mechanische boeddhistische reflex, het is een bewuste keuze die bij het aanvangen van onze dharma reis gemaakt is door weldenkende mensen…’ En ik zeg: altijd en overal. Niet een beetje niet-doden, niet leunen op wat de Boeddha 2600 jaar geleden -mogelijk- heeft gezegd over dit onderwerp. Zelf als vrij mens de beslissing nemen: ik zal niet doden. Nooit. En wie ook.

“Thich Nhat Hanh, zegt in zijn boek ‘Calming the Fearful Mind’: ‘De mens is niet de vijand. Onze vijand is haat, woede, onwetendheid en angst.

De leraar: ‘God kiest geen partij. Jezus, Boeddha, Allah – alle grote wezens spreken over mededogen en inclusiviteit. Wij moeten niet denken dat wij vredig kunnen zijn door het elimineren van de andere kant.

Een dokter wilt de malaria in een zieke vernietigen en niet de patiënt zelf. Terroristen zijn mensen die ziek zijn door het terrorisme-virus. Het virus is gemaakt van angst, haat en geweld. Je kunt een dokter zijn voor een persoon met deze ziekte. Je medicijn is de beoefening van het herstellen van de communicatie.

Maar als een dokter niet kan praten met de patiënt, als de patiënt weigert om mee te werken, hoe kan de dokter dan helpen? Als de patiënt de hulp van de dokter weigert, haar niet vertrouwt en bang is dat de dokter hem probeert te doden, zal hij nooit meewerken. Zelfs als de dokter wordt gedreven door een groot verlangen om te helpen, kan zij niets doen als de patiënt niet meewerkt. Dus het eerste wat de dokter moet doen, is manieren vinden om de communicatie op gang te brengen. Als je met de patiënt kunt praten, is er hoop. Als de dokter kan beginnen met het erkennen van het lijden van de patiënt, kan er wederzijds begrip ontstaan en is er ruimte voor samenwerking.

Om ons huidige dilemma op te lossen, moeten we zoals deze dokter zijn. Nadat onze leiders hebben aangetoond dat wij als een natie het vermogen hebben om te luisteren en te begrijpen, kunnen wij ons richten op diegenen die wij als terroristen beschouwen. Onze leiders kunnen ze benaderen met liefdevol spreken.

“Wij weten dat jullie hebben geleden en ons diep moeten hebben gehaat om ons aan te vallen. Jullie moeten hebben gedacht dat wij jullie als leden van een religie, als ras, als volk willen vernietigen.

Jullie moeten hebben geloofd dat wij het kwaad belichamen, dat wij jullie religie en spirituele waarden niet erkennen. Wij betreuren dat jullie zoveel lijden. Wij willen jullie vertellen dat het niet onze intentie is om jullie te vernietigen als volk, als ras, of als leden van een religie. Het is niet onze intentie om jullie spirituele waarden af te wijzen.

Wij willen jullie respecteren. Vanwege een gebrek aan begrip van onze kant zijn wij niet vaardig genoeg geweest om ons respect en onze zorg voor jullie te laten zien en zijn wij verstrikt in ons eigen lijden. Vertel ons alsjeblieft wat er in jullie harten leeft. Wij willen jullie lijden begrijpen. Wij willen weten wat voor fouten wij hebben gemaakt waardoor jullie ons zo erg haten.

Wij willen niet lijden of in angst leven en wij willen ook niet dat jullie lijden of in angst leven. Wij willen dat jullie in vrede, in veiligheid en in waardigheid leven omdat wij weten dat niemand van ons vrede zal kennen totdat ieder van ons vrede heeft. Laten wij samen een gelegenheid creëren voor wederzijds luisteren en begrip, dat de basis kan zijn voor echte verzoening en vrede.’

Wat zou het een mooie mantra zijn. ‘Ik zal nooit iemand doden en gun dat ook de ander die niet bestaat.’

Dit is aflevering 54 in een serie nooit eindigende columns.  Moge iedereen gelukkig zijn, ook zonder geweer.

 

 

 

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: doden, geweld, oorlog en vrede

Lees ook:

  1. Geweld tussen moslims en boeddhisten laait weer op
  2. Weer doden bij ongeregeldheden tussen moslims en boeddhisten Birma
  3. Meester Tja 59 – Mensen doden en laten doden
  4. Politieman en boeddhist – ‘Toch draag ik een wapen waarmee ik kan doden’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    14 december 2015 om 13:58

    Morgen 15 December is het een jaar geleden dat in Sydney een Jihadi (IS supporter) 18 mensen gijzelde in het Lindt Cafe in het business distrikt Martin Place. Twee mensen kwamen erbij om het leven…. Ik was op dat moment in Sydney om m’n nichtje op het vliegtuig terug naar Amsterdam te zetten. Diep geraakt door het hele gebeuren bezochten we de site en legde met duizenden anderen bloemen. Australia’s heart was bleeding…

    Maar wat echter net zo diep leek te raken was een ‘hashtag’ die binnen 2 uur na de aanvang van de gijzeling en gedurende de weken erna werd gericht aan alle Moslims in het land met de boodschap …#I’ll ride with you

    The spark was this post on Facebook by Rachael Jacobs, who said she’d seen a woman she presumed was Muslim silently removing her Hijab while sitting next to her on the train: “I ran after her at the train station. I said ‘put it back on. I’ll walk with u’. She started to cry and hugged me for about a minute – then walked off alone’.

    Binnen 2 uur waren er 150.000 #Illridewithyou gepost en duizenden volgde in de dagen erna…mensen reisde in het openbaar vervoer in de dagen erna met een zichtbare sticker of boodschap #Illridewithyou…

    Moslims reageerde terug door Australiers te bedanken en hen te laten weten hoe angstig het is om een Moslim te zijn gedurende of na een terroristische aanslag. ‘We weten nooit hoe de wereld zal reageren’ zeiden velen!

    Dank je Joop voor je artikel…

  2. Joop Ha Hoek zegt

    14 december 2015 om 14:10

    I love you, Nirvair.

  3. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    15 december 2015 om 13:24

    Thank you so kindly Joop, it touches the heart…
    Have a great day

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.