• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Ik ben tegen het doden van mensen…

Ik ben tegen het doden van mensen…

13 december 2015 door Joop Ha Hoek

Binnen deze krant wordt door lezers naar aanleiding van een artikel een discussie gevoerd over het toepassen van geweld. Het gooien van bommen en het afvuren van raketten: het doden, het vermoorden van mensen. Er worden zaken en beslissingen in een al of niet vermeend boeddhistisch perspectief gezet. Wanneer sta je op als boeddhist en ga je tot daden over.

Niet het (niet) doden staat in die discussie centraal, maar de legimitatie die het boeddhisme geeft aan het wel doden van mensen, levende wezens. Boeddha redt het leven van vele mensen door de veerman van een schip te doden die van plan is het schip tot zinken te brengen. De veerman is dood, hem blijft slecht karma bespaard. Bommen op mensen gooien mag omdat er onder hen lieden verblijven die bommen op ons, het Westen willen gooien. Die mensen zijn dood maar hen blijft slecht karma bespaard.

Ik ben tegen het doden van mensen, ook het Boeddhistisch Dagblad propageert geweld niet, maar gunt eenieder een mening daarover. Grote zaken worden minder eenvoudig als je ze klein maakt, op de vierkante meter begrensd. Zou ik iemand kunnen doden? Kan jij iemand doden, het kostbare leven benemen. Nee, niet op afstand, in een F16 bommen gooiend, je slachtoffers niet bij naam kennend, niet zien hoe ze in vlammen omkomen. Nee, hier, op die vierkante meter, de ander recht in het gezicht kijkend. Ja, ik weet dat er gruwelijke filmpjes te zien zijn van martelingen en onthoofdingen. Overigens in Saoedi-Arabië een gangbare manier om te straffen. Is dat wreder dan de dood in een gaskamer, een elektrische stoel, de guillotine?

Zou ik een mens kunnen doden? Ik weet het niet. In mijn vorige beroep is er op mij geschoten, ben ik met explosieven bedreigd, heb ik fysiek letsel bekomen door tegen mij gericht geweld. Ben ik werkelijk total loss geslagen door idioten. U moet weten, ik was voor geen kleintje vervaard,  maar al dat geweld, ook geestelijk, heeft bij mij nooit de behoefte opgeroepen om mijn ’tegenstander’ te doden of hem zelfs maar pijn te doen. Niet uit lafheid, simpelweg, in mij leeft geen schutter of geweldenaar, tot nu toe. Ik onderging het geweld geweldloos. Ook als mijn gezin werd bedreigd en we vreselijk bang waren. Ben ik een van de pot gerukte imbeciel daardoor? Een vredesactivist? Of gewoon maar een mens.

Wie zou ik moeten doden? De lui van IS, de mensen in het slachthuis, de kapitalisten die het milieu verzieken? De graaiers, de politiek die oude zieke mensen het leven onmogelijk maakt. De oorlogshitsers? Wapenfabrikanten? De mensen van het Rode Kruis, die weigeren asielzoekers te begeleiden? Politiemensen die datzelfde doen? De lui van de ziektekostenverzekering die artsen toestaan nog wat langer met hun patiënten te praten? Birmese boeddhisten die moslims vermoorden? Mijn racistische familieleden? Hells Angels? Criminelen? Iedereen die het niet met mij eens is? Doden gaat altijd, meestal kan ik beter schrijven, vooraf aan het maken van keuzes. Wij en zij, ik en de ander. Het is makkelijker bommen te gooien op de ander, dan op jezelf. Al zou dat het probleem direct oplossen: als wij onszelf vernietigen is er geen ander meer.

Ik had het kunnen weten, maar wist het nog niet toen ik lang geleden het boeddhisme omarmde: het boeddhisme is Haarlemmerolie, goed voor elk probleem en zoek het verder zelf maar uit. Een karmisch sausje erover en de boel wordt rechtgebreid, vlot getrokken. Ik ben niet zo van het karmische, al probeer ik onheilzame daden te voorkomen. Ik dood tot nu toe niet omdat ik dat niet wil. Wel of geen karma, het zal me een zorg zijn. Gij zult niet doden, staat er in de Bijbel die niet de mijne is. Je mag wel doden, zegt het boeddhisme, misschien heb je dan wel een probleempje met een voorspoedige wedergeboorte. Veel boeddhisten geloven niet eens in een wedergeboorte.

Er zijn al meer dan zeventig reacties geplaatst onder het artikel dat ik in deze column noemde. De meeste met stevige argumenten onderbouwd. Het is goed dat mensen op elkaar reageren. Praten helpt om niet te doden. Het meest trof mij de reactie van Nirvair Kaur Curtis de Ruiter die zegt: ‘Geweldloosheid is geen mechanische boeddhistische reflex, het is een bewuste keuze die bij het aanvangen van onze dharma reis gemaakt is door weldenkende mensen…’ En ik zeg: altijd en overal. Niet een beetje niet-doden, niet leunen op wat de Boeddha 2600 jaar geleden -mogelijk- heeft gezegd over dit onderwerp. Zelf als vrij mens de beslissing nemen: ik zal niet doden. Nooit. En wie ook.

“Thich Nhat Hanh, zegt in zijn boek ‘Calming the Fearful Mind’: ‘De mens is niet de vijand. Onze vijand is haat, woede, onwetendheid en angst.

De leraar: ‘God kiest geen partij. Jezus, Boeddha, Allah – alle grote wezens spreken over mededogen en inclusiviteit. Wij moeten niet denken dat wij vredig kunnen zijn door het elimineren van de andere kant.

Een dokter wilt de malaria in een zieke vernietigen en niet de patiënt zelf. Terroristen zijn mensen die ziek zijn door het terrorisme-virus. Het virus is gemaakt van angst, haat en geweld. Je kunt een dokter zijn voor een persoon met deze ziekte. Je medicijn is de beoefening van het herstellen van de communicatie.

Maar als een dokter niet kan praten met de patiënt, als de patiënt weigert om mee te werken, hoe kan de dokter dan helpen? Als de patiënt de hulp van de dokter weigert, haar niet vertrouwt en bang is dat de dokter hem probeert te doden, zal hij nooit meewerken. Zelfs als de dokter wordt gedreven door een groot verlangen om te helpen, kan zij niets doen als de patiënt niet meewerkt. Dus het eerste wat de dokter moet doen, is manieren vinden om de communicatie op gang te brengen. Als je met de patiënt kunt praten, is er hoop. Als de dokter kan beginnen met het erkennen van het lijden van de patiënt, kan er wederzijds begrip ontstaan en is er ruimte voor samenwerking.

Om ons huidige dilemma op te lossen, moeten we zoals deze dokter zijn. Nadat onze leiders hebben aangetoond dat wij als een natie het vermogen hebben om te luisteren en te begrijpen, kunnen wij ons richten op diegenen die wij als terroristen beschouwen. Onze leiders kunnen ze benaderen met liefdevol spreken.

“Wij weten dat jullie hebben geleden en ons diep moeten hebben gehaat om ons aan te vallen. Jullie moeten hebben gedacht dat wij jullie als leden van een religie, als ras, als volk willen vernietigen.

Jullie moeten hebben geloofd dat wij het kwaad belichamen, dat wij jullie religie en spirituele waarden niet erkennen. Wij betreuren dat jullie zoveel lijden. Wij willen jullie vertellen dat het niet onze intentie is om jullie te vernietigen als volk, als ras, of als leden van een religie. Het is niet onze intentie om jullie spirituele waarden af te wijzen.

Wij willen jullie respecteren. Vanwege een gebrek aan begrip van onze kant zijn wij niet vaardig genoeg geweest om ons respect en onze zorg voor jullie te laten zien en zijn wij verstrikt in ons eigen lijden. Vertel ons alsjeblieft wat er in jullie harten leeft. Wij willen jullie lijden begrijpen. Wij willen weten wat voor fouten wij hebben gemaakt waardoor jullie ons zo erg haten.

Wij willen niet lijden of in angst leven en wij willen ook niet dat jullie lijden of in angst leven. Wij willen dat jullie in vrede, in veiligheid en in waardigheid leven omdat wij weten dat niemand van ons vrede zal kennen totdat ieder van ons vrede heeft. Laten wij samen een gelegenheid creëren voor wederzijds luisteren en begrip, dat de basis kan zijn voor echte verzoening en vrede.’

Wat zou het een mooie mantra zijn. ‘Ik zal nooit iemand doden en gun dat ook de ander die niet bestaat.’

Dit is aflevering 54 in een serie nooit eindigende columns.  Moge iedereen gelukkig zijn, ook zonder geweer.

 

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: doden, geweld, oorlog en vrede

Lees ook:

  1. Geweld tussen moslims en boeddhisten laait weer op
  2. Weer doden bij ongeregeldheden tussen moslims en boeddhisten Birma
  3. Meester Tja 59 – Mensen doden en laten doden
  4. Politieman en boeddhist – ‘Toch draag ik een wapen waarmee ik kan doden’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    14 december 2015 om 13:58

    Morgen 15 December is het een jaar geleden dat in Sydney een Jihadi (IS supporter) 18 mensen gijzelde in het Lindt Cafe in het business distrikt Martin Place. Twee mensen kwamen erbij om het leven…. Ik was op dat moment in Sydney om m’n nichtje op het vliegtuig terug naar Amsterdam te zetten. Diep geraakt door het hele gebeuren bezochten we de site en legde met duizenden anderen bloemen. Australia’s heart was bleeding…

    Maar wat echter net zo diep leek te raken was een ‘hashtag’ die binnen 2 uur na de aanvang van de gijzeling en gedurende de weken erna werd gericht aan alle Moslims in het land met de boodschap …#I’ll ride with you

    The spark was this post on Facebook by Rachael Jacobs, who said she’d seen a woman she presumed was Muslim silently removing her Hijab while sitting next to her on the train: “I ran after her at the train station. I said ‘put it back on. I’ll walk with u’. She started to cry and hugged me for about a minute – then walked off alone’.

    Binnen 2 uur waren er 150.000 #Illridewithyou gepost en duizenden volgde in de dagen erna…mensen reisde in het openbaar vervoer in de dagen erna met een zichtbare sticker of boodschap #Illridewithyou…

    Moslims reageerde terug door Australiers te bedanken en hen te laten weten hoe angstig het is om een Moslim te zijn gedurende of na een terroristische aanslag. ‘We weten nooit hoe de wereld zal reageren’ zeiden velen!

    Dank je Joop voor je artikel…

  2. Joop Ha Hoek zegt

    14 december 2015 om 14:10

    I love you, Nirvair.

  3. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    15 december 2015 om 13:24

    Thank you so kindly Joop, it touches the heart…
    Have a great day

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens